Author |
Topic  |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 12:36:26
|
Är det någon som provat att köra en BASE Technologies platta under en vinylspelare med fast plint? Jag har en Clearaudio Champion som inte står helt perfekt pga av utrymmes och estetiska skäl. Kan ej heller väggmontera. Ett annat alternativ kan ju vara att ubbradera spelaren till level 1 eller level 2. Erfarenheter kring detta mottages tacksamt.
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 13:30:41
|
Jag har inte provat Base, men jag har lite förslag på annat att prova. Kanske du redan har provat.
Jag har lagt märke till att trä under apparater oftast låter bra i mina öron. Tag en tjock träskiva och ställ din vinylspelare ovanpå. Det finns sedan en del varianter att prova utifrån detta.
Du kan prova att placera något under träskivan tex cykelslang, SD-fötter, Soundcare spikar, vanliga spikar, BDR konor, Solid Techs Feet of silence, Keramiska chips.
Man kan även göra en Sandwich konstruktion av träplattan. Tag då 2st träplattor och placera en skiva av Aluminium eller någon slags plast typ PP, PVC, Akryl, Acetal emellan. Låt fantasin flöda.
Mvh Audionet
"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda" |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 13:55:32
|
quote: Originally posted by Audionet
Jag har inte provat Base, men jag har lite förslag på annat att prova. Kanske du redan har provat.
Jag har lagt märke till att trä under apparater oftast låter bra i mina öron. Tag en tjock träskiva och ställ din vinylspelare ovanpå. Det finns sedan en del varianter att prova utifrån detta.
Du kan prova att placera något under träskivan tex cykelslang, SD-fötter, Soundcare spikar, vanliga spikar, BDR konor, Solid Techs Feet of silence, Keramiska chips.
Man kan även göra en Sandwich konstruktion av träplattan. Tag då 2st träplattor och placera en skiva av Aluminium eller någon slags plast typ PP, PVC, Akryl, Acetal emellan. Låt fantasin flöda.
Mvh Audionet
"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Bra tips!
Det är klart roligare att prova sig fram än att köpa en färdig lösning. Nu är det bara att börja baka carbon i ugnen och göra sköna dagobert mackor. Fiins det någon fördel att satsa på tyngd?
mvh daniel |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:03:20
|
Gäller det att eliminera mekanisk vibration (rätt väsentlig med vinyl), eller endast göra spelaren till att låta annorlunda? Är golvet av betong eller trä?
mvh Markku What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld |
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:03:50
|
Massa är aldrig fel (litet skämt från en gammal bodybuilder). Det beror nog på vad du har under plattan, men generellt brukar massa skapa stabilitet.
Du får gärna berätta vad du kommer fram till efter ditt testande.
Mvh Audionet
"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda" |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:10:22
|
quote: Originally posted by markku
Gäller det att eliminera mekanisk vibration (rätt väsentlig med vinyl), eller endast göra spelaren till att låta annorlunda? Är golvet av betong eller trä?
mvh Markku What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Golvet är trä på betong, ganska hårt och stabilt. Syftet är att eliminera mekanisk vibration som förhoppningsvis förbättrar ljudet. Alla tips är givetvis välkomna. Det är ju själva sökandet efter nirvana som är det roliga med vår hobby. |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:12:04
|
quote: Originally posted by Audionet
Massa är aldrig fel (litet skämt från en gammal bodybuilder). Det beror nog på vad du har under plattan, men generellt brukar massa skapa stabilitet.
Du får gärna berätta vad du kommer fram till efter ditt testande.
Mvh Audionet
"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Jag återkommer givetvis efter jag provat lite olika lösningar. |
 |
|
Comus
Member

321 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:18:29
|
Hej Daniel! Jag gick och köpte en cementplatta 5x40x40 cm ca 15kg på ett lokalt byggvaruhus för 25 spänn, det rätade upp skivspelarljudet rejält hemma hos mig.
Kanske inte det snyggaste tweaket men ändå 
Mvh /
Comu |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:23:12
|
quote: Originally posted by Comus
Hej Daniel! Jag gick och köpte en cementplatta 5x40x40 cm ca 15kg på ett lokalt byggvaruhus för 25 spänn, det rätade upp skivspelarljudet rejält hemma hos mig.
Kanske inte det snyggaste tweaket men ändå 
Mvh /
Comu
Det låter ju som en bra lösning. Om det funkar kan man ju även prova en fet svart marmorskiva. Då blir det ju snyggt också. |
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 16:41:57
|
Jag har bara provat lite själv... Med Base alltså. Och det ger riktigt bra resultat. Man ska däremot se till så att vinylspelaren står stumt mot Base-plattan... T.ex. Så har Birger som gör Base "stelopererat" sin Linn Lp12 för att ha den på Base. Ludwig på Ljudmakarn har också han en "stel" Lp-12 numera...
//X-ray
"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
-Voltaire
|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 16:44:53
|
solid techs fötter under vinyl tror jag INTE på.. 
 <<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
 |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 17:00:54
|
Jag har laborerat lite med en 6mm glasskiva med färilla-fossingar under. Det ska tilläggas att jag inte har något flytande upphängt verk.
Var det inte någon som hade provat dom där tjocka stavlimmade skärbrädorna från IKEA?
//Pipstopp, Rörglöd och en skev Fender Telecaster...\\ |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 18:41:54
|
Är väl ganska optimalt att gjuta fast skivspelaren i betongsugga modell större.
Rättså oomkullrunkeligt samtidigt.
>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 18:50:14
|
Är det någon som provat att köra en BASE Technologies platta under en vinylspelare med fast plint?
Dom gjorde ett sådant test på Arken mässan, och det blev ganska stor skillnad.
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 20:29:52
|
Jag har fått hem en Base nr.3 till min Advantage S1 cdspelare och den är mycket bra där. Jämfört med BDR som jag hade innan och hade provat ut mot bla. Solid Tech Feet of silence, lufthylla, diverse gummiunderlägg och SD, så var BDR det bästa som jag hade funnit tidigare. Miles hade med sig en Base i somras som jag fick prova och den var helt överlägsen. Bättre upplösning med en klarare ljudbild bla. Det blir Baseplattor till förstärkarna också framöver. Vinylspelare har jag ingen, så där vågar jag inte uttala mig. Men det kan vara värt att prova. Och jag ska prova att "steloperera" min S1 mot Base framöver.
----------------------------------------------------------------- Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 22:21:24
|
quote: Originally posted by Daniel
quote: Originally posted by markku
mvh Markku What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Golvet är trä på betong, ganska hårt och stabilt. Syftet är att eliminera mekanisk vibration som förhoppningsvis förbättrar ljudet. Alla tips är givetvis välkomna. Det är ju själva sökandet efter nirvana som är det roliga med vår hobby.
öööh...Syftet är att eliminera mekanisk vibration som förhoppningsvis förbättrar ljudet... vore väl synd att trolla bort såna vibbar. skämt åsido en sandlåda! finns byggbeskrivningar hos tnt-audio http://www.tnt-audio.com/
spikar eliminerar nog inte vibbar i tillräcklig utsträckning, cykelslangstricket är inte så dumt. cykelslangen omvandlar det mesta av rörelseenergin till värme.
sayonara |
 |
|
|
Topic  |
|