HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite om djupbas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:39:02  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi lyssnade ett par timmar i går kväll. Har försökt få till suben i några dagar. Inställningsmöjligheterna är ganska många både placeringsmässigt och via fjärrkontrollen.

Först kör man dårhifi; Reference Recordings "Pomps and pipes", Test-CD:S med 16, 20 och 25 Hz-toner, Orgelverk, Mussorgskys "tavlor på en utställning" med pukspåret.... bara för att det är så kul att höra.

Sedan kör man "vanlig" musik och slår av/på suben för att höra om den "hörs". Gör den inte det så är det som regel bra.

Så börjar finliret och även om injusteringen har en bit kvar så tillför suben väldigt mycket redan nu. På spår inspelade i rumsmiljö eller live ute på konsert, blir det mycket mer svävande luft runt de enskilda musikerna som också får ett mer naturligt fokus. Det är det där svåra med en röst som inte bara är liten nog (vilket är svårt i hifisammanhang), inte bara är trovärdigt långt bort (djupledsinformation) utan även låter som den kommer ur någonting som har luft runt omkring sig där ute vid inspelningstillfället. Detta är på spår som upplevs vara helt utan basinformation. Kvinnliga solister, akustiska gitarrer mm.

Kanske den mest överraskande faktorn handlar om det svårdefinierade "svänget". Det svänger mer helt enkelt.

Nu körs suben i princip med fabriksinställningen inkopplad. Fjärren har ett läge där mina Avanti 3 finns markerade. Från 32,5 Hz och nedåt, blir ett litet överlapp kan man tänka då högtalarna går ned till 28 Hz (-3 dB) men jag hör det inte så det borde funka.

Nu fullregister! Nu med stampa ta...sorry - sväng!

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:45:12  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
mkt trevligt=)

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:46:22  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jo sladd, skulle vara intressant att höra ap avanti i hemmiljö??=)

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:19:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Ah... verkar balla Audiophysics subbar... Vad kostar den måntro?

En sak är säker iaf... Joachim Gerhard verkar gilla...bas!

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:23:32  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Avanti i hemmiljö går att lyssna på här i de djupa skogarna. Avståndet gör att det inte är någon livlig trafik men flera av forumdeltagarna har varit och lyssnat. Man får boka långt i förväg dessutom men då ordnar det sig som regel.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:33:46  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tror också han gillar bas fast av den rena sorten. Avantin i orginal har massor av ren kontrollerad bas. Mässbas är en annan femma, "best in show" med alla superbasarna på imponatorläge är nog fjärran från hur han ställer upp ett system själv...

När Björn rattade Cronosen på lördagsnatten var imponatorläget urkopplat. Vad mässbasen beträffar alltså....

Minos kostar 54 lapp i svart och 60 i Körsbär.

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:42:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo, såklart att det är skillnad på bas och bas.. hehe.. Lät rätt kul på mässan. Men man skulle nog inte köra Kronos så hemma.. (fast visst fan skulle man på kontrollen och pilla i samband med för mycket öl och pinkfloyd... tur att dom klarar det).. Skulle vara kul att höra Avantin på riktigt.. Det ges ju inga större möjligheter på Reference Audio här i stan. Där låter dom som ett par Genexxa ungefär (inte riktigt så illa men nästan) Men det får bli nån gång när man är bilburen...

Ah, dom har ju en mindre subwoffer också.. Fast det är nog inte riktigt samma grej. Vad jag vet.. Men den kostar runt 25k. 55-60 är en del för en sub. Men har man ett par Avanti så.. :-D

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire

Edited by - n/a on 2002/09/16 11:43:12
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:41:08  Show Profile Send Neodynium a Private Message
[quote]Originally posted by sladd

Vi lyssnade ett par timmar i går kväll. Har försökt få till suben i några dagar. Inställningsmöjligheterna är ganska många både placeringsmässigt och via fjärrkontrollen.

Först kör man dårhifi; Reference Recordings "Pomps and pipes", Test-CD:S med 16, 20 och 25 Hz-toner, Orgelverk, Mussorgskys "tavlor på en utställning" med pukspåret.... bara för att det är så kul att höra.

Sedan kör man "vanlig" musik och slår av/på suben för att höra om den "hörs". Gör den inte det så är det som regel bra.

Så börjar finliret och även om injusteringen har en bit kvar så tillför suben väldigt mycket redan nu. På spår inspelade i rumsmiljö eller live ute på konsert, blir det mycket mer svävande luft runt de enskilda musikerna som också får ett mer naturligt fokus. Det är det där svåra med en röst som inte bara är liten nog (vilket är svårt i hifisammanhang), inte bara är trovärdigt långt bort (djupledsinformation) utan även låter som den kommer ur någonting som har luft runt omkring sig där ute vid inspelningstillfället. Detta är på spår som upplevs vara helt utan basinformation. Kvinnliga solister, akustiska gitarrer mm.

Kanske den mest överraskande faktorn handlar om det svårdefinierade "svänget". Det svänger mer helt enkelt.

