HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFTA (HifiForum Tube Amplifier)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/25 :  11:45:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det kan ju bli samma förstärkare. Modifiering från klass AB till ren klass A: Montera in en konstantströmkälla och vrid upp tomgångsströmmen. Klart!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:08:38  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag vill ha ett klass A steg, men är det möjligt att göra det så som Bernt säger med möjlighet att välja så är ju det klart det bästa!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:21:04  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
"Motkopplingen, kan du förklara hur du tänkte? Jag hänger inte med där."

Differentiell motkoppling

Man behöver en utgångstrafo med 4, 8 och 16 ohm på sekundären. Vi kan kalla kontakterna 0, 4, 8 och 16.

För att fixa differentiell motkoppling jordar man 4 och drar tillbaka 0 och 16 till ingångssteget för motkoppling. Högtalaren kopplas in på valfria tappar, t.ex. 0 och 8 för 8 ohm.

Detta passar inte Hammond så bra då de har 2 st 4 ohms lindningar + några varv extra på den ena för att fixa 8 ohm. Men om man fläskar på och tar en trafo för minst dubbla uteffekten bör det gå att seriekoppla 4-ohms-lindningarna och jorda mittpunkten. Anslut 8 ohm högtalare mellan 8-ohms-lindningens ände och mittpunkten.

Jag rekommenderar ändå att fläska på för att få bättre och stabilare bas. Mitt eget EL34 ger 22W per kanal och använder 100W/30Hz transformatorer

Jag har inte Eagle här på jobbet men kan krafsa ihop ett principellt schema när jag kommer hem.

Jag tänkte på röret KT90 först, ett rör Ei gör och som inte är något annat än EL509 men med ett annat skärmgaller. Inte rekommendabelt för skärmgallerdrift dock.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:25:48  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Med "halvkomplext" menade jag att det behövs en +V för 509-orna, en -V för 509 + ingångsröret samt eventuellt en högre +V för ingångsstegen.

Katodföljarna ska svinga kring +150V för att mata skärmgallren på 509-orna.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:43:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag lutar åt 6550 och Hammond 1650R. Ska se om vi kan få fram ett par förslag till schema där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:53:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag håller med Bernt att priset på den färdiga förstärkaren bör vara lågt, detta låter fler att bygga utan att priset avskräcker.

Fattar inget av det ni diskuterar om, men jag ger mig inte nåt kan man snappa upp, har ni någon lämplig littratur som är enkel och överskådlig som man kan läsa, tips? (Rör för Dummies).

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/03/26 :  01:14:15  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej Bernt och alla andra,

Det var en kul ide att bygga en förstärkare mha ett internet forum, det kan säkert fungera bra. Jag har läst igenom tråden och det är några saker som jag har snappat upp. Det verkar som om det finns många olika ideer om vad det skall bli för förstärkare, SE, triod, minst 40W osv, samtidigt finns det uttalade krav på max kostnad på ca 4000-5000 SEK.

Jag tror man måste välja väg så att de flesta krav blir uppfyllda på ett eller annat sätt, det största problemet är att förena SE, minst 40W och max 5000 SEK, det tror jag är omöjligt, SE på minst 40W är inte billigt, så jag väljer bort SE eller så får man ha SE som ett separat spår.

Jag tror också att man bör välja bort alla exotiska kopplingar då de kan vara svåra för en nybörjare att få att fungera, detta gäller alla kopplinga med katod motkoppling ala Quad eller Macintosh och andra exotiska kopplingar som poppar upp tex skärmgaller drivning, (denna ide uppfanns redan på 30-talet, men förkastades i stort sett helt). jag tror också det är en bra ide att välja rör som finns antingen i produktion eller i alla fall är billiga.

Så till mitt förslag:

Koppling: Modifierad förbättrad "Williamson" med möjlighet till ultralinjär koppling av utgångstrafen.

Slutrör: EL34 alternativt KT88, 6550, 807, 6L6, kanke EL509 men då är utbudet mer begränsat.

