HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare råd.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/25 :  18:59:04  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Erkänner direkt, jag är en av dem som ser möjligheten med köp från Cattylink som en väg att vandra till välljud.

Har länge varit intresserad att testa en rörförstärkare, kollade lite på Pathos som Bossanova hade. Den blev såld tyvärr..

Men hos Cattylink hittade jag någon som kanske är intressant nämligen denna:
http://www.cattylink.com/PRO-MC3008-AB.htm

Ni som vet lite om rörförstärkare stärkare, Kan denna vara nåt enlig specen?

Den kostar enligt prislistan 918$ = ca. 7500:-

Finns ju ett par till hos Cattylink, som ligger i samma prisklas soch kan vara intressanta.

Hade en lite våt dröm om att ersättamin nuvarande anläggning(LC Audio Zapsolte mk4 slusteg, Perreaux SM6P försteg och Arcam CD72T CD) med en Rörstärkare samt en Opera Consonance 2.2 CD.

Vet ej om det är en uppgradering totalt sett, men utseendet och nyfikenheten att prova lockar väldigt mycket.





*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:17:23  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Mycket snygg! Låter säkert bra också... Tror dock att ditt försteg håller så hög klass att du skulle försöka få tag i ett par riktigt bra monoblock! Varför inte "Hurricane" tex från ASL eller så? Vet dock inte om de finns på Cattylink???

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:26:10  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Mycket snygg! Låter säkert bra också... Tror dock att ditt försteg håller så hög klass att du skulle försöka få tag i ett par riktigt bra monoblock! Varför inte "Hurricane" tex från ASL eller så? Vet dock inte om de finns på Cattylink???

Sebastian



Tycker både mitt slutsteg och försteg håller anständig klass ...MEN jag har funderat på integrerat för att få behändigare system samt i tankarna haft rör. ASL är mycket intressanta, men de drar iväg ganska mycket mer i kostnad än ex. denna Mexing rörstärkare.

Får se vad som händer, ni ser ju om ett komplett system är ute till salu om några dar.

Är det ingen som har något att säga om det nämnda rörförstärkare? Ingen synpunk på spec, typ av Rör mm??


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:38:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Låter väl som en riktig surkart. Tänker på rören 300 B är inte billiga. Dom andra rören 805 ? Vet jag inte på fanns inte hos LH Musik. Men det verkar enligt mina mycket begränsade kunskaper vara en fin maskin.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:42:33  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Köper du inte grisen i säcken?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:45:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Låter väl som en riktig surkart. Tänker på rören 300 B är inte billiga. Dom andra rören 805 ? Vet jag inte på fanns inte hos LH Musik. Men det verkar enligt mina mycket begränsade kunskaper vara en fin maskin.


Det är ju precis såna åsikter jag vill ha. Kan ju inget om detta själv. Finns ju några andra förstärkare med 12ax7 rör osv. Dessa kanske är vanligare?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/25 :  21:19:26  Show Profile Send svejk a Private Message
Tänker man på priset är det ju bara ett par tusingar upp på en begagnad Edisson 60.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:01:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Köper du inte grisen i säcken?


Yepp, men behöver det vara fel?

Jag har hitills köpt allt som grisen i säcken så för mig spelar det mindre roll. Jag har inga affärer runt hörnet och om jag beställer eller köper begagnat inom sverige eller beställer från H K är sak samma.