Nu körs suben i princip med fabriksinställningen inkopplad. Fjärren har ett läge där mina Avanti 3 finns markerade. Från 32,5 Hz och nedåt, blir ett litet överlapp kan man tänka då högtalarna går ned till 28 Hz (-3 dB) men jag hör det inte så det borde funka.

Nu fullregister! Nu med stampa ta...sorry - sväng!

Hur har du placerat den? Jag har försökt att få en sub att funka med mina Mini Utopior men hur jag än ställer suben så låter det fel... får känslan att man måste ha 2 subbar för att få det perfekt. När basen var imellan högtalarna så funkade det bäst med musik.. dock så gick den inte så djupt längre.. Två subbar på varsin sida om högtalarna borde kanske fungera bäst.. men 2 subbar kostar rätt bra.. helst om man vill ha en lite bättre en. Den sista subben jag hade hemma är Infinitys nya med Robus (tror det hette så) systemet..

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/16 :  14:01:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ju högre upp i frekvens suben måste jobba, ju mer "hörs" den. Ett par mini-Utopia är ju knappast basstarka så där skulle jag också gå på två stycken.

Audio Physic har en manual med diverse teckningar om olika placeringsalternativ i förhållande till rumsstorlek, rummets beskaffenhet etc.

De flesta subar är ju dessutom ena riktigt sunkiga mullerlåddor som "hörs" oavsett vad man gör med dem.

Toretiskt kan man nog köra en Minos till dina högtalare. Man tankar ju signal från både vänster och höger kanal, en till vardera 12 tummare, suben jobbar åt båda hållen så då kunde man ställa den med basarna utåt sidorna, i mitten mellan högtalarna! Stereo även i basen vilket gör den höga frekvensen som krävs till dina Utopior mindre känslig.

Vore något att labba med....

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/16 :  14:08:07  Show Profile Send Per a Private Message
halloj sladd-mannen. har halsen hämtat sig sedan förra helgen. jag är fortfarande missnöjd att jag missade din demo. göran sa att den var den roligaste på mässan. så du har blivit subfrälst nu. vad roligt. själv är man ju rent ideologiskt ganska långt ifrån sådana basexcesser men det är kul och intressant att någon testar subbar för tvåkanalsbruk. eller har du blivit hemmabiofrälst oxå?

sayonara
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/16 :  14:11:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej själv, jo halsen är OK.

Bio e båg.

Go to Top of Page

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/16 :  14:15:42  Show Profile Send Girl a Private Message
quote:
Originally posted by Per

halloj sladd-mannen. har halsen hämtat sig sedan förra helgen. jag är fortfarande missnöjd att jag missade din demo. göran sa att den var den roligaste på mässan. så du har blivit subfrälst nu. vad roligt. själv är man ju rent ideologiskt ganska långt ifrån sådana basexcesser men det är kul och intressant att någon testar subbar för tvåkanalsbruk. eller har du blivit hemmabiofrälst oxå?

sayonara

Tjenis...

ville bara understryka att sladds demo VAR kul och trevlig...
Han fick alla att känna sig välkommna.
Jag var som sagt där 2 ggr....mycket bra musikval med måste jag säga.
Synd att du missade den då...

//girl.

/...Det är alltid lika kul när det går bra för folk.../
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/16 :  14:22:13  Show Profile Send Neodynium a Private Message
[quote]Originally posted by sladd

Ju högre upp i frekvens suben måste jobba, ju mer "hörs" den. Ett par mini-Utopia är ju knappast basstarka så där skulle jag också gå på två stycken.

Audio Physic har en manual med diverse teckningar om olika placeringsalternativ i förhållande till rumsstorlek, rummets beskaffenhet etc.

De flesta subar är ju dessutom ena riktigt sunkiga mullerlåddor som "hörs" oavsett vad man gör med dem.

Toretiskt kan man nog köra en Minos till dina högtalare. Man tankar ju signal från både vänster och höger kanal, en till vardera 12 tummare, suben jobbar åt båda hållen så då kunde man ställa den med basarna utåt sidorna, i mitten mellan högtalarna! Stereo även i basen vilket gör den höga frekvensen som krävs till dina Utopior mindre känslig.

Vore något att labba med....

Jo.. det är sant. Man får pröva vidare... tror att jag måste ha en rätt bra sub för att matcha mina högtalares snabbhet med. De flesta subbar jag testat än så länge hänger inte med. Minos subben ligger runt där Utopias sub ligger (prismässigt)... När man är uppe i priser runt 60k styck för basarna så känns det smartare att byta upp sig till ett par Mezzo. Får väl se om jag lyckas lyssna på en Minos i framtiden... verkar ju vara en spännande sub iaf.. *smiles*

Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/09/16 :  19:33:38  Show Profile Send aaight a Private Message
MezzoUtopierna går dock inte lika långt ner som en fet subbe men vicken go bas de har. Mmmmm

some play hard to get, i play hard to want
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/17 :  00:14:50  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by aaight

