Author |
Topic  |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:20:34
|
Nä, nu gör jag en ny sträng! Detta trots att detta erbjudande framgår i någon annan sträng, vilken det nu var...
Jag har en De Mat CD-gummimatta. Jag tänkte att den kunde göra bättre nytta hos någon som förstår att uppskatta dess egenskaper.
Vem vill ha? Den som kan förklara dess ljudförändrande egenskaper på bästa sätt får den! Det skall vara resonemang kring den slutliga ljudpåverkan! INTE snack om huruvida resonanser minskas eller elektriska förhållanden förändras i signalbehandlingen. Man kan däremot gärna resonera kring vad dessa mekaniska/elektriska effekter ger i SLUTÄNDEN i form av HÖRBARA förändringar.
Det skall vara EGNA resonemang, erfarenheter etc. INTE nåt "jävla" plankande av reklamtexter eller tidningsutlåtanden. Så det så!
Mvh :-) enväldig domare, som kanske tar hjälp av någon dessutom...
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:22:17
|
hörru du glömde nog att specificera frågan!
sayonara |
 |
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:30:11
|
hehe du är för rolig... tyvärr kan jag nog inte tävla om den eftersom jag inte kan tänka mig att det skulle påverka ljudet på ngt sätt.... :)
/n
despite all the rage, I'm still just a rat in a cage |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:30:20
|
quote: Originally posted by Per
sayonara
Hur menar du nu?
Mvh :-)
|
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:30:45
|
Strmbrg, om du skickar den till mig, ska jag svara på frågan efter test!
(att beskriva de lyssningsmässigt eventuella förbättringarna innan man testat är nog en omöjlighet !? Dom som kan besvara frågan har redan en dylik produkt, och behöver alltså inte en till.)
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:32:23
|
quote: Originally posted by Strmbrg
quote: Originally posted by Per
sayonara
Hur menar du nu?
fan eju dum i huvet. det stod ju där hela tin ju. helt sepe. läste inte hela texten, som vanlitt. har inget svar dock.
sayonara |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:40:31
|
quote: Originally posted by SZR
Strmbrg, om du skickar den till mig, ska jag svara på frågan efter test!
(att beskriva de lyssningsmässigt eventuella förbättringarna innan man testat är nog en omöjlighet !? Dom som kan besvara frågan har redan en dylik produkt, och behöver alltså inte en till.)
//StefanZ "Art is just short for Arthur
Man KAN ha lyssnat på den hos någon annan, eller hur? Men inte skaffat en själv... Men det KAN ju förhålla sej annorlunda. Man KANSKE förstått hur det fungarar ändå. Det är ju uppgiften till de som vill deltaga att lösa inte min, väl?
Jag kom att associera till följande: Mina kunder frågar ibland: "Kan du pruta på det här, Strmbrg,?" Då svarar jag: "Det är väl DIN sak att pruta! Det är ju DU som skall betala, inte jag!"
|
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:59:21
|
De Mat? Det är väl samma dings, som första köpare av Cdfix kunde få till fördelaktigt pris. Jag fick den gratis från BDG av andra skäl, men det är ju annan historia. Där S.A.T.t Matten, kunde en säja 
mvh Markku What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld |
Edited by - markku on 2002/09/18 10:01:09 |
 |
|
Mad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:07:13
|
Jag skulle vilja ha den för ja e helt övertygad om att den kommer ta bort allt ultraljudsbrus som jag hör i mina högtalare när jag lyssnar på SACD-skivor. Det stör mig något otroligt nämligen... Sen att den kommer få min H/K 670 att börja lämna 200W klass a utan att den drar mer ström eller avger mer värme ser jag bara som en liten bonuseffekt. Det viktiga är trots allt att ultraljudsbruset försvinner.
|
 |
|
ZiroX
Member

137 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:47:11
|
Hmm, okej, jag gör ett försök.
För det första påminner det om samma ideé/princip som cd slipning. Eller som dom först gjorde, helt enkelt målade med en svart penna längst cdns kanter för att förhindra reflexer innuti skivan. Det igentliga syftet med "mattan" är att cd´n ska bli tyngre och jämn, och då svänga mindre. Alltså orsaka mindre vibrationer.
Så till faktan. En vanlig cd läser alltså i 1x hastighet, i jämförelse med cdrom så är detta en väldigt låg hastighet. För att då kunna få ut någon nytta utav "mattan" så skulle det först behövas en fasning av kanterna för att den ska bli lika stor och jämn. Sedan skulle färgen (Titel information och ev logo) behöva tas bort för att nå det extrema resultatet av total noll vibration av cd´n (omätbar vibration vid stillastående läsning). (beroende på vilken CD läsare man har)
Så vad vinner man nu rent ljudmässigt på en sån här matta?
Jo, läser man cdn analogt försvinner en hel del svängningar i ljudet, iom att cdn snurrar och då vibrerar (om än extreeemt lite) vid spelning påverkas ljudvolymen i knappt märkbara etapper (vid gamla cd läsare, eftersom dom inte hade variabel "laserstyrka", men även på nya, eftersom vissa har dålig syncning mellan lasern och process av spåren (billiga saker)). 1x låter inte mycket i hastighet, men för att läsa en låt krävs det att skrivan snurrar ett antal tusen varv.
Hur är det då med jitter? Jitter, när det inte går att läsa spåret. Hmm, och hur känsligt är då detta jitter? Ja, kan ju säga som så att tar du och fingrar så mycket du bara kan på en cd, så upplever du inget jitter (av ej oljiga eller ostbågenerkladdade fingrar). Tar du däremot och repar den, så att laserljuset inte studsar mot hålen så hör du jitter direkt. Så jitter är i detta fallet helt uteslutet. Detta eftersom mattan är till för dom finsmakare som verkligen är fanatiskt noga med ljudkvaliteten (d.v.s gissningsvis förvarar sina skivor i special fodral som kostar massa dyra pengar, med sterilt finfiberull och.. nu överdriver jag ).
Såååå, vad man vinner ljudmässigt är...
Mindre svängningar i ljudet. Vid spelning påverkas ljudvolymen inte. D.v.s en mer jämn frekvensgång, om än nästan omärkbart liten skillnad.
Vann jag?  |
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:49:19
|
Han har redan lovat bort den till magnuz. Se Äh! topicen. Mvh |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:57:03
|
Får jag försöka?
Jag tror så här att om man använder den så ökas massan med en jämnare rotation som följd och högre slitage på spindle motorn och när spindle motorn lägger av så Cd spelaren inte funkar längre, så blir man tvungen att ta fram sin gamla vinylsvarv och spisa vinyler då låter det bättre.
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 12:07:19
|
quote: Originally posted by Hepcat
Får jag försöka?
Jag tror så här att om man använder den så ökas massan med en jämnare rotation som följd och högre slitage på spindle motorn och när spindle motorn lägger av så Cd spelaren inte funkar längre, så blir man tvungen att ta fram sin gamla vinylsvarv och spisa vinyler då låter det bättre.
Det var nog den rimligaste förklaring till varför demat förbättrar ljudet som jag har sett! |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 12:30:07
|
quote: Originally posted by norman
quote: Originally posted by Hepcat
Får jag försöka?
Ni är ganska festliga, krappar!
Jag skall kolla om jag har nåt annat bjäfs att lotta ut... ...Det står ett par Zigma-torn i en garderob. Dock utan ellermänt...
Mvh :-) Det var nog den rimligaste förklaring till varför demat förbättrar ljudet som jag har sett!
|
 |
|
ZiroX
Member

137 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 15:31:30
|
Strmbrg: blev jag diskad? :o) |
 |
|
|