Svejk: Ett par tusingar upp på en beg. Edison 60, vad menas?. Kan Edison60 vara bättre? Ska man jämföra denna Mexing förstärkare och jämföra priser(jämfört med annat H K apparater) bode man ju hamna på samma klass som Pathos och ASL rörstärkare och de fungerar ju onekligen bra. Hur de är konstruerade och vilka rör som sitter i vet jag dock inte.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:26:34  Show Profile Send NtR a Private Message
Grisen i säcken ja, då frågar man sig ju stilla om du är intresserad av ljudet över huvudtaget. Jag har inte hört Pathos, men jag har sett dem bli sågade i brittisk press. Och jag har sett mätningarna. Huga. Jag vet att mätningar inte säger så mycket, men de måste i alla fall visa att grejorna inte är felkonstruerade. Min mycket personliga uppfattning är att skall man ha rörhäck skall den vara amerikansk och dyr. Annars blir det bara strul. Min Copland jag hade var usel i jämförelse med det mesta i hifins undre mellanskikt.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:39:48  Show Profile Send JohnB a Private Message
mangew, jag har läst på nätet om dina tilltänkta monoblock, det var en innehavare som hade en del sypunkter, jag hinner inte leta efter länken den ikväll utan återkommer imorgon.

John
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/25 :  23:04:04  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Grisen i säcken ja, då frågar man sig ju stilla om du är intresserad av ljudet över huvudtaget. Jag har inte hört Pathos, men jag har sett dem bli sågade i brittisk press. Och jag har sett mätningarna. Huga. Jag vet att mätningar inte säger så mycket, men de måste i alla fall visa att grejorna inte är felkonstruerade. Min mycket personliga uppfattning är att skall man ha rörhäck skall den vara amerikansk och dyr. Annars blir det bara strul. Min Copland jag hade var usel i jämförelse med det mesta i hifins undre mellanskikt


Och vad menar du med detta då? Ljudet överhuvudtaget...jag är mycket intresserad att få bra ljud annars skulle jag inte lagt ner de pengar jag gjort. Ska jag åka flygresor över Sverige så fort jag vill provlyssna något blir det åthelvete för dyrt...så det är väl lika bra att lägga ner denna hobby då.....
Det är denna typ av kommentarer man hoppas slippa läsa på forum, och speciellt i en tråd man själv vill ha reda på något.

JohnB: Gör det, ska ägna en stund i natten att leta själv lite.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/03/25 23:07:20
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/25 :  23:11:29  Show Profile Send NtR a Private Message
Aj då, blev du sur? Meningen var bara att det verkar vettigare, generellt sett, att köpa något som är väldigt väl omtalat. Särskilt när man inte har möjlighet att prova ut grejorna på vanligt sätt genom provlyssning. Många rekomendationer från slutanvändare brukar vara mer trovärdigt än ett antal försäljningsargument, t.ex. i form av snygg design.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/25 :  23:22:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
NtR: Det var detta jag försökte uppnå med min fråga, få om möjligt veta något om dessa förstärkare. Om rörtypen är bra och sådant.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/25 :  23:49:49  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
mangew, det behöver definitivt inte vara fel! Men låt mig förklara mig på följande sätt.

Förstärkaren du är intresserad av är allt annat än välkänd och få verkar ha några lyssningsintryck av den. Utifrån specen samt rörtypen drar du slutsatsen att maskinen är bra och vill få detta bekräftat här och nu. "Tyck vad du vill, men tyck som jag" ungefär.

Inget illa ment, men min poäng är alltså följande. Du sitter på ett mycket väl ansett slutsteg i form av Zapsolute mk 4. Varför då riskera 7,5k på ett helt okänt kinesiskt kort? Borde du inte åtminstone underbygga ditt köp med några positiva lyssningsintryck?

Än en gång, jag vill inte sätta käppar i hjulet för ditt ev köp. Är bara lite fundersam och nyfiken på hur du resonerar i den här frågan.

MVH Martin

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/03/25 23:50:39
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/26 :  01:00:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Mr Ekan: Förstärkaren i fråga är första gången jag ser, vet som du? inget om den. Jag vet inte ens vad det är för rör och vad de olika rörtyperna står för. Det enda jag har för mig är att dessa 300B rör används i en del rörstärkare men hur bra de är vet jag inte. De andra rören är också för mig okända.

Jag vill inte få något bekräftat, jag vill mest få vettiga åsikter om det KAN vara bra, om ex. dessa rör brukar låta bra el. mindre bra. Om något annat i specen säger si el. så.

