HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Binauralstereo eller konsthuvudstereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/24 :  10:05:40  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Var kan man få tag på musik som är inspelad med Binauralstereo eller konsthuvudstereo. Inspelningstekniken har ju funnits ett tag har hittat några insplningar på nätet, men dessa är i MP3 format, och jag antar att det kan bli bättre i "vanligt" PCM format.
Jag använder ett par Stax hörlurar och det låter bra redan på de MP3 filerna som jag har testat med.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:26:09  Show Profile Send gromit a Private Message
Är det http://www.binaural.com som du menar? Annars finns det lite inspelningar där.

En lite udda källa är den DVD-utgåva av Monsters, Inc som har två skivor. Det finns där några binaurala inspelningar, bl a filmens titellåt har jag för mig. Tyvärr finns inte hela filmen, det skulle ju varit kul.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:05:06  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
gromit: Tack för tippset, skall kolla i kväll vilken version av Monsters, Inc som jag har. Jag återupptäckte detta speciella format efter att ha surfat på nätet i helgen, hadde helt glömmt bort att det fanns, skall bli kul att skaffa några inspelningar och lyssna igjen.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:01:10  Show Profile Send kurreburre a Private Message
En snab fråga från en mindre vetande, men vad binaural stero och vad är konsthuvudstero?? Kan man äta det och i så fall samkar det gott ;-)

/KB
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:19:51  Show Profile Send molsson a Private Message
laddade hem en binaureal mp3, fattade inte grejen.

No hay banda!!
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:41:27  Show Profile Send gromit a Private Message
Hm, lyssnade du på det via högtalarna? Då lät det nog ganska illa...

Inspelningarna är gjorda för hörlurslyssnande och "går inte" att lyssna på genom högtalarna. Ta på lurarna och njut.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:50:38  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Helst ska man väl ha pluggar när man lyssnar på det?

/Simon
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:51:46  Show Profile Send gromit a Private Message
Det beror ju på var mikrofonerna har varit placerade under inspelningen..

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/25 :  15:37:38  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
kurreburre: och molsson:
Inspelningaran är gjord med två mikrofoner som sitter (inne i vid öronen) i ett konstgjort huvud, och skall simulera hur vi upfattar ljudet som om man vore på platts. Men det måste sedan avlyssnas i hörlurar för annars blir rummets påverkan för stor.

Saim:
Det fungerar alldelae utmärkt med "vanliga" hörlurar, som sitter utanpå örat. Upplevelsen kan liknas med "surroundljud", det upplevs ibland som att sitta mitt bland musikerna. I några inspelningar som jag har hört (kommer inte ihåg vilken) men där hör man någon som kommer gående bakifrån i rummet, man nästan vänder sig om för att se vem det är.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/25 :  16:42:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
SR gjorde en hel del sådana inspelningar i slutet av 70- och början på 80-talet...hade ett par Sennheiser 414, en Yamaha tuner och tyckte det var riktigt häftigt.
Dessutom var det ju "riktig" 3D inte surround som bara är 2D...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/03/25 16:59:29
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:05:31  Show Profile Send kurreburre a Private Message
Tack för förklaringen Gemeni. Detta verkar ju vara en ganska läcker lösning faktiskt. Det är nästan så att man blir sugen på att köpa ett par nya hörlurar. Jag menar kollar man rent tekniskt på det så borde lösningen borga för en mer realistisk återgivning hur musiken låter på detta sätt.

/KB
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2004/03/25 :  18:47:10  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Det tråkiga är att vissa människor är mindre "kompatibla" med konsthuvudinspelningar, då konsthuvudets ytteröron har en sorts genomsnittlig utformning. Har man själv väldigt annorlunda ytteröron kan det vara svårt att uppleva inspelningen som det är menat. För övrigt går det att lyssna genom högtalare om man har ett väldigt dämpat rum, men sweetspotten blir mins sagt liten.

lazyboy
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:10:24  Show Profile Send poppop a Private Message
Spelade in vårt senaste rep med vårt band med konsthuvudstereo. Det lät rätt kul!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:15:12  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
poppop: Har du möjlighet att dela med dig av inspelningen?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:35:28  Show Profile Send poppop a Private Message
Med tanke på hur mycket vi överstyrde inspelningen tror jag inte du har sån glädje av den... Vi spelar till 11 på förstärkarna... Men jag ska se om jag kan göra om den till mp3...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000