Uteffekt: med EL34, ultralinjär ca 40W max, kanske lite mer i ren klass AB1, ca 15W i triod koppling klass A, 6550 och KT88 kan ge lite mer och 6L6 lite mindre. Det är inte så svårt att göra ett steg som går att koppla om mellan ultralinjär, tetrode och triod så man bör förbereda för detta.

Kopplingen jag tänker på blir då nånting sånt här: Ingångs rör antingen 6SN7 eller nånting liknande 12AU7, (jag har nyligen köpt 5814 här i Tokyo för ca 35 SEK, det är i princip samma som 12AU7). fasvändare sk splitload med den andra halvan av ingångsröret, DC koppling till ingångsröret. fasvändaren kopplad till drivsteg för varje slutrör som också använder samma rör. Ett alternativ är att öka förstärkning genom att byta ingängsröret till ett 6SL7 eller ett 12AX7 men jag tror inte det är nödvändigt.

Kraft delen kan antingen byggas med rörlikriktning eller halvledare, man bör ha arrangemanget med ingångs drossel + kondensator för att få en enkel stabil nätdel.

Exempel på hur det kan se ut på schema: http://www.triodeel.com/achpwill.gif eller http://www.triodeel.com/dynawil1.gif

Om man bygger nånting liknande detta så kan man nå mycket bra resultat ljudmässigt och det finns en enorm tweak potential, både när det gäller val av rör och andra komponenter. Jag tror också att de flesta skulle kunna gå i land med ett sådant bygge.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/03/26 :  01:38:03  Show Profile Send EAR a Private Message
tubetvr
Otroligt vettiga synpunkter.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/26 :  09:36:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tycker dte verkar som att HFTA verkar bli av denna gång... Riktigt kul.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/26 :  09:42:04  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Visst är Williams en bra koppling men den är inte så nybörjarvänlig som man kan tro. Med sina 2 LF-poler + trafon i loopen kan den bli problematisk om man inte följer Williamsons original till punkt och pricka eller veta vad man gör och sprida polerna i frekvens.

Använder man EL34 behövs inte så mycket förstärkning. Vill man göra det enkelt föreslår jag ett ingångssteg med en triod i 6SL7-klassen och ett långsvansat par trioder som fasvändare + drivsteg. Direktkoppling mellan ingång och fasvändare.

Det råder väl lite delade meningar om vad som är den bästa fasvändaren.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/03/26 :  13:16:50  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Visst är Williams en bra koppling men den är inte så nybörjarvänlig som man kan tro.


Jo, jag vet men det brukar kunna fungera bra utan större svårigheter, jag tror att man gärna överdriver problemen med detta. Om man får till en koppling med komponent värden som ger bra stabilitet så tror jag att det är ganska enkelt att mass producera ett sånt steg, de som hade problem med Williamson när den kopplingen kom var de som bytte komponentvärden lite helt vilt.

quote:
Det råder väl lite delade meningar om vad som är den bästa fasvändaren.


Ja, det gör väl det, och har väl alltid gjort, som man kanske kan förstå så gillar jag själv split load pga vad jag tycker är diverse fördelar som man säkert kan diskutera timmar om.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/03/26 13:31:22
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2004/03/26 :  14:48:08  Show Profile Send Guru a Private Message
Kan vi inte spara en del pengar på ett gruppinköp av komponenter ?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/27 :  01:09:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag pratade med Sixten på Edgar Audio och lite större order skulle ju gå att få bättre pris på.
Hammond utgångstransformator 1650R har listpris på 930 kr/st. Den är specad till 100W
så den räcker till två par 6550 eller EL34 om man vill. Den är på 5000 ohm.
Vad som är "större order" diskuterades inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/27 01:10:08
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/27 :  10:32:41  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag la upp ett förenklat schema på hur jag tänkte mig 519-stärkaren

http://crude.mine.nu/hfta.html

Edit av Bernt: Jag länkar direkt till bilden på din sida:

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/27 16:15:54
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/27 :  12:01:01  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jax. Jag gillar det där principet.
"Bästa fasvändare är ingen fasvändare" .
Mina modifierade Dynaco fungerar ungefär på det sättet, och dom har väldig bra lågnivå-upplösning.
Men, OK jag är bara en nybörjare. Har nog redan fått näsen för långt fram .
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/27 :  13:54:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jax: Intressant. Vilka fördelar ser du med skärmgallerdrivning?
Har du något förslag på lämplig trafo till den där lösningen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/27 :  14:06:36  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
De flesta linjeslutrör visar bättre linjäritet när de körs som "enhanced triodes" än i andra typer av kopplingar.

Trafo är lite knepigt med, jag vet inte idag vad lämplig arbetspunkt blir och därmed optimal lastimpedans. Det kan krävas lite laborerande men jag tror man ska köra med förhållandevis låg anodspänning och mycket ström vilket skulle kräva en trafo i kanske 2 kohm-området. Arbetspunkten ska vara c:a 100V DC på skärmgallren. Eventuellt får man justera med lite negativ bias på styrgallren.

Men just nu tänker jag högt.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/27 :  14:25:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har mycket stor respekt för tubetvr´s synpunkter, kanske du har idéer
om detta också Hans? Morgan Lundberg håller på att skissa på ett förslag
med Hammond 1650R och 6550-rör också, sen har vi ju flera varianter vi
kan väga mot varandra.
Jag tycker det verkar bekymmersamt med en konstruktion som kräver så
pass speciell återkoppling och trafo som Jax´s variant. Jag känner att jag
kan för lite om det.
Morgan, om du läser detta kan du väl maila dina tankar om den idén också?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/27 14:26:01
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/03/27 :  14:39:29  Show Profile Send kasra a Private Message
denna hemsida kan säkert inspirera till olika byggen, finns hur många byggen med detaljbeskrivningar och bilder som helst!

http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe.htm

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/27 :  16:07:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kasra, vilken bra sida! Den har jag inte sett förut. Kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/03/27 :  17:39:36  Show Profile Send MartinX a Private Message
Själv skulle jag framhålla att Williamsonkopplingen inte är så dum framför allt ger den rejält med spänningssving från drivsteget vilket gör att man kan välja bland många slutrör, den som vill kan använda trioder tex. Det är också bra att varje steg har en väldefinierad funktion och det blir inte så många kompromisser med motsträviga krav som måste avvägas i förhållande till varandra, man får dock leva med större antal steg i förstärkaren och ev fasvridningsproblem.

Om nybörjare utan mätutrustning skall kunna bygga så måste man framförallt välja en lättåtkomlig utgångstrafo som alla kan få tag i så att värden på ev kompensationsnät inte behövet mätas fram. Hammond är nog ett bra val där.

Jag experimenterade själv nyligen beskrivs lite här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27513

Här är schemat på det ingångs/drivsteg som avses:


Förmågan att ge hög utsignal saknas inte man skulle kunna välja slutrör nästan helt fritt så länge man inte kör med gallerström. utnivån är över +-100V toppvärde, lättåtkomliga komponenter är det också.

Ev kommentarer på schemat ovan skulle uppskattas.

MvH// Martin






"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/27 :  18:06:19  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kul med nya HiFiForum-prjekt!

Det svåraste blir nog att komma överens om en koppling, det finns många viljor och tänkbara lösningar.