MezzoUtopierna går dock inte lika långt ner som en fet subbe men vicken go bas de har. Mmmmm

some play hard to get, i play hard to want

Nej det är ju sant.. dock så går de ner djupt i de flesta rummen. Min väns Mezzo går ner till 20hz (-6db) i hans rum. Jo.. jag älskar också basen på hela Utopia serien.. *smiles*. Skulle vara skoj att testa en lite "fetare" sub dock... se vad den kunde göra. Kanske en Utopia Sub II.. men den kostar ju lika mycket som mina högtalare..=(

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/17 :  00:24:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Saken är DEN, jag har ju tittat mycket på bygge av en
subwoofer eller två, och speciellt Focals Audiom serie
som är praktiskt taget samma som sitter i deras JM lab
utopia serie, elementen är MKT fina, men har inte den
DJUUUPASTE basen, deras 13" går inte speciellt lågt,
deras 15" t.ex. har FS på 25hz

Kan tänka mig att utopia subwoofern är fin, men vill man
ha avgrundsbas, ska man kolla vidare innan man bestämt
sig för att Utopiawoofern är den rätta.

Musikaliskt sett, kanske den ÄR bäst lämpad.

20hz är lågt som sjutton, vissa vill ännu lägre!

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/17 :  00:29:15  Show Profile Send Neodynium a Private Message
[quote]Originally posted by Niklas Nord

Tänkte ju ha den som musik sub först... och såklart till film.. men musiken går först. Är fortfarande skeptisk om det räcker med en sub i rummet... går det verkligen inte att höra att basen kommer från höger alt vänster kanal? Jag tyckte tom att ljudbilden blev sned när basen stod på ena sidan (vänster när jag testade först).

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/09/17 :  00:36:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

HA, du det där om att "bas är okännslig för placering" det
är inget jag ställer opp att hålla med om. Jag kan då höra
vart en bas står om den delas en bit upp, plus om den är dålig
så kan man höra det.

KLART som sjutton att man ska ha 2st lådor, helst 4 om man
får förstå akustikerna. ett i varje hörn.

de som har massor med pengar kan slänga in 6st, eller 8
och ställa ett par längst mitten på väggarna.

i hörnen förstärks ju basen, du anstränger ej subwoofern lika
mycket, och distorisionen kan sänkas iochmed det.

bra, jepp

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/17 :  08:56:09  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

NN, det finns inget som säger att du inte kan få elementet att gå lågt bara för att fs är "högt". Det går att åstadkomma basrespons ner under 20 Hz även om fs är 25-30 Hz, enklast (nåja) om systemet är avstämt (alltså slavbas/basreflex el likn, alla system är ju mer eller mindre korrekt avstämda).

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2002/09/17 :  09:06:21  Show Profile Send COP a Private Message
Neodynium,
Kan inte JM lab Sub Utopia vara något halva priset mot sub 2.
Den är väll konstruerad för att kombineras med Mini Utopia.
/COP
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/17 :  09:43:41  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by COP

Neodynium,
Kan inte JM lab Sub Utopia vara något halva priset mot sub 2.
Den är väll konstruerad för att kombineras med Mini Utopia.
/COP

Jo.. den hade varit intressant.. dock tror jag inte att de säljer den längre. Den finns inte i deras sortiment.. el i prislistor. Skulle vara om man hittar den begagnad.. men då blir det svårare att låna hem och testa i hem miljö.

Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2002/09/17 :  09:53:46  Show Profile Send COP a Private Message
quote:
Originally posted by Neodynium
Jo.. den hade varit intressant.. dock tror jag inte att de säljer den längre. Den finns inte i deras sortiment.. el i prislistor. Skulle vara om man hittar den begagnad.. men då blir det svårare att låna hem och testa i hem miljö.

Det stämmer nog då jag inte heller hittade den på JM lab hemsida. Det är nog bara Sontec som har missat att ta bort den från deras hemsida.
/COP
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:05:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jo men då är det ju verkligen på bekostnad av
hur starkt man kan spela med den lådan. ett lågt
FS läre väl ändå vinna i slutet!

quote:
Originally posted by j.persson

quote:

NN, det finns inget som säger att du inte kan få elementet att gå lågt bara för att fs är "högt". Det går att åstadkomma basrespons ner under 20 Hz även om fs är 25-30 Hz, enklast (nåja) om systemet är avstämt (alltså slavbas/basreflex el likn, alla system är ju mer eller mindre korrekt avstämda).

mvh,
Jonas Persson

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:15:02  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

jo men då är det ju verkligen på bekostnad av
hur starkt man kan spela med den lådan. ett lågt
FS läre väl ändå vinna i slutet!

Nej, faktiskt inte. Ett lägre fs är inte automatiskt bättre.

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:17:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Men om man vill koma så pass lågt i basen som möjligt,
och man har två element som är sjyssta, dock har det ena
FS på 18 och det andra har ett FS på 25, vad väljer du då?

i beaktande av vad?

Annars får du juh fuska till det.

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/17 :  13:16:51  Show Profile Send markih a Private Message
NN! Tänk på room-gain. Lite lagom avrullning neråt kan bara vara bra. Det är ju i rummet frekvensgången skall vara rak. Nä, stirra dig inte blind på Fs även om det har betydelse.

markih
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000