HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Prisfråga papper i olja kondingar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/06 :  12:11:51  Show Profile Send cittroman a Private Message
76:- st för 0.1 uF 630V papper i olja är det ett bra pris?

Har sökt men inte hittat ngt vettigt på nätet att gå efter.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/06 :  12:34:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kolla runt på E-bay om du inte gjort det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PelleW
Member

310 Posts

Posted - 2004/04/06 :  12:56:40  Show Profile Send PelleW a Private Message
Dom hade 2uF Leclanché-oljekondingar, 325VAC, för 11:- på Bhiab. Dom är tyvärr slut.

-Pelle
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/06 :  14:28:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, Peter S köpte dom sista. Snacka om fynd!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/06 :  15:16:43  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det här är Angelas egna märke tillverkade av Jensen, kostar nästan 15 euro i Finland såg jag.
Tänkte testa i Coplanden.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2004/04/06 :  17:32:13  Show Profile Send Guru a Private Message


Hoppas det är ok att jag hoppar in lite i tråden.....

När och var bör man använda sig av papper i olja kondingar ?

Ta tex mitt nästa projekt, skall man byta alla kondingar till papper-olja eller vilka ?
http://www.audiodesignguide.com/my/OTL_version_82_cheap.gif

Edited by - Guru on 2004/04/06 17:36:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/06 :  18:11:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Direkt i signalvägen och i delningsfilter till högtalare. Bra papper i olja låter i mitt tycke fantastiskt bra. I mitt system hände rena mirakler i mellanregistret. (Det är såklart en smaksak.) Bygg du med MKP först och experimentera sedan om du vill.
Det sägs också att en papper i olja direkt efter likriktningen ger bättre ljud. Det har jag dock inte testat själv ännu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/06 18:15:57
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/06 :  22:25:05  Show Profile Send cittroman a Private Message
Skulle vara intressant att testa papper i olja, får väl se om det blir ngt köp.
Bytte ut original plastkondigarna mot RIFA polyprop och skillnaden blev markant bättre.
Även dom gamla lytarna i nätdel och förstärkare byttes ut mot epcos i nätdelen och RIFA PEG 124 i förstärkaren.
Nu spelar den betydligt bättre.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/07 :  00:06:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå, kondingar kan göra stor skillnad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/04/07 :  11:13:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kolla www.kwtubes.com, eller kwtubes på eBay
han säljer ryska PIO (K40) och teflon (K72) ganska billigt...eller varför inte testa hans 0,1uF silver mica?
mvh


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/04/07 11:13:50
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/07 :  12:21:18  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hur är det mellan bra olja/papper och Polyp, vilka är bäst?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/07 :  12:59:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
Mica kondingar i signalvägen är väl inget att rekomendera, mica passar väl bäst som avkopplingskonding????

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/07 :  13:39:53  Show Profile Send cittroman a Private Message
Inte tillräcklig spänningstålighet på hans 0,1uF papper i olja kondingar, bara 160v.
Synd det var ganska billigt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/04/07 :  16:16:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
Cittroman: vems, kwtubes?
Mica är väl just det man ska ha i signalvägen, eller? Den ideala kondingen...
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/07 :  17:06:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hört att mica är kanon i riaa-nät. Jag har köpt ett gäng för att testa
men har inte kommit till skott ännu. Det blir väl nån gång framöver.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/04/07 :  17:23:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Rykten gör gällande dock att det finns Mica och att det finns Mica vilket är en helt annan sak. Typen/Tillverkaren verkar vara viktigt med allt från riktigt bra till riktigt olämpligt.

Edited by - UrSv on 2004/04/07 17:24:08
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:07:36  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Cittroman: vems, kwtubes?


Precis hans 0.1uF papper i olja tålde bara 160v.

quote:
Mica är väl just det man ska ha i signalvägen, eller? Den ideala kondingen

Då får man testa, alltid kul att göra nya upptäckter.

quote:
Jag har hört att mica är kanon i riaa-nät. Jag har köpt ett gäng för att testa
men har inte kommit till skott ännu. Det blir väl nån gång framöver.

Låg tolerans har dom tror jag och ruggigt stabila är dom så i frekvensbestämmande kretsar måste dom funka bra, om man skall kunna avgöra skillnad på ljudet i ett riaa nät bör man väl matcha kondingarna noga så det inte är avvikelser från kurvan man hör, kul att testa.

quote:
Rykten gör gällande dock att det finns Mica och att det finns Mica vilket är en helt annan sak. Typen/Tillverkaren verkar vara viktigt med allt från riktigt bra till riktigt olämpligt.


Som alltid får man lyssna och avgöra, men finns det tillverkare som är olämpliga så bör man kanske skippa dom, UrSv har du ngn aning om olämpliga tillverkare

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000