EL-509 med signal på skärmgaller och jordat styrgaller har nämnts (av Jax) och frånvaron av kondensatorer i signalvägen gör att global motkoppling bör fungera bra. Lite mer info om skärmgallerkopplingen finns här:
http://www.svetlana.com/docs/TechBulletins/technoteNo33.html

Arbetspunkten kan man få fram ur den här kurvskaran:
http://www.svetlana.com/graphics/TB/no33fig2.jpg

Det är säkert en bra lösning med EL-509 kopplad på detta viset men det finns andra intressanta kopplingar också. På den tyska sidan som kasra länkade till hittade jag en rolig rörvariant (12E1):
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Andreas-Fuss_12E1-Amp/12E1.htm

Rören verkar inte vara svåra att få tag på och finns t.ex här för $22.
http://www.tubesandmore.com/

Data på röret finns här:
http://frank.pocnet.net/sheets/025/1/12E1.pdf

Kopplat som triod i SE som i länken är det nog inget för HiFiForum men röret ser rätt intressant ut. Med relativt låg matningsspänning och rätt hög ström (triodkopplat) ser det ut att vara ganska linjärt och med en låg spänning finns möjlighet att driva trafon från katoderna vilket gör global motkoppling överflödig och dessutom får man låg utgångsimpedans. Det svåraste med katodkopplade utgångssteg är att drivsteget måste kunna ge mycket sving med låg distortion men det går att göra. Det är bara en av många tänkbara kopplingar och jag är lite svag för udda lösningar.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/03/28 :  10:41:22  Show Profile Send time a Private Message
Håller med tubevtr, williamson är nog de lättaste om man vill ha så mycket effekt. Det verkar också som många på forumet är nybörjare och då kanske man borde hålla anodspänningen på en obehaglig men inte dödlig nivå ? över 400V är inget för nybörjare. Jag måste slå ett slag för EL84 som jag kan tycka är bland de trevligaste slutpentoderna. Den kan drivas av en 6SL7 eller ECC83 kombinerat drivsteg/fasvändare, mycket lättbyggt ! Nätdelen kan göras med diod eller hybrid beroende på trafo. Effekten blir ca 15W PP och 30W PPP. Priset blir också betydligt lägre och man kan kanske använda 125 serien från Hammond ? Anodspänningen hamnar på 250-300V. Jag har byggt ett tiotal och alla har funkat bra, kanske inte "HighEnd" men de svänger fint med Infected Mushrooms..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/28 :  12:20:29  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller med de flesta om att en push-pull med EL34 är lämplig att använda i det här sammanhanget och PP-1C på den här sidan är nog inte så tokig att utgå ifrån.
http://www.vacuumstate.com/schematics.htm

Den är triodkopplad men om man vill ha mer effekt så går det att använda ultralinjär koppling fast då måste nog global motkoppling användas och ingångssteget byggas lite annorlunda. Jag skulle personligen föredra att köra dubbelt så många rör istället och behålla triodkopplingen, det fördyrar nätdelen lite grann och 2 rör extra per kanal kostar väl runt 600kr. Uteffekten med triodkopplade EL-34 i klass A är runt 12W men om man kör klass AB går det att komma upp i åtminstone det dubbla fast kvaliteten blir sämre förstås.

PP-1C är kopplad som en balanserad förstärkare men med en bra konstantströmmare kan man gott köra single-ended också. Jag är kanske inte helt förtjust i drivsteget, jag skulle föredra en differentiell totem-påle där man tar ut signalen från katoden på det övre röret. En väldigt enkel variant är att bara köra enkla RC-kopplade trioder i drivsteget, det bör fungera bra det också.

En nackdel med att köra utan global motkoppling är att utgångsimpedansen blir lite högre och det kan ge problem med vissa högtalare så någon variant med global motkoppling bör nog tas fram också.

För att göra en enkel och bra fungerande förstärkare med en konstruktion liknande PP-1C krävs att någon tar fram ett kretskort med en konstantströmsgenerator och eventuellt kan man använda en sådan även på utgångssteget för att förbättra lågnivåupplösningen.

Det finns en hel del varianter att prova men grunden med en förstärkare i 2 steg och differentiell drivning av slutrören tilltalar i alla fall mig.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/28 :  13:02:59  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Detta är min gamla EL34 jag byggde för 15 år sedan:



Låg förstärkning och låg motkoppling, steget har ett mycket luftigt ljud.

Fast jag tror jag skulle använda ingångsrör i 6SL7-klassen idag och köra lite mer motkoppling.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000