HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pirker Pipes?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

300b
Member

70 Posts

Posted - 2002/09/18 :  14:41:11  Show Profile Send 300b a Private Message
Lyssnade för en tid sedan på ett par "Pirker Pipes".
Någon här som vet något om ungefär när dessa kan vara tillverkade och vem som byggde dem?
Information i övrigt är ju naturligtvis också intressant.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/09/18 :  15:39:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om jag inte har helt fel så är det i skåne nånstans. Svedala har jag för mig Pirker kommer ifrån.
Men jag är INTE säker. Mike , han som tar in Monitor audio i sverige kanske kan hjälpa dig. Jag vet inte vad hans firma har för namn.

Ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/18 :  16:37:38  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej
Mycket riktigt så kommer han från skåne
Han heter BENGT PIRKER och jobbade i en radioaffär iSvedala samtidigt som han byggde sina högtalare tror att han hade två eller tre modeller
Dessutom byggde han rörförstärkare i liten skala.Har för mig att han startade en affär i Malmö BP-Audio tror jag att den hette men är inte säker.Träffade honom personligen för en ca 7 år sedan när han skulle göra en översyn på mina rörhäckar.
MAts

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/18 :  22:31:35  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by EAR

Hej
Mycket riktigt så kommer han från skåne
Han heter BENGT PIRKER och jobbade i en radioaffär iSvedala samtidigt som han byggde sina högtalare tror att han hade två eller tre modeller
Dessutom byggde han rörförstärkare i liten skala.Har för mig att han startade en affär i Malmö BP-Audio tror jag att den hette men är inte säker.Träffade honom personligen för en ca 7 år sedan när han skulle göra en översyn på mina rörhäckar.
MAts

pirker pipes, det låter ju som något man smörjer in sina wobblers med.

sayonara
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/19 :  08:03:20  Show Profile Send EAR a Private Message
Nej du PER
Bengt Pirker var är i allra högsta grad seriös.Högtalarna som han byggde var byggda enl metoden kvartsvågspipa(tror jag det heter)
De hade en väldigt hög känslighet,Mellan 95 & 100 db och var särdeles lämpade att drivas med lågeffekts single end triodslutsteg tror att han själv hade runt 4 watt

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000