Det jag däremot inte vill ha är negativa åsikter om köpet runt omkring, detta är upp till mig att avgöra - i denna fråga tycker jag mig besitta kunskap själv. Men just produktfrågan i sig tar jag gärna emot alla olika åsikter, det finns väldigt många här som kan mycket mer än mig om produkter och sådant.

Sen varför just en rörförstärkare, det finns ett par anledningar, som nämna jag funderar på byte till integrerat av mest praktiska skäl. Rörförstärkare är snygga, många gillar dem också. Har för liten erfarenhet själv. Var som sagt nyfiken på nämnda Pathos, men den hann gå innan jag slog till, den verkar iaf sprida välljud på ett par 60 000:- högtalare nu. Hittar jag en lämplig integrerad rörförstärkare som ligger bra i pris så varför inte?

Måste inte vara denna Mexing, skulle gärna köpt en ASL,BAT eller någon annan mer känd i sverige men då prata vi helt andra priser. Om man ska jämföra priserna hos Cattylink med svenska priser på motsvarande produkter kommer vi dock till att denna Mexing borde vara ungefär samma som en Pathos, ASL eller någon annan för så där ca. 20 000 svenska butikskronor. Hur bra den är vet vi ju ännu inte.


edit: Tillägg, jag vill inte byta grejer pga. jag tycker mina är dåliga, tvärtom. Men jag har ägt dem ett år nu... Sen är väl varken för el. slutsteget mina speciellt superkända. Men bland oss som lyssnat på dem vet vi att de är mycket bra för pengarna. Det är lite så jag byggt min stereo, köpt lite mindre kända märken och på så sätt fått bättre mer prisvärda grejer än de mest hypade bla. på detta forum . Kanske dax att chansa igen, fågel el. fisk Ska avvakta gruppköpet, det blir inte att hänga på där, så får jag se om jag gör en egen order sedan då intryck från importerna börjar komma.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/03/26 02:03:59
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/26 :  02:19:46  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej!

Jag anar att det är samma prylar som säljs av Icon Audio härborta "på min sida Nordsjön". Kärt rörbarn har många namn eller hur det nu var. Ett exempel:



Jag har lyssnat på dessa med AH!Njoe Tjoeb CD spelare (moddad Marantz 4000 med rör på utgången mm lull-lull (jag visade denna demo i mitt reportage från London/Heathrow Hi-Fi Show på Prisjakt för ett par år sedan) och ljudet är..hmmm...RÖRande? Det låter väldigt mörkt och beslöjat för min smak. Det är väldigt stor skillnad på olika rörförstärkare, jämfört med transistorbaserade, i respektive prisklass. Hantverket är exemplariskt och kineserna vet hur man bygger med kvalitet och finish. Däremot är inte alltid ljudet helt övertygande när det gäller rörförstärkare - detta är dock inte kritik riktat till kinesiska fabrikat utan mer rörförstärkare generellt. Det finns fina varianter och helt mediokra varianter.

Jag skulle ALDRIG rekommendera någon att köpa rörförstärkare utan att lyssna först, oavsett pris eller "chans att göra fynd". CD-spelare, transistor/MosFET/PWM förstärkare kan man däremot vara lite vildare i sina chansningar då en bra spec (Burr Brown, Black Gate, Elna etc) kan skvallra om att bygget har chans att låta bra eller ej.

Risken är att man får hem en gris som låter mörkt och oinspirerat, vilket kan ge lite smolk i bägaren. Men som ni nämnt är det vettigt att kolla recensioner on-line från andra användare och bygga upp en grund att stå på på den vägen - och på så vis köpa en modell som har förutsättningar att verkligen bli en uppgradering än ett steg åt sidan, i bästa fall.

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/03/26 02:22:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/26 :  02:29:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
På Billington i England kan man köpa 805 för ca 34 pund/st och 300B för ca 74 pund. Sen blir det rabatt vid våra gruppköp så det blir mycket billigare än LH.
Omöjligt att säga hur förstärkaren spelar, men specen ser ju OK ut.
805 är inte så vanligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/26 :  02:38:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Bernt, el nån annan. Hur länge kan man räkna med att dessa rör håller? Alltså speltimmar ungefär?

