HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Equalizer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2002/09/18 :  11:44:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad tror ni om det här:
Jag vet att det är flera som har köpt denna EQ och nu är den billigare än någonsin. Själv tror jag på att koppla in den i den digitala domänen. Man får då köpa till digitala in och utgångar.
Då landar det under 4000 kr.
Annars kan den ju fungera till en sub eftersom det går att koppla en mätmikrofon och automatiskt få den att ställa in sig så den kompenserar för dippar och pucklar.

MUSIKBÖRSEN

Behringer Ultracurve DSP 8024

2.995:-

Digital 64 bitars mainframe med dubbla DSP. Ultracurve har två huvudfunktioner: EQ och realtidsanalysator. Det ultimata verktyget för studion eller PA´t. Funktionerna som erbjuds har tidigare inte varit svårkomliga till detta pris ens var för sig. Med 64 bitars DSP kraft och 20 bitars AD/ DA konverterare (i toppklass) erbjuder denna maskin en ljudkvalitet som går utanpå det mesta. EQn har 2 separata kanaler med följande möjligheter, alla simultant:

31 band grafisk EQ med Auto-Q & +/- 16 dB utslag
3 band parametrisk EQ med Q-vSrde ned till 1/60 oktav
3 Notchfilter med automatisk rundgångssökning
Ställbart hög- och lågpassfilter
100 programminnen
Password för att hindra obehöriga att ändra EQn
Crossfade för mjuk övergång vid programbyte
Noisegate
Peak limiter
Realtidsanalysatorn kan följande :

31 bands grafisk visning via mik eller ingång med 0.25 dB upplösning
Peakhold
Generator för vitt eller skärt brus och sinusvåg
Auto EQ inställning
Anpassingskurva för mätmikrofon.
Behringer ECM8000. The ECM8000’s linear frequency response and omnidirectional polar pattern allows you to carry out measurement and alignment tasks with minimum hassle and maximum precision, making it a perfect complement for our ULTRA-CURVE PRO DSP8024 or any other real-time analyzer. Its rugged construction ensures years of trouble-free use
Köp till för 515:- Best nr: 58234.

Med Ultracurve går det alltså i princip att göra all EQ du kan önska dig, mäta upp och ställa in ett PA automatiskt, analysera ditt ljud i detalj och spara inställningar samt styra allt via MIDI. Trots de omfattande möjligheterna är Ultracurve lätt att sköta via det stora grafiska fönstret. Balanserade XLR- och teleanslutningar, MIDI in och ut.

Ultracurve Ord Pris: 6.930 kr
Best nr: 58230
BÖRSENPRIS: 2.995:- ( Ett parti )

Köp till The AES8024 enables you to integrate your ULTRA-CURVE PRO or ULTRA-DYNE PRO in the digital domain by supplying digital inputs and outputs. Based on the widespread AES/EBU (Audio Engineering Society/European Broadcasting Union) format, the option gives you comprehensive digital compatibility. The AES8024 comes as an easy-to-install expansion board and includes the required XLR connectors and an installation manual.
Pris: 833:-
Best nr: 58232
För vidare information och vid köp kontakta din närmsta Musikbörsenbutik

"Man behöver inte vara en dåre bara för att man är hifitokig"

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/18 :  12:52:57  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag har också kollat lite på den där tidigare. Mycket bra pris jämfört med andra digitala korrigeringsenheter. DA omvandlarna håller kanske inte aldra högsta klass, så det bästa vore nog att köra den helt digitalt om man har en bra DAC. Lite synd att den bara har AES/EBU anslutningar, eftersom de flesta cd spelare saknar sådana och standaren skiljer sig en del.

Det ska dock vara möjligt att snöra ihop en egen adapter kabel som funkar hyfsat från cdn till den, vill minnas att det står nått i manualen om hur man kan göra detta.

Vore trevligt om de skulle släppa en uppdaterad version, som klarar högre samplingsfrekvenser.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2002/09/18 :  13:43:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Kan vara intressant att använda som en rumsakustik-korrigerare för subwoofers typ
den som sitter i Infinitys subwoofer som recenserades i Hifi&Musik.
Dom var ju lyriska över vad den inbyggda EQ:n gjorde för den subwoofern.
Den fungerade ju på samma sätt att man mätte upp frekvenskurvan i rummet
och lät EQ:n automatiskt korrigera.

"Man behöver inte vara en dåre bara för att man är hifitokig"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/18 :  14:32:45  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jo, du har rätt om subwoofers. Men i mitt fall, REL storm 3 sub, så låter den bäst via högnivå.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/18 :  14:36:33  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Den har en nackdel i mitt tycke. Bara 3 bands parametrisk EQ. Deras 12 bands parametriska EQ är i mitt tycke bättre för bas/rumskorrigering.

Men den är oerhört billig!

T

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000