HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Amplifix + B&W601 S3?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/09/21 :  09:32:21  Show Profile Send Alexander a Private Message
Hejsan!

Hur mycket bättre kommer mina 601er att låta?
Blir det någon skillnad mot min Yamaha 630 ljudmässigt?

/ Alexander

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/21 :  09:38:25  Show Profile Send Per a Private Message
Tja du kommer väl att få bättre grepp i de nedre regionerna av musikspektrat. Det är jag bergsäker på. Om det hela kommer att låta bättre är en annan femma. Om mer kontroll är bättre för dig har hittat rätt. Musikaliteten kan bli lite lidande med med amplifixen i signalkedjan.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/22 :  08:24:11  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by Per

Tja du kommer väl att få bättre grepp i de nedre regionerna av musikspektrat. Det är jag bergsäker på. Om det hela kommer att låta bättre är en annan femma. Om mer kontroll är bättre för dig har hittat rätt. Musikaliteten kan bli lite lidande med med amplifixen i signalkedjan.

sayonara

Suck... så var det det där med musikalitet!!!
Personligen tycker jag att Amplifixen spelar musik på ett förträffligt sätt, framför allt om man jämför med stärkare under 20 lapp. Fast det beror väl på sitt ljudideal, jag kommer nog aldrig att gilla rör..

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/22 :  08:27:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jo, Per kör ju själv säkert på en "musikalisk" Yamaha...

Är inte valet över?

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/22 :  09:03:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Är det denna Yamaha 630? Ja, där hänger ju en Amplifix inte med... (utom i "de nedre regionerna av musikspektrat")

Ersätter flerfaldigt testvinnande RXV620RDS. Bland nyheterna i RXV630RDS märks Dolby Pro-Logic II, Dolby Digital EX 6.1 och DTS ES 6.1 m.m.

Nytt dekoderchip - Yamaha YSS938, 32-bitars signalhantering.

6.1-receiver, dvs har slutsteg inbyggda för samtliga sex kanaler inklusive center bak.

Dolby Pro-Logic, Dolby Pro-Logic II, Dolby Digital 5.1, Dolby Digital EX 6.1.

DTS 5.1, DTS ES 6.1.

24bit/96kHz D/A-omvandlare.

Silent Cinema - surroundljud i vanliga hörlurar.

Virtual Cinema DSP - simulerat surroundljud utan att använda surroundhögtalare i de fall man inte vill eller inte har plats att montera dessa.

Lågnivåtutgångar för samtliga sex kanaler.

Subwoofernivå ställbar från fjärrkontroll.

1 koaxial och 4 optiska digitala ingångar, samtliga adresserbara.

1 optisk digitalutgång.

Video AUX på fronten med S-video och optisk digitalingång.

5 A/V- (samtliga med S-video) och 2 audioingångar.

2 A/V- (båda med S-video) och 1 audioutgångar.

2 komponentvideoingångar, båda adresserbara.

1 komponentvideoutgång.

5.1-ingång för DVD-Audio, SACD eller framtida ljudformat.

Samtliga högtalarutgångar är av skruvterminaltyp som tar banankontakt.

Sleep timer.

Förprogrammerad fjärrkontroll som styr TV, video m.m.

Radiodel med 40 förval.

21 surroundprogram.

Tekniska specifikationer:
Uteffekt DIN: 6x125W (4 ohm, 1kHz, 0,7% THD)
Uteffekt FTC: 6x75W (8 ohm, 20-20.000Hz)
Dämpfaktor: 80 (8 ohm, 20-20.000Hz)
Mått BxHxD: 435x161x390mm
Vikt: 11,5kg

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2002/09/22 :  09:21:38  Show Profile Send Per a Private Message
[/quote]

Personligen tycker jag att Amplifixen spelar musik på ett förträffligt sätt, framför allt om man jämför med stärkare under 20 lapp. Fast det beror väl på sitt ljudideal, jag kommer nog aldrig att gilla rör..

[/quote]

ajdå nu har man väl klivit på en av den svenska tråkhifins ömmaste tår igen. ber tusen ggr on ursäkt. hoppas det inte gjorde ont.

sayonara

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2002/09/22 :  09:23:53  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Jo, Per kör ju själv säkert på en "musikalisk" Yamaha...

Är inte valet över?

äh du vet ju att yamman e paj och man är intvingad i transistorträsket för tillfället!

valet är inte över

sayonara

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/22 :  10:07:26  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by Alexander

Hejsan!

Hur mycket bättre kommer mina 601er att låta?
Blir det någon skillnad mot min Yamaha 630 ljudmässigt?