Nu har jag ju iaf en del vettiga svar. Jag är helt i linje med er, men vad fasen ska man göra...glömma rörträsket, för att prova nån rörstärkare härhemma kommer ej att bli enkelt då man har ungefär 40mil till närmaste hifiaffär som är av intresse(nu då bossa slår igen som låg bara 11mil bort).
Kanske nöjer mig med en importerad Opera Consonance 2.2 CD spelare, för den ska väl ändå vara ganska "säker" att köpa.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/03/26 02:41:47
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/26 :  02:52:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
300B 10000 timmar. 805 vet jag inte.
Opera Consonance har jag hört. Den spelar jättebra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/26 :  02:57:10  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
10 000tim...hmm..jag får spela bra länge innan de är utnötta. Så då är rörkostnaden inget att bekymra sig för alltså.

Opera blir det nog, rörstärkaren är 50/50.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/03/26 :  07:49:23  Show Profile Send Per100 a Private Message
Mange, jag är skeptisk till att en enklare rörförstärkare
från Kina skulle överträffa ditt nuvarande slutsteg. Eventuellt skulle
du få en mer skimmrande diskant men inte mer.
Mitt resonemang utgår ifrån mina egna erfarenheter av copland
cta 501 (4st el34) och cta 505 (4st 6550). Detta är inga ultimata
rörförstärkare men har säkert inga problem att mäta sig.
mot en kina röris upp till 8000 -9000kr? Vad tror ni?
I vilket fall så kan jag säga att jag sålt båda ovan nämnda
rörsteg efter jämförelse med zapsoluten. Jag älskar själv rörljudet
men har inte hittat något i rörväg som ligger inom rimligt
räckåll (under 30000kr).
Visst kan en chansning gå hem, beställning från Kina och det funkar kanon. Men vad jag förstår så skall det mycket till för att
konstruera en riktigt välljudande rörförstärkare.
Själv är jag riktigt sugen på att testa någon av Pathos bättre steg.
Lycka till!

EDIT: stavfel

Edited by - Per100 on 2004/03/26 08:59:34
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/26 :  11:13:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det där rör sig om direktupphettade trioder... Riktigt biffiga saker också. Det KAN vara så att den spelar skjortan av Copland utan vidare. Är den riktigt konstruerad så gör den det garanterat, i så fall är det mer än troligt att den smiskar Zapsolute också. Men det här är ju inget jag vet. Synd att man inte kan provlyssna. Om du skulle bestämma dig för att köpa en sån här så bör du vara medveten om att det blir rejält varmt av den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/26 :  12:08:29  Show Profile Send NtR a Private Message
När Audion 300B kom ut hypades de till max, inte helt utan anledning. De som inte hade råd med dem köpte en förstärkare från Rimbo med 300B-rör och blev många gånger rejält besvikna, trots att krets-layouten var mycket lik. Rimbo-häcken var mörk, kraftigt beslöjad och rejält brusig. Sån är rörvärlden, mest lycksökarskräp, och så några guldkorn.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/26 :  13:53:16  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
mangew, i mitt lösöre ingår en Audion Sterling SE. Jag och Sterlingen finns i Luleå, du finns i Kalix(?). Eftersom du nu är så sugen på rör så kanske vi skulle kunna ordna en provlyssning i ditt system. Hur Sterlingen skulle driva dina kloner resp. HFLS-1 har jag svårt att bedöma, men på DIY-träffen i Götet i maj förra året så drevs ju HFLS-1 tydligen med Edison Triod (det exet är f.ö. i min besittning nu ) vars effekt är lägre än Audion Sterling. Som sagt, hör av dig om intresse finnes. Då slipper vi spekulera mer .

//Martin

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/26 :  14:43:39  Show Profile Send Tomas a Private Message
mangew du har PM!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000