HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Audio Gruppen Sydost - träff på Öland!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:01:45  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Audio Gruppen Sydost är ett gäng hifiintresserade människor i Blekinge, Småland och Öland. ASO har funnits sedas i höstas och i och med denna helg har vi avverkat 3 stycken träffar, en i Karlskrona (i en förort...), en i Växjö och nu senast, min söderhavsö, Öland!

ASO intierades av Geldis här på forumet. Geldis sökte hifiintresserade i Blekinge och svaren trillade in.

Igår lördags, alla hjärtans dag, samlades så 9 st (?) killar för att umgås, lyssna på musik, diskutera hifi, SACD, DVD-audio, mp3, kablars inspelning, icepower, rumsakustik och säkert en del mer - grabbar, ni får fylla i och hjälpa mig!

Här ses större delen av gruppen samlade:

Från vänster; Fredrik, Bosse, Henrik, Niklas, Anders (Geldis) och en lätt överexponerad GUS.


Värdparet, Jocke och Maria, gav oss alla ett varmt mottagande och jag vet att alla kände sig välkomna i "huset på lilla Öland".
Värdparet:

Från vänster; Jocke och Maria. Längst till höger ses den otroligt smaskiga smårgåstårtan som bara väntande på oss...


Så till lite av den anläggning som skulle smeka våra musiköron denna kväll. Börjar vi överst får vi se detta:

Yamaha spelare som tar allt - även rostat bröd!:

CD, SACD, DVD-Audio, MP3 och säkert lite till...Sa nån multispelare?

Yamaha'n var en nyligen inköpt maskin: 1 månad gammal! Den första råheten har försvunnit men den kommer med säkerhet släppa ytterligare ett par snäpp!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:36:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vilken tårta!!!!!

Jag ser att det vankas Densen och Vincent...
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:48:11  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Roligt med bilder från träffen. Vi hade verkligen trevligt och sista låten med Phil Collins hobbyband glömmer jag aldrig, vilket drag...
EPKPENG, ett litet tillrättaläggande till din ingress. Förort??!! Det vet du väl, din stackars Ölänning, att Karlskrona består av Torskors och den söderut liggande statskärnan! :-)
mvh

geldis
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:15:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply


Hela eftermiddagen och kvällen (natten för vissa) var rakt igenom lyckad. Jocke började med att presentera sin anläggnin: signalkälla, försteg, slutsteg*2 och så till sist högtalarna: DynAudio Contur 3.0 för sisådär 35'000 kompisar.

DynAudio

Från toppen: diskant, mellanreg och bas! Nedest skymtas Vincents monoblock.

Lådorna är enligt mig i ett körsbärsutförande och en helt OK finish. Det är en trevlig storlek med sunda dimensioner!

Vi hade ju möjlighet till att avnjuta SACD, DSD!

SACD DSD

Yola...


...i DSD-tappning!

Musikaliskt trevlig bekantskap som skall införskaffas!



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:32:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mmmmmmmm.....Tårta!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:32:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Jag har hört rykten om att musik/lyssningsfesten fortsatte till kl 02:00 i natt! Underbart!

Sådan far sådan son:

Från vänster; Geldis, Henrik och Niklas.


Nu lägger jag på för ikväll och inväntar ASO's övriga medlemmars synpunkter och bilder!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bigfoot47
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/02/15 :  21:44:08  Show Profile Send Bigfoot47 a Private Message  Reply
Kul med repotage från ön. Alltid kul med läckra bilder och tårtor.

Not funny anymore! Billy Falcon -90
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/15 :  22:01:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser ut som det spisades OPUS3 skivor... Trevligt!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/02/16 :  00:15:23  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Ryktet som sa att lyssnandet fortsatte till kl.två är alldeles sant och vid den tidpunkten hade nog monoblocken uppnått sin optimala arbetstemperatur ty Philemon Ahrtur and the Dung har aldrig låtit bättre---

Tror att alla fick plats på den här bilden.
Från V.Bosse/Tommy/Jocke/Niclas/Pär/Stefan/Anders/Henrik.
I bakgrunden står Maria och inmundigar en stärkande kopp kaffe.
Nåväl,kul var det att få höra och prata om musik i hela tolv timmar och fortfarande inte vara lyssningstrött.Säger väl en del om anläggninges förmåga att återge toner.Får väl också passa på att tacka för tårtan,jag och Niclas som övernattade fick äta så mycket vi ville hela natten----Ha!

