Author |
Topic  |
|
300b
Member

70 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:41:11
|
Lyssnade för en tid sedan på ett par "Pirker Pipes". Någon här som vet något om ungefär när dessa kan vara tillverkade och vem som byggde dem? Information i övrigt är ju naturligtvis också intressant.
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 15:39:05
|
Om jag inte har helt fel så är det i skåne nånstans. Svedala har jag för mig Pirker kommer ifrån. Men jag är INTE säker. Mike , han som tar in Monitor audio i sverige kanske kan hjälpa dig. Jag vet inte vad hans firma har för namn.

Ha det bäst Johan
|
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 16:37:38
|
Hej Mycket riktigt så kommer han från skåne Han heter BENGT PIRKER och jobbade i en radioaffär iSvedala samtidigt som han byggde sina högtalare tror att han hade två eller tre modeller Dessutom byggde han rörförstärkare i liten skala.Har för mig att han startade en affär i Malmö BP-Audio tror jag att den hette men är inte säker.Träffade honom personligen för en ca 7 år sedan när han skulle göra en översyn på mina rörhäckar. MAts
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder
|
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 22:31:35
|
quote: Originally posted by EAR
Hej Mycket riktigt så kommer han från skåne Han heter BENGT PIRKER och jobbade i en radioaffär iSvedala samtidigt som han byggde sina högtalare tror att han hade två eller tre modeller Dessutom byggde han rörförstärkare i liten skala.Har för mig att han startade en affär i Malmö BP-Audio tror jag att den hette men är inte säker.Träffade honom personligen för en ca 7 år sedan när han skulle göra en översyn på mina rörhäckar. MAts
pirker pipes, det låter ju som något man smörjer in sina wobblers med.
sayonara |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 08:03:20
|
Nej du PER Bengt Pirker var är i allra högsta grad seriös.Högtalarna som han byggde var byggda enl metoden kvartsvågspipa(tror jag det heter) De hade en väldigt hög känslighet,Mellan 95 & 100 db och var särdeles lämpade att drivas med lågeffekts single end triodslutsteg tror att han själv hade runt 4 watt
|
 |
|
|
Topic  |
|