Min AV förstärkare som fylde två år i februari var inne på garanti service hos den av generalagenten rekomenderade. Jag fick tillbaka min H-K efter en månad sedan man bytt den gamla nättrafon eftersom den brummade. Typiskt nog när garantin gått ut så kommer problemen. Brummet i trafon har kommit tillbaka men det värsta är att jag fått likspänning ut från förstärkare. Det kan man höra när man vrider på volympoten som små raslande knäppningar. Om man stänger av förstärkare och sedan sätter på den så försvinner knäpparna...om man har tur annars på den igen. När jag spelar musik genom förstärkaren kan man ibland höra en bump(knäpp). Jag trodde först att det var fel på skivan men nu vet jag annat. Jag kör ju alltid digitalt(coax)men jag ska testa med att köra Tos och analogt från CD spelaren. Det skulle faktiskt kunna vara fel på CD:n....jag får nog testa med en annan digital källa. Jag har suttit och blivit förbannad på H-K innan jag började att skriva detta men nu börjar möjligheterna att rinna till medans jag har suttit vid datorn och skrivit. Jag hoppas nu att det är fel på min CD spelare. Men likspänningen kommer säkert i från H-K:n.
Nu har jag spelat både digitalt och analogt och konstaterar att felen ligger i min H-K AVR. Det känns jävligt tungt det här eftersom min erfarenhet gör att jag misstror kompetensen hos många service folk.
1) Min ena woofer som jag väntat på i 4 månader från USA fungerar inte. Leverantören svarar inte på mejl. 2) Förra veckan spillde jag kaffe på min 3 månader gamla laptop. Tangentbordet beter sig väldigt konstigt.
Hellre frisk och rik än sjuk och fattig...
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Det är märkligt hur olika det vara. Jag har en kompis som köpte en gitarrförstärkare från USA som hade fått mycket god omdömen. Den levererades till honom och han spelade....och det lät skit. Han skriver till fabriken och dagen efter fick han ett vänligt mejl från konstruktören. Det hela slutade med att han fick en ny gitarr förstärkare helt gratis som också lät skit. Han har alltså betalat för en och sålt två förstäkare och servicen och uppställningen från fabriken kan man inte klaga på.
<gcs> Den enda verkstad som jag köpt "icke-garanti" service för en H/K hos är: http://www.elektronikservice.se/ Jag skickade apparaten till dem som företags-paket (Lite snabbare o säkrare leverans). Jag fick ett gott intryck av dem...
De skickar emellertid H/K prylar - som så många andra verkstäder ned till Tyskland. Sedan varierar väntetiden beroende på verkstaden nere i tyskland...
Är det inte garanti på sista reparationen, även om 2 år gått? Lusläs konsumentköplagen på nätet och kontakta din lokala konsumentvägledare. Det är mitt tips
Ang garantier, i vissa fall har jag fått läsa lagen för handlaren. Bara för att dom inte velat repararera prylen som gått sönder.
Det här med eftermarknads support och service suger hos vissa handlare. Skall dock tilläggas att det ofta gäller större butiker typ El*******n, S**a & O**f. Så fort du går utanför dörren har dom glömt bort dig, och du är bara jobbig som kommer tillbaka och ställer krav. Nej var påläst, lär känna konsumentköplagen och ge dig inte.
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous
Såklart det är garanti på reparationen. Annars kunde ju t o m jag vara hifi-reparatör. Öppna lådan, skaka lådan, stäng lådan. Inte bra? Tyvärr, jag lämnar ingen garanti på mitt arbete. Knappast troligt!
De gånger jag har lämnat HiFi och Videoprylar till rep så har det klart framgått på kvittot vilka garantier som har gällt, i normalfallet har det varit 3 månader på reperationen.
Garantin ja... service:n som jag själv köpte var för ett ännu äldre H/K försteg... och visst vill jag minnas att jag fick jag garanti för reparationen.