Ps.hoppas jag har fått alla namn rätt.Jag brukar blanda ihop namn och ansikten lite hur som helst,skäms på mig i.s.f.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/02/16 :  02:20:32  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Mycket trevligt. Hoppas på mera... Tjusiga högtalare. En handlare i närheten skall sluta med Dynaudio och skall sälja det dom har till bra priser. Det suger lite i tarmen....

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/16 :  13:40:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply


Smårgåstårtan var av slaget DIY, dvs hemmagjord. Frågan är varför man inte äter smörgåstårta mer ofta - det är ju gott!

I vår grupp, ASO, är mångfalden påtaglig, endast bland högtalarna finns: Kef Ref 2'or, ProAc stativare, Avance, golvstående DynAudio (modell stöddig) och mina egna alster mm mm. På förstärkarfronten är det samma stora blandning: Meridian, Vincent, IcePower, Audio Research, Primare mm. Vem har sagt att man tycke om samma ljudideal?
Det är mycket givande med denna mångfald.

Jocke började som sagt med en presentation av de ingåeende komponenterna i systemet och därefter presenterades diverse olika musikalster medelst CD och SACD.
En mycket bra och trovärdig presentation, som om Jocke inte gjort annat, i stil med bra demonstratörer på mässor!

Först ut - Chris


Chris är enligt mig typisk "hifimusik". Ett ljud som imponerar men som jag personligen kanske inte står ut att lyssna på fler än ett par ggr...En kul och bra början var det!




Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/02/16 :  13:52:36  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag hoppas jag inte förstör Pärs fina upplägg, men jag sticker ut på jobb en vecka och tänkte att det är lika bra att smida medans järnet är varmt !

So here we go:

Jag vill först och främst tacka er som kom och gjorde tillställningen till vad den blev, sen vill jag givetvis tacka för all positiv feedback.

Träffar som denna får verkligen fart på tankarna både vad det gäller utrustning, rum och inte minst all bra musik som man aldrig tidigare kommit i kontakt med.

Vi var ju ett gott gäng som träffades och det var den första träffen för mig, musiken, utrustningen samt mat och dryck uppskattades! Tiden går dock fort när man har roligt och när de som körde bil åkte hem, fortsatte Jag, Niklas och Ove att spela plattor, byta utrustning - både Oves gamla DVD från -98 och Niklas kablar avverkades (QED Silver 25"th) - tills klockan passerat 02.00 (eller om det till och med var 03.00... ?).

Vi kunde konstatera att det är en viss skillnad på kablar som kostar 600-700 kr och ett par som ligger på 9000 Kr, samt att det hänt otroligt mycket på DVD sidan vad det gäller konsten att spela musik.

En del saker var extra spännande på träffen - som t.ex få höra Pärs Ice bygge - vilket busigt charmtroll, som verkligen kunde få fart och fläkt i återgivningen och det gav verkligen Vincent stegen en värdig match - och slutsatsen blir (som så många ggr förr) att en kombination av de båda troligen, hade varit en hit.

Niklas Maranz är onekligen en liten guldklimp – som spelar musik på ett övertygande sätt – når inte riktigt fram till Yamahan men det skiljer ju en del i pris också. Oves DVD från -98 (Technics) är otroligt välbyggd och väger som en massiv järnklump (!), men får sig tyvärr se sig förbisprungen vad det gäller ljudliga egenskaper (används vanligtvis bara till film).

Kul att träffa alla i verkligheten och jag ser verkligen fram mot nästa tillställning.

Jag blev ju även av med mina högtalarkablar (hoppas du blir nöjd Stefan) - så träffen blev lyckad på många sätt

Här kommer ytterligare lite bilder:


Pär koncentrerar sig! Men vad lyssnar han på?


Jo detta! Dynaudio Contour 3.0, Vincent SP991, Densen Beat 200, Yamaha DVD S2300, Harmonic Tech ProSilway MK II, Harmonic Teck Pro-11 Plus och så lite BDR-koner.


Fikapause!


Mer fika!


Fika är gott


Det spelades även på denna en stund, Niklas kan berätta mer om den!