/ Alexander

Med rätt kablage och cd så kommer det låta bra tror jag. Jag vet inte hur matchningen mellan dina högtalare och stärkaren kommer att bli men kan nog svära på att du kommer att bli förvånad. Amplifixen låter faktiskt ruskigt bra för pengarna den kostar. Bygg kvaliten är också väldigt bra för den prisklassen.

Låna hem en är det bästa! Du får mycket för pengarna. Lycka till!!

Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/09/22 :  12:57:13  Show Profile Send Alexander a Private Message
sladd: Ja, det är denna 630... Som student så har man inte alltid en massa pengar att köpa Krell saker å annat för...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Frågan är vilket jag ska göra först.

Alternativ #1
Köpa en Amplifix och köra denna tillsammans med min 630 och Cambridge DVD300 som ska moddas framöver hos harmonydesign & mina B&W 601 S3.

Alternativ #2
Bygga ett par seriösa ProAc 2.5 kloner och köra dom med min 630 & min Cambridge DVD300.

Hoppas på lite idéer & förslag på vad jag ska investera i....

/ Alexander
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/22 :  13:01:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Att ta hem en potent integrerad förstärkare i Amplifix kaliber kommer att blåsa liv i all hifi du stoppar in i din anläggning i jämförelse med det jämförelseobjekt du nämner. Ett jämförelseobjekt av en typ som alltid får stryk på alla 2-kanaliga hifiparametrar när det jämförs med tom betydligt billigare stereoförstärkare.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/22 :  13:06:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi lade in samtidigt tror jag. Kör du mycket bio? Amplifixen har väl möjlighet att koppla förbi i försteget så att biosteget kan användas ihop med Amplifixen?

Mitt svar blir alt nr 1. Harmony kan säkert få till lite mer i din dvd och en Amplifix löser ju resten.

Pro Ac kloner? Jovisst, om din hobby är att bygga, men jag är inte sådan själv så jag kan inte ge något råd där. Kloner ihop med en Yamaha 630 låter i mina öron inte som en grej att leva med länge.

Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/09/22 :  14:00:01  Show Profile Send Alexander a Private Message
quote:

Vi lade in samtidigt tror jag. Kör du mycket bio? Amplifixen har väl möjlighet att koppla förbi i försteget så att biosteget kan användas ihop med Amplifixen?

Amplifix har väll pre-in och kan fungerar som BÅDE slutsteg & integrerad förstärkare, så jag slipper rycka högtalarkablarna varje gång jag skiftar mellan bio och musik.

/Alexander
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/09/22 :  14:25:59  Show Profile Send Niclas a Private Message
Bara Du lyckas stävja brummet som kom när jag försökte.
Pratade lite med hifi/musiks chefredaktör på Arken & han har &så denna kombination med Amplifix/hembio. Han hade inte lyckats helt, han heller.

I övrigt håller jag med om Amplifixens förträfflighet & gämfört med ljudet i min hembioförstärkare ( Denon AVC A10SE ) som är känd för sitt hifiljud, ligger Amplifixen klart i topp.
Mvh
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/09/22 :  14:40:20  Show Profile Send Gebex a Private Message
quote:

quote:

Amplifix har väll pre-in och kan fungerar som BÅDE slutsteg & integrerad förstärkare, så jag slipper rycka högtalarkablarna varje gång jag skiftar mellan bio och musik.

/Alexander

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/09/22 :  14:42:06  Show Profile Send Gebex a Private Message
quote:

quote:

/Alexander

Det stämmer. Det var det jag skulle skriva i mitt förra inlägg.

Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/09/22 :  16:50:30  Show Profile Send bubbas a Private Message
quote:
Originally posted by Per

[/quote]

ajdå nu har man väl klivit på en av den svenska tråkhifins ömmaste tår igen. ber tusen ggr on ursäkt. hoppas det inte gjorde ont.

sayonara

[/quote]

Måste tyvärr instämma med Sayonara. I alla fall i sakfrågan. Har själv dystra erfarenheter av Amplifix, särskilt när det gäller klangkvalitet och djupbas. Men den är fasansfullt snygg, bra svensk design. Och den är snabb. Men klassisk musik? Ingen chans.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/22 :  18:40:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Amplifixen spelar bra djupbas på t ex QRS Neptunus i rum på över 100 kvadrat, speciellt om man betänker prisgruppen.

Vilka högtalare och rum har du testat den i/med?

Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/09/22 :  20:03:42  Show Profile Send bubbas a Private Message
quote:

Amplifixen spelar bra djupbas på t ex QRS Neptunus i rum på över 100 kvadrat, speciellt om man betänker prisgruppen.

