Author |
Topic  |
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 18:00:33
|
Vet att frågan varit uppe ett otal gånger, men lik förbannat drar jag upp den igen 
Vad för bra och relativt billig kabel kan man använda för att fläta egna kablar? Funderar på både vanlig RCA och eventuellt ett digitalsnöre! EFFL FKK och allt vad det heter, vad är det för något? (Rookie vill bli upplyst!)
Biltema eller ELFA borde ha lite man kan göra bra och välljudande flätor av!?
Föslag under 100:-/meter är att föredra 
//Wallmuff
Överdimensionera, då håller det... |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 19:00:32
|
En del har flätat Elfas teflonisolerade silverpläterade kabel (trefläta) med gott resultat. Sen finns det ju RG62 som en del förespråkar. Själv har jag inte provat någon av dessa. Om du har lite mer pengar att spendera så säljer Ljudmakarn Silk-kabel som metervara (400kr/meter vill jag minnas) och den tillsammans med Bulletplugs lär vara en riktig killer enligt Ludvig på Ljudmakarn. Snart kommer även Eischmann kablarna han säljer på lösmeter.
På http://www.diyhifisupply.com förespråkar dom 0,5mm lackisolerad koppartråd som dras genom en passande teflonslang. Sedan viras 2 ledare och termineras med Bulletplugs.
Sen finns ju Belden 89259 som ska vara bra också och mycket, mycket annat... 
/Erik
|
 |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 19:02:14
|
Under 100kr (såg inte det när jag läste först) ska du satsa på RG62 med Biltemas kontakter för 29kr/par. Bättre lär du få svårt att hitta for en hundring.
/Erik
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 19:02:45
|
det är en jäkla djungel..
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 20:02:51
|
Jag brukar köpa linn Black Interconnect och linns RCA hannar och göra mina kablar av ej någon fläta men ändå. Ps jag har RCA i en ända och i andra ändan har jag XLR pga att förförstärkaren har XLR anslutningar bortsätt från grammofoningångarna. fast priset blir lite högre än 100Kr metern inklusive kontakter kabeln kostar 80kr metern phonopluggen kostar 78Kr styck.
Mikael
|
 |
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 21:13:40
|
Faktum är att jag huserar en Belden 89259 med SUpras fina skruvRCAkontakter.. trevlig kable, men har inte hunnit testa den tillräckligt än!
Anledningen av min fråga är mer att en god vän snart blir ett år äldre än vad han var för ett år sen. Lämpligt är då att han får lite riktiga kablar till DVD'n och stereon Snällt va?
Därav den lite lägre prisklassen. Men vid närmare eftertanke, så känns det ju lite genant att ge bort något som knappt är bättre än SSSK...!
Den där RG tåls att kika på... Med Biltemas nya skruvRCA. Bulletplug är lite utanför min ekonomi...
//Wallmuff
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 22:28:40
|
så ni har alltså testat beldenkabeln! ?
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 09:28:57
|
Japp. Låter bra, men några har påpekat att den är lite spretig och diffus i ljudbilden. epkpeng har lyssnat på mitt ex, i ett tidigt stadie, och han tyckte hmm nja det får han säga själv Men nya projekt är på gång... Tids nog...
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 09:35:28
|
Jag skall skaffa en lång kabel mellan videon och stärkaren, det kommer at bli typ 2-3m totalt. Fungerar den där flätade ELFA-kabeln till längre längder från videon. Vad har ELFA-kabeln för artikelnummer?
|
 |
|
ud
Member

894 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 11:27:58
|
Om du tittar under "Confused" på HiFi-forumet refererar jag till en test mellan 2 NAD cdspelare. Vid samma tillfälle jämförde vi RG62 med en Tarakabel för 2995:- utan att höra någon skillnad alls. Däremot har jag nån gammal Monacore?-kabel köpt i Tyskland (ca 600:-) liggande som också jämfördes, men den plockades snabbt undan då den lät bedrövligt i jämförelse.
Jag kör även med RG62 som högtalarkabel, då i UBytekoppling.
/Urban
|
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 14:30:06
|
RG62, är det en koaxialkabel? När vi ändå pratar kablar, vilken DIY-kabel till CD->först anslutningar? OFC? coax? mic-kabel? Prisläge: <50 kr/m
Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2002/09/23 14:34:19 |
 |
|
ud
Member

894 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 15:29:24
|
RG62 är en koaxialkabel som egentligen är till IBMs gamla dumma 3270-terminaler till stordatorer. Jag fick tag på gratiskabel när dom slängde ut dom gamla skärmarna på jobbet och drog nytt kabelsystem. Det ligger säkert och skräpar i många datorhallar där dom haft stordatorer förr.
/Urban
|
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 16:33:15
|
Menar ni att man skulle kunna ta en koaxkabel och göra om denna till en audiokabel? det är ju superbra ju!
Typ en från Habia eller belden som har bra värden?
Vad är det för värden som man skall kolla på när man väljer ut något???
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 16:50:58
|
men Beldenkabeln kostar ju nästan 50:- /metern rätt dyrt faktiskt.
 |
|
|
Topic  |
|