HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förförstärkare (Quad 44 vs. Denon PRA-1500)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/03/25 :  09:45:45  Show Profile Send Mad a Private Message
Går och funderar på vad jag ska ha för förförstärkare till mina kommande Vincent SP-997 monoblock. Eftersom nya verkar vara helt sjukt dyra så har jag tittat lite på begagnade och hittat två fina:

Ett stycke Quad 44 i utmärkt skick (med kartong och allt). Vad jag förstått så ska den låta förbannat bra. Nackdelen är att det inte är något överflöd av in och utgångar, det räcker iofs till allt jag har nu. Men det ger inte så stora möjligheter till utbyggnad.

En Denon PRA-1500, denna har jag ingen aning om hur den låter. Fördelen är dock att den har allt som kan tänkas behövas vad gäller in och utgångar. Dessutom har den balanserade utgångar som passar fint till dom balanserade ingångarna på 997orna och så är den ungefär hälften så dyr.

Vilken av dessa hade ni valt?
Eller om ni har tips på något helt annat... Quaden ligger på den absoluta smärtgränsen för vad jag kan tänka mig att betala, 3000:-

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/25 :  10:41:42  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Tretusen för en Quad 44? Är inte det lite i överkant. Finns betydligt billigare på eBay.
Inget överflöd av in- och utgångar? Räcker inte två aux, två tape och en phono + 0,5, 1,5 och 5V ut, inte att glömma två tape ut med inställningsbara nivåer?

Jag har en Quad 44 som jag moddat mycket kraftigt.
Ett av problemen med den är alla kondingarna mellan de olika modulerna och de förskräckliga 100uF tantalelyterna på utgången.
Detta har jag gjort med min 44:a - i storleksordning ljudförbättring:

- kortslöt, bombade sönder, ströp, halshögg, mördade, skinnflådde 100uF-tantalerna på utgången (gröna droppar). Om du har koll på dina likspänningar på utgångarna, lägg en fet koppartråd och kortslut dem. Om inte, sätt in ett par Black Gate 100uF. MÄT FÖRST DC! Under 20mV = OK. Du kommer att trilla av stolen, lägg en kudde under hakan utifallatt...

- ta bort alla små kopplingskondingar mellan de olika sektionerna/modulerna, de är små, grå saker ofta på omkr 0,68uF. Detta gör nästan lika mycket som 100uFs-utrotningen, fast mycket subtilare förbättring, transienterna framförallt.
Det sitter en på varje ingång/utgång på varje modul. Har du koll på DC in, kortslut alla kondingarna...
Samma sak gäller inkondingarna på tonkontrollplattan. Det finns två på ingången och två innan tonkontrolldelen (efter balansen). Vetitusan om det inte finns några till gömda någonstans.

- bytte ut alla oparna mot bättre, satte in guldpläterade socklar för att kunna testa. OPA(2)604, OPA(2)134 ger bra resultat. Kom ihåg att sätta en 0,1uF keramisk eller plastkonding NÄRA pinnarna på alla V+/V- mot jord. Korta ben, korta avstånd! Glöm inte ta bort 47pFs kompensationskondingarna - OPA 604, 134, 627 är internt kompenserade...

Om du har känsliga opampar (som ovan):
- byt ut diodbryggan mot lämpliga schottkydioder, but kan säkert knåpa ihop en liten graetz-brygga, eller hur?
- byt ut de stora elyterna i nätdelen, blåa Philips, mot likadana fast större och nyare/bättre.
- byt även ut den lilla 47uF elyten mot något bättre (avkoppla den om du vill med 0,1uF plast)

- signalen till utgångskontakterna går via nätdels/swichkortet. BORT! Dra en bra skärmad mick-kabel direkt till utgångarna från tonkontrollkortet, jorda skärmen i en ända.

- byt ut 4066-chippen som slår om ingångarna. MAX4066A är en nyare typ med lägre distorsion.

- kasta ut phonodelen och kör med outboard RIIA istället (har en Croft S. Micro till det), det går att förbättra phonodelen avsevärt, men det blir aldrig driv och stuns in den...

Innan du bytt ut opamparna, tagit bort en domuskasse kondingar, tror jag inte 44:an är så värst bra...
Hoppas du får många sköna sommarkvällar i källaren moddandes din Q44
Mvh
T


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/03/25 10:43:48
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/03/25 :  10:48:06  Show Profile Send LJN a Private Message
-Tips ang. Quad 44! Välj en senare modell med "grå" tryckknappar.
Enligt en uppgift jag fick på "den tiden" så är dom med "gula" tryckknappar är sämre ljudmässigt. Sen har jag också hört att den senare, lite enklare modellen 34 ska vara bättre än 44:an ljudmässigt.

Det finns säker initierade Quad-kännare på "vårt" forum som kan mera om detta!

/Lennart
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/03/25 :  13:45:27  Show Profile Send Mad a Private Message
Zombie: Det borde nog räcka, tänkte mest på att vissa av ingångarna verkar vara av DIN typ. På ebay fanns det helt klart billigare varianter, angående moddningen så är jag inte helt negativt inställd till det men det verkade behövas våldsamma mängder modifikation för att få den att låta bra. Vet inte riktigt om det är värt det.

LJN: 34an skulle vara intressant om den inte var utrustad med den hemska volymkontrollen med förbestämda steg.

Det är ingen som har några åsikter om Denonen? Eller tips på andra bra förförstärkare att kolla på?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/25 :  16:19:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Mad: inte så vålsamma moddar egentligen. Nr. 1 är att kortsluta eller byta ut 100uF:arna på utgången till något bättre. Sanyo os-con hos Elfa? Det räcker...
Har du alla komponenterna, tar det dig ett par eftermiddagar en helg att genomföra byte av opampar med tillhörande avkopplingar...
Finns tillgänglig här för råd och dåd...

Btw, 44:an har också den hemska volymkontrollen...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/03/25 16:34:46
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:46:39  Show Profile Send Mad a Private Message
Hmm, om dom envisas med den volymkontrollen så går ju Quad bort helt... Det var synd, för 34an låter åtminstone trevligt i min mening.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:53:54  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hmm...vad är fel med en stegad volymkontroll? Skall du ställa volymen med +/- 1dB noggrannhet?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/03/25 :  18:26:36  Show Profile Send Mad a Private Message
Min far har en 34 med nämnda volymkontroll och ibland (nattetid oftast) vill jag ha en specifik volym som i 90% av fallen ligger någonstans mellan 1 och 2 på den stärkaren. Sådant stör mig något otroligt...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/25 :  18:47:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
Vad är det för ingångskänslighet på dina slutsteg? Ger de full vid 1,5V, kan du alltid använda 0,5V-utgången.
Har också haft tillfällen då 2-1,5-1 hade varit bra

mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/03/25 18:48:45
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:31:29  Show Profile Send NtR a Private Message
Låter som en något skum kombo tycker jag. Iofs är jag riktigt skeptisk till saker som ser ut att kosta en massa (Vincent) utan att göra det. Jag skulle snarare köpa Denonförsteget och en beggad Quad 606. Det är ett alldeles enormt bra slutsteg, och rätt billigt. Gamla försteg låter oftast rätt mossigt.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:41:10  Show Profile Send Mad a Private Message
NtR: Själv älskar jag saker som ser ut att kosta massor men inte gör det. Men jag är nog mer inne på att köpa Denonsteget som försteg, verkar passa mig bättre.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:43:07  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag gillar bättre saker som låter som de kostar massor, men inte gör det.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:45:27  Show Profile Send Mad a Private Message
Exakt så... Vad jag har sett av Vincent så gör dom det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000