HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabel skal?, Andvänder 2 kablar för bi-wiring,....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/06/15 :  22:42:31  Show Profile Send More a Private Message
Jag har nu Tara Labs Nexa kablar ska nog köpa en till uppsätning av samma så jag kan köra bi-wire, men jag vill inte att det ska syns att det går två kablar soom går till högtalaren så nu undrar jag ifall det finns nån slags typ av skal eller liknande där jag kan trycka in 2 kablar så det ser ut som en kabel?

Mycket tacksam för svar...!

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:02:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Köp en nylonfläta. Finns lite här och var.
Hembiobutiken har Supras sortiment.
http://www.hembiobutiken.se/sokning.asp?type=&istart=70&sort=&tillverkare=Supra&modell=+s%F6k+p%E5+modellnamn
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:06:57  Show Profile Send lbstr a Private Message
Kabelstrumpa och krympslang. Finns hos Elfa.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/16 :  08:46:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför vill du inte att det ska synas ???
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/06/16 :  09:57:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Klart det skall synas.
Det är tufft med biwiring!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/06/16 :  09:59:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dessutom kanske kablarna bör separeras för störst effekt?
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/16 :  15:24:38  Show Profile Send Woland a Private Message
Ja kablarna skall separeras för största negativa effekt. (Diskantfall)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/06/16 :  15:33:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Woland

Kanske du missuppfattade Björn Ola tanke. Att ha två separata par kablar till var högtalare ger inget diskantfall. (ingen ökad induktans) Om det däremot varit endast en + och - ledare som varit skilda hade det gett hög induktans och därmed tappad energi i diskanten.

Sen är det ju inte säkert att BW högtalarna låter bättre med biwiring för det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/06/16 15:34:14
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/16 :  16:11:37  Show Profile Send Woland a Private Message
Ok, han kan ju ha menat så förstås.

Mvh
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/06/16 :  16:44:10  Show Profile Send More a Private Message
En sak jag vill få klar...

Jag hade tänkt sprätta upp kablarna så jag får fyra lösa kablar och sen trycka in dom genom kabelstrumpan så det blir en och samma kabel igen fast bi-wire. Vad händer då ifall det händer något alls?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/06/16 :  16:51:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En teori om varför biwiring skulle ge bättre ljud är att magnetfälten som alstras av lågfrekvensströmmen som går inne i kabeln skulle störa högfrekvensströmmen som genom skinneffekten går mer ytligt.
Vill man att magnetfälten inte ska påverka bör man separera kablarna något.
Om det sedan har någon betydelse låter jag vara osagt.
Men något är det ju eftersom biwiring oftast ger ett renare ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/17 :  08:34:10  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Jag hade tänkt sprätta upp kablarna så jag får fyra lösa kablar och sen trycka in dom genom kabelstrumpan så det blir en och samma kabel igen fast bi-wire. Vad händer då ifall det händer något alls

RIV INTE UPP KABELN!! De flesta vettiga kablar är konstruerade med bestämd geometri och den "förstörs" när du river upp kabeln. Risken är mycket stor att du får en riktigt dålig kabel om du river upp den en längre sträcka (dvs utanför normal uppsplittring vid terminalerna). Geometrin kan tex vara flätad eller tvinnad och med bestämda avstånd mellan ledarna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/17 :  12:34:58  Show Profile Send Woland a Private Message
Om man nu tvunget måste BiWire, med den ljudförsämring det innebär. Grumligt ljud, falsk rymd osv, så är det a och o att de fyra ledarna korskopplas för att hålla ned induktansen och minska diskantfallet.
+ och - ledarna skall ligga så NÄRA varandra som det bara går.

Mvh
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/06/17 :  13:33:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Biwire är omtvistat och vanligen har två ståndpunkter funnits i samtalen, 1 Ljudlig förbättring finns på vissa högtalare, 2 ingen effekt kan höras. Att det skulle innebära en försämring var en nyhet för mig och jag misstänker för de flesta andra också.
Hur har du kommit fram till det Woland? Kan du ge något musik/komponentexempel så vi andra kan testa själva?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/17 :  13:47:52  Show Profile Send Woland a Private Message
Generellt i de fall BiWire kan uppfattas som hörbart ger det en viss likriktning på alla programmaterial. Tillför en falsk rymd, antagligen beroende på vissa fasfel som BiWire skapar.
Det är antagligen detta som många menar med att ljudbilden "öppnas upp". Problemet är bara att den "öppnas upp" även på de inspelningar som den inte existerar på. En likriktning alltså. Efter ett tag tröttnar man på det diset och upplever det bara som den distorsion det faktiskt är.

