HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 för/nackdelar med rör.???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/11 :  20:44:30  Show Profile Send pak a Private Message
så här är det:
jag har dynamic precision som driver von schweikert vr5.
har länge varigt nyfiken på rörförstärkare,men är väldigt oerfaren med sådana.vad blir bättre/sämre med en "bra" rör/slutstegskombo med rör,jämfört med de jag har i dag.
jag gillar:lite varmare,dynamik!,kontroll,inte för sterilt men heller inte grumligt och svampigt,bra närvaro men inte sångaren i famnen.
och så ska det gå att dra på en del när man har lust.
mr law,på "ni vet var".rekommenderade detta med hjälp av mina beskrivningar:mexing 300b-845mod.monoblock.med ett mc67 försteg.
vad tros om detta?eller vad annat finns det att fundera på????
obs.jag jag mycket begtänsade lyssningsmöjligheter.


-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/04/11 :  21:32:25  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Hej!

Innan du provar något rörsteg måste du kolla vilken impedanskurva som dina högtalare har, även känslighet. Jag har provar rör på lådor som vandrat mellan 2-8ohm och det ställer lite för höga krav på de block som jag har. De lådor som jag har spelar mellan 3.8-5.3 ohm enligt tillverkaren och har en känslighet på 96dB.

Rörslutsteget kan bara ge exempelvis 25Watt klass A och det gäller alla impedanser. Så spelar du 10 Watt i 8 ohm i mellanregistret och du har 4ohm i basen så behöver du 20watt för att nå samma ljudtryck i de lägre tonerna.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/11 :  21:42:30  Show Profile Send pak a Private Message
de blocken som jag tänker på har dessa data:
output power 70W
output impedance 4£[¡@8£[
total harmonic distortion #8804;1%
frequency respond 20Hz¡ã65KHz¡ÓdB
S N R 88dB
input jacks 1 group
output jacks 2 groups
vacuum tubes 845¡Ñ2, 300B¡Ñ2, 12AU7¡Ñ2 (USA), 6H8C¡Ñ1
supply voltage AC110V/220V 60Hz/50Hz
volume L:49cm W:30cm H: 62cm
weight 48 Kg

säger inte mig så jättemycket,men de verkar ganska kraftiga i alla fall.
så sa mr law:
WE HAVE ANALYSED YOUR POINT AND WOULD SAY THAT 211 MIGHT NOT SUIT YOUR
REQUIREMENT. FOR HIGH BUDGET CONSIDERATION THE MEIXING 300B-845 MODEL IS A
VERY POWERFUL BUT MUSICAL POWER AMPLIFIER. ADD TO THIS THE MEIXING MC67-HA
WOULD BE A VERY GOOD SETUP. FOR A BUDGET TUBE AMP YOU MAY TRY THE ONE USING
805 TUBES WITH 300B. 805 TUBES OFFERS CLEAR, STRONG AND WIDE SOUND STAGE
WHILE 300B CAN ADD A LITTLE WARM SOUND FOR THAT TRANSMISSION TUBE. THE
RESULT SEEMS TO BE GOOD FOR YOU.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/11 :  21:57:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har läst runt lite om Meixing. Dom låter tydligen bättre efter lite tweakande. Byte av kondingar bla.

Jag har ingen direkt adress där man visar x-akt vad men det kanske du själv hittar.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:32:52  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag vet att KR Enterprice skulle vara som handen i hansken för VR-5, de driver allt med lätthet Tyvärr är de rätt kostsamma.

Ett alternativ kunde vara att byta rören på den förstärkare du pratar om till motsvarande KR rör, det skulle sätta fart på steget...

Wizard

Edited by - Wizard on 2004/04/11 23:33:46
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:46:57  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
300B från KR har väl en lite högre glödström än de flesta andra så kolla om det går att byta, glödtrafon kan vara för liten.

En stor fördel med rör är ju att det inte går att hitta någon transistor i samma prisklass som kommer i närheten vad det gäller värme,upplösning,klangriktighet och dynamik, tyvärr oftast bara i 25-40 watt klass A. Nu räcker ju detta för de flesta normal stora rum och högtalare som ligger på 90dB+ i känslighet.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:48:46  Show Profile Send pak a Private Message
jo jo.
kr enterprice har jag hört.DREGEL!dock lite för många kr.
är det bara att byta rör hur man vill eller?funkar det helt olika med olika rör?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:53:41  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Olika rör har sitt ljud och livslängd så det får du fråga om när du ska byta. Kolla om det är auto-bias på stegen annars kan det bli lite mer arbete än lyssning.........

