Sitter och pular lite med designen på mina subblådor som ska stå nere i mitt nya lyssningsrum. Lådorna kommer att bestå av 3*INO W104 per kanal, och bli uppskattningsvis 150 liter styck. Inledningsvis hade jag stora problem med hur dessa skulle se ut för att inte dominera rummet på ett alltför dåligt sätt rent estetiskt. Från början ville jag att dom skulle macha mina Revel Ultima GEM utseendemässigt. Efter vissa turer fram och tillbaka så har jag dock kommit på att pianolackade lådor ala Revel blir mycket skrymmande rent visuellt och jäkligt svåra att bygga. Därför har jag istället gått över på en ide om att utforma dom som ett par höga och smala pidestaler. Utformningen blir alltså en vanlig rektangulär låda men med tre separata volymer, en för varje element. Finishen blir antingen puts eller vitt tegel. Till detta någon snygg fot och topp-platta. För att detta ska se ut som ett par pidestaler och inget annat, så skulle jag helst vilja ha elementen och portarna vända bakåt mot väggen. Såg att LTS tillämpade detta på sina högtalare som spelade på Stockholmsmässan. Finns det någon direkt nackdel att göra på detta sätt?? Och hur långt från bakvägg bör dom stå isåfall? Delningen kommer att ligga på 150hz, och basarna kommer också att kunna kompenseras eller eq:as via en Tact 2.2x.
Nej, det är bra att göra så. 20-50 cm är rekommendationen när det gäller LTS-högtalarna och det beror på rummet och vad som blir lagom för att få till övrig uppställning.
Oavsett vart elementen riktas så är dom rundstrålande vid dessa frekvenser. Baksidesmonteringen gör att ljudet genereras i fas med väggreflexen. Det står i någon MoLT som jag inte har.....