Detta försvinner när man går tillbaks till SingelWire. Instrumenten framstår nu klarare och distinktare.

Varför många högatalerfabrikanter förespråkar BiWire är en gåta. Ta B&W t ex. Jag har ett par 804:or. De rekommendera BiWire av dessa. Jag körde så under lång tid, men bytte sedan till SingleWire och fick en mycket exaktare återgivning.

Har för mig att Dynaudio är starkt emot att man kör BiWire, likaså John Dunlavy, känd högtalarkonstruktör m fl.

De som hyllar BiWire är ju självklart kabeltillverkarna. De får ju sälja dubbelt. ByWire.

Mvh
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/06/17 :  14:00:50  Show Profile Send nurfen a Private Message
Sonus Faber gillar inte heller biwire, iallafall inte nuförtiden.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/06/17 :  14:08:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Woland
Kan du ge något exempel på musik där denna "falska rymd" finns och hur vet man att den är falsk?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/17 :  14:53:50  Show Profile Send Woland a Private Message
Degraderingen gäller all musik i den mån din anläggning klarar av att detektera felet. Äkta rumslighet hör du när du väl träffar på den. Kolla in några gamla Living Stereo- och Mercury Living Precense inspelningar. Deccas inspelning av Niebulungenringen/Solti är också strålande exempel. Detta är ÄKTA rumslighet. Det har åstadkommits med användande av rätt mikrofonteknik som förmått fånga upp rummets akustik. Detta kan man alltså inte göra hemma i efterhand genom att använda dubbla högtalarkablar. Rummet återges mycket exakt. Inte det diffusa dis som BiWire åstadkommer, vilket många av misstag tror är rumslig återgivning. Många tycks dock vilja "bättra på" platta och tråkiga inspelningar.

För egen del så tycker jag inte det finns anledning att göda kabelindustrin genom att köpa dubbla uppsättningar och på det sättet söka skapa något som inte finns på inspelningen.

Problemet skall väl kanske dock inte överdrivas. Det är långt ifrån alla anläggningar som uppvisar någon hörbar skillnad mellan SingleWire och BiWire.

Att sätta sina högtalare på spikes gör faktiskt mångdubbelt större skada. Där tillför man distorsion i magnifika mängder.

Mvh
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/06/17 :  15:33:58  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Rent fysikaliska fakta talar emot biwiring. Förstärkaren ska nu driva 2 parallella kablar med högre kapacitans som följd. Kapacitiv last försämrar fasmarginalen på förstärkare med motkoppling.

Jag kan inte komma på något som talar för biwiring.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/17 :  15:34:03  Show Profile Send ludo a Private Message
- välj rätt kabelgeometri till varje högt.element

- separera bi-wire kablarna

- att vissa högtalare inte är optimmerade för biwiring kan bero på högt.filter-topologi

- högt.filter ger betydligt större fasfel än bi-wire kabel (även med olika geometrier)

Är oxå inne på att bi-wiring bör ge ljudmässiga fördelar


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/06/17 :  15:39:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Konstigt.
Jag upplevde det som precis tvärtom.
Ljudet blev renare med hörbart mindre distortion.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/17 :  15:44:53  Show Profile Send ludo a Private Message
Att förstärkaren har svårare att driva ökad lastkapacitans kan ha sina poänger...

Edited by - ludo on 2004/06/17 15:49:15
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/17 :  16:04:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker Woland pratar helt i nattmössan och har märkt i många inlägg att det verkar vara så ganska ofta..

Bi-wire fungerar och är bra i högtalare som är bra konstruerade, är filtret och högtalaren konstruerad att fungera bra med bi-wire så blir det bättre...

Sen behöver man inte köra dubbla längder, detta är inte bi-wire utan nått som heter dubbelrun vilket är olika saker !!

Ta tex en kimber 8TC, den kan man använda BÅDE till singel och bi-wire, allt beroende på hur man löder dem i högtalarändan.
Jag har aldrig fått ett sämre resultat med dom högtalare som jag prövat med, och jag har använt BRA inspelningar !!!

/Martin
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/06/17 :  16:07:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kanske ska vi skapa en ny tråd för som diskutera detta (ännu en gång) och spara denna till att svara på More fråga istället. Moderatorn ber om ursäkt för att själv inte hållit sig till ämnet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/17 :  16:17:53  Show Profile Send Woland a Private Message
MartinH

Hur bra då?

Mvh
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/17 :  16:36:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja så bra som det behövs....

Hur så ???
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000