HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Blir galen! (inte riktigt, men nästan...)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/07 :  20:50:35  Show Profile Send Mindless a Private Message
Nu har jag sen ett tag tillbaka hållit på bygga en hörlursförstärkare, har tills jag nu satt ihop allt inte haft några som helst problem med elektronik eller byggande av lådan. Men nu då jag ska testa den då allting enligt mina ögon och min förmåga att läsa ett mycket enkelt kopplingsschema så funkar den inte. Rören vägrar glöda trots att jag har den på flera minuter. Det är inget som tyder på kopplingsfel eftersom säkringen inte går eller något sådant. Då jag tar multimetern och mäter Volt mellan 3.15V lindningen på trafon och kablarna till glöden på rören mäter den upp ungefär 3.05V vilket borde räcka för att få rören att glöda, eller hur? Tidigare hade jag lött en del saker fel vid socklarna (lite, hade misstagit 1:a lödörat på sockeln för det 9:e...) då mätte den bara upp ungefär 2.5V vilket inte fick rören att glöda. Någon som vet var problemet kan ligga? Jag har kopplat 1 kabel från 3.15V lindningen och en från 7.0V lindningen så det blir ca 3.5V glöd till varje rör-par. Dessa två kablar går sedan till en regulator som sedan går till en likriktare som sen går till två regulatorer som i sin tur går till glöden. Allt borde funka, men det gör det inte, någon som har en aning varför?

EDIT : Rätta felstavning.

PS : Kan skicka schema så ni kan förklara vad som kan vara problemet bättre.

Edited by - Mindless on 2004/04/07 20:53:28

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/04/07 :  21:49:19  Show Profile Send Oblivion a Private Message
är du säker på att glödspänningen ska ligga på 3,15v. Brukar vara 6,3v på "vanliga" rör.

Du läser nog schemat så att det är 2st lindningar på 3,15v vardera med en mittlindning.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:05:00  Show Profile Send Mindless a Private Message
TACK! Mina eviga tack! Gick upp ett ljus för mig då du nämnde mittlindning!

Edited by - Mindless on 2004/04/07 22:05:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000