Här är en bild på något nytt spännande och bra - Pär får fylla på med info!
På bilden finns även Niklas högtalarkabel med: Qed Silver 25"TH Anniversaty med Airloc bananplugg.


På väg hem!


Men när de flesta lämnat träffen så fortsätter övernattande Niklas och Ove samt undertecknad att spela plattor in på småtimmarna!


Då spelade det bland annat på denna Technics DVD (Kommer inte ihåg modellen heter?)

Ha det bra tills nästa gång..
Nu sticker jag till sjöss för en veckas jobb!

MVH
Jocke

Edit stavfel!

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/01/08 15:18:56
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:06:09  Show Profile Send Nixda1 a Private Message  Reply
Då ska (jag) Niklas förklara mer om Marantz Dv6200

En spelare som ligger i prisklass 6500-7500:-

Ljudet ihop med Dyanaudio 3.0 Vincent och Harmonic Tech kablage

Jag hade tankar och funderingar innan på spelaren att den skulle vara tam i basen samt lite mjuk, men till min förvåning spelade den bättre än jag kunde ana.

Diskanten var klar, detaljerad och möjligen lite utstickande. Inte samma kontroll som Yamaha dock.
Mellanregistret gillade jag speciellt när gitarrer spelade, övrigt var röster och botten lite dova. Passar ihop med mitt övriga system.
Basen var fast och snabb, det är här jag upplever Marantz starka sida, bra kontroll i undre registret samt skön bas.

Mvh Niklas
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:23:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hej,

Klart du inte förstör, Jocke!

quote:
En del saker var extra spännande på träffen - som t.ex få höra Pärs Ice bygge - vilket busigt charmtroll, som verkligen kunde få fart och fläkt i återgivningen och det gav verkligen Vincent stegen en värdig match - och slutsatsen blir (som så många ggr förr) att en kombination av de båda troligen, hade varit en hit.


Jag hoppas att "busigt charmigtroll" syftar på ICE Power'n...

quote:
Här är en bild på något nytt spännande och bra - Pär får fylla på med info!


Jupps, det är detta som Pabo hjälpt mig bygga. En relativt enkel konstruktion med ICE Power. Inte lika (över)väldimensionerad som exempelvis StefanB's ICE, men väl samma moduler. Min lämnar ca 300 watt vilket är en hel del ur 10 kg och 88 mm's höjd.
Efter det att vi spelar länge och väl med mitt ICE Power cabbades det av lock och intresserade fick lägga fingrarna på ICE modulerna. Med tanke på att det inte är nån kylning direkt så impoerar dom - endast "fisljumna"!

Mr Frost.

Mitt ICE steg i Jockes anläggning.



Under eftermiddagen och kvällen blev det en del tilltugg och dricka, bubbelvatten till mig (med bil) och andra trivdes finfint med ett glas rött.
Passar detta vinet perfekt till en hifiträff eller inte?

Kryp upp nära skärmen och kolla vad det står i orange text under "Chill out". Imponerande detalj-jobb Jocke!


Mat intogs, som tidigare nämt, med stor aptit och belåtenhet.
Mat...

Mums! Henrik, Stefan, Tommy och Anders till bords.



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/17 :  20:29:59  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Härligt, lovely, underbart.

MEN är det inte min favorit-öl som skymtar på sista bilden!?!?!

Polsk, vågar mig inte på en stavning.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:46:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Lugnet har lagt sig efter den trevliga tillställningen. Intrycken har hunnit smälta in.

Angående denna:
Hifi-vin

"Greate with music and vibes"

...så återigen - känsla för detaljer, Jocke!

Sista bilden jag har är på fikat. Något som redan täckts upp bra av andra fotografer!

Kaaaaffffeeeeee....

Kaffe och lussebullar mumsas...


Avslutar som man bör: tack Jocke och Maria!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/02/19 :  00:29:55  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
...och du skall ha tack själv Pär för nerlagt arbete som "proffsfotograf" under träffen och inte minst med denna tråd.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/02/19 :  15:52:42  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Mycke trevlig träff. Men jag heter dock Stefan och inte Fredrik eller något annat
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:00:56  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Så sant Stefan...

Ölen heter Zywiec och är det största ölmärket i Polen - jag jobbar på Stena Nordica och har därför tillgång till denna suveräna bira...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000