Vilka högtalare och rum har du testat den i/med?

Jag jämförde med flera förstärkare -- mest belysande var Roksan caspian, som är en billigare förstärkare. Samma kablar, spelare, högtalare och musik: Caspian hade bl.a. en djupare bas. Var faktiskt bättre på de flesta punkter.

Bistfällig bas skulle jag kunna leva med, min största invändning är bristen på naturlighet i ljudet. Instrument låter inte som de ska. Det finns en tydlig "sonic signature" i Amplifixen som störde mig så länge jag ägde en. För populärmusik spelar det inte så stor roll, men jag lyssnar också på klassisk musik. Det var sällan njutbart med Amplifix. Amplifix är en acceptabel förstärkare för sitt pris, men inget underverk!

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/22 :  20:21:30  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message

Jag lyssnade rätt länge på Caspian och Naims nait 5 och båda är mycket kapabla. Så länge man kör obalanserat så är det ganska jämt skägg mellan Caspian och Amplifix men när man kör balanserat tycker jag att Amplifixen drar ifrån lite. Nu jämförde jag med CDfix som första länk så det kan ju bli annat med en annan cdspelare.

Jag vill påpeka att jag gillade både Caspian och Naimen också men tror nog att jag väljer Amplifixen. Det där med att den är "omusikalisk" brukar komma ifrån Linnfanatiker eller "rörhäckar". Kan också vara så att man inte hört den från sin bästa sida. Bladelius grejer är ganska känsliga för kringutustning.
Ibland får jag en känsla av den Svenska jantelagen när det gäller svensk hifi. Varför inte glädjas åt att vi har grejer som kan hävda sig mot det bästa som finns inom hifi???

[/quote]

Edited by - Dan Brickman on 2002/09/22 20:22:08
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/22 :  20:35:04  Show Profile Send ekman a Private Message
amplifix nja =( nog spelar den bättre än din yamma alltid men amplifix??? njaaaaaaaaaaaaa

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/22 :  20:58:32  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

amplifix nja =( nog spelar den bättre än din yamma alltid men amplifix??? njaaaaaaaaaaaaa

..Och detta inlägg betyder??

Finns det någon stärkare i prisklassen 10-20000Kr som är klart bättre än Amplifixen vill jag mycket gärna höra den. Jag har till dags dato lyssnat på Naim, Roksan, Linn, Cayin, Audio analogue, Rotel, Nad, Marantz, HK, Arcam 85, Arcam FMJ, MF a3, Cyrus, Thule, TAG mclaren, Exposure mmmm. Däremot har jag inte hört den stärkare du har, Koda.
Kanske den är bättre??

Finns säkert någon godbit därute som jag missat men än så länge är SAT Amplifix "most bang for the buck"

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/22 :  21:01:07  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har inte testat så mkt hemma men min förstärkare är bra mkt billigare och lät bra mkt roligare än amplifix "jag hade amplifixen hemma ett tag" blev besviken har aldrig hört en stereo med amplifix låta bra låter oftast ljust och tunnt och otrevligt det enda jag tycker var med amplifixen var basen den var kanske inte så djup men grymt väldefinierat däremot orkar jag inte med diskanten men det är ju en smaksak självklart men han ville ju ha feedback...

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/22 :  21:06:28  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag har inte testat så mkt hemma men min förstärkare är bra mkt billigare och lät bra mkt roligare än amplifix "jag hade amplifixen hemma ett tag" blev besviken har aldrig hört en stereo med amplifix låta bra låter oftast ljust och tunnt och otrevligt det enda jag tycker var med amplifixen var basen den var kanske inte så djup men grymt väldefinierat däremot orkar jag inte med diskanten men det är ju en smaksak självklart men han ville ju ha feedback...

Nå, tur är väl att smaken är olika men antingen var det en grym missmatchning med dina grejer eller också var inte Amplifixen inspelad

Tunn och vass och otrevligt har det inte låtit hemma hos mig med Amplifix, riktigt sur blev jag när kompisen inte ville sälja
trots vissa löften. Han håller på att spara till Advantage slutsteg så än finns det hopp

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/22 :  21:10:37  Show Profile Send ekman a Private Message
jo skulle bli ett kraftigt nad 208 syndrom på begagnatmarknaden om smaken var helt lika så det är väl tur det =) hoppas han säljer den till dig

Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/09/22 :  22:00:04  Show Profile Send Alexander a Private Message
Man får tacka för alla svar...
Det är inte lätt när det är svårt, freågan är om det finns någon annan bra lösning för mig så jag får ett bra sterio ljud och framöver kan uppgradera mina högralare till någe bättre (