Det finns ju en hel del intressanta musiker inom den musikaliska värld som brukar kallas "Canterbury scene". De viktigaste är förstås Soft machine, Caravan och Robert Wyatt men även bland de mer obskyra banden finns en del godbitar.
Själv har jag utöver ovanstående några skivor med National health. De är helt strålande. Även Hatfield & the north bör förstås nämnas. Kevin Ayers finns förstås också även om hans produktion är lite väl ojämn kvalitetsmässigt.
Vilka andra band/musiker/skivor kan rekommenderas? Tips någon?
Oj, finns det en sådan värld? Jag känner inte direkt till någon av de du nämner och de är ändå inte de obskyra. Vad är då denna Canterbury scene för något?
Jag är nog inte rätt person att svara på det egentligen. I skivsamlarvärlden är det ett samlingsbegrepp för ett antal musiker och band som på ett eller annat sätt är kopplade till bandet Wilde flowers som grundades i Canterbury runt 1965. Kopplingen är i flera fall lite diffus även om den finns.
Det rör sig om engelsk-stukad folkmusik/progg med flöjter, fioler, orgel och lite lustiga låtar som inte liknar sådan musik som görs idag. De olika banden utvecklades i olika riktningar. Vissa hörde mer till progesssiv rock i Genesis anda medan andra kom att spela jazz-fusion.
Det låter ju precis som sådan musik som jag gillar. Jag lyssnar rätt mycket på Fairport Convention och liknande. Märkligt att jag inte känner till begreppet. Nåväl, jag ska kolla lite på AMG och provlyssna några skivor. Har du några tips förutom de du nämnde ovan?