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/12 :  00:00:59  Show Profile Send pak a Private Message
ok.
får väl se hur det blir med den saken.
har nyss fått min bil inlöst av försäkringsbolaget,så det kliar lite i fingrarna nu när det kom in lite peng på kontot.
borde egentligen spara i stället men det är jättesvårt.
hur är ljudet (över lag) i rör jämfört med transistor?mer eller mindre "gå påigt"?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/04/12 :  00:07:23  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Är inte riktigt säker vad du menar med "gå-påigt" men rör är väldigt ärliga förstärkare om man kopplar dem till rätt högtalare. Sen finns det ju olika typer av rör (triod,pentod,katod) och olika sätt att bygga stegen tex OTL som Bernt här på forumet har gjort. Om du har mer frågor om rör så skicka ett PM till honom han svarar säkert på dina frågor.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/13 :  06:06:25  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
vad är det egentligen som behöver justeras om den inte har auto-bias?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/06/13 :  08:02:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,
att uttala sig om ljudet i en olyssnad förstärkar kombination är snudd på omöjligt oavsett om det är en rör eller transistorkonstruktion.

Bias sätter arbetspunkten för röret dvs. var på förstärkningskurvan som röret skall jobba. Att steget har rätt Bias-punkt är mycket viktigt för prestanda. Auto-bias är en reglerkrets som ser till att röret befinner sig på samma punkt över rörets livslängd och Ja, ett rör förändrar sig ganska mycket över livslängden så bias är något man får hålla efter.

Generellt kan man säga att byta rörtyp i en redan befintlig konstruktion är en omkonstruktion och bör göras av någon som har kunskaperna om det. Det finns vissa rörtyper som är väldigt närbesläktade tex 6550, KT88 och KT90 är alla ganska närbesläktade och kan sitta i samma kretsar med enbart bias-punkterna justerade (6550 tål mindre biasström än KT88 som tål mindre än KT90). Men som sagt alla rör är inte besläktade på detta viset.

Jag vet inte om jag bara rörde till det nu, men det finns en sak som man måste beakta när man pysslar med rör; I alla rörsteg finns det dödande spänningar så ta det lugnt med tweakandet tills kunskaperna är i takt med tweakarviljan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/16 :  15:30:38  Show Profile Send audiojan a Private Message
Rör kan i rätt uppsättning låta mycket bra. Har själv haft rörförstärkare, rörslutsteg. I mitt system, Magnepan 1.6, Krell KAV-250a, Cardas 300B interconnects, Cardas Cross shotgun biwire, Rotel RCD-971, så fungkar EE MiniMax (6N4, 12AU7) enormt bra.

Om förstärkaren funkar bra med dina högtalare, varför provar du inte med att använda ett rörförsteg?

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/06/16 :  15:57:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har haft ditt DP 6.? hemma för lyssning och det är ett av de mest "försvinnande" slutsteg jag hört, dvs det har nästan ingen karaktär alls (det betyder att det är jättebra i översättning). Jag drev det med mitt transistorförsteg + DP eget passiva.
Om det lyckas med rörstegen är mycket beroende på din högtalaras känslighet och imdedans vilket är nästan omöjligt att säga hur det kommer att gå innan man testat. Jag skulle inte köpa innan jag provat.

På din beskrivning av vad du letar efter så tror jag du hittat rätt slutsteg för dig. Saknas något ligger troligen problemet på andra håll. När jag tittar på ditt system så kan jag gissa att två saker leder dig lite närmare det du vill. Det ser inte ut att vara så mycket dämpning av 1:a reflexer i ditt rum och det kan definitivt vara värt ett försök. Det andra är Red dawn som ibland kan vara lite återhållen i basen vilket kan ge lite tunn kropp i ljudet. Ett tips är CN Ljudtekniks rea av deras Placebo (cool namn eller hur?)kabel som de säljer just nu för 1.000:- vilket är kaffepengar för kvaliten man får. Du kommer då få tillbaka lite mer kropp samtidigt som behåller den klarhet som RD har.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/06/17 :  00:20:41  Show Profile Send pak a Private Message
jag är faktiskt "dyngnöjd" med adyton!konstigt nog så var inte red davnkablarna så tunna som jag trott.trodde också att nätfiltret skulle dämpa dynamiken,men inte heller.har dämpat och stått i med rummet med stor fördel,vinklat högtalarna så att det i princip inte blir nån reflex som stör så väldans mycket i alla fall.det är nog cdn som behöver bytas nu,annars funkar det hyfsat faktiskt-bara några ljusår till rätt akustik då förståss.
men jag måste säga att om folk fick testa adyton så skulle förmodligen många börja tänka om i sina val av elektronik!jag köpte de på rekommendation från mr.Tömmervik på ohc-och det ångrar jag inte en sekund.närmare bestämt "haksläpp".törs inte ens tänka på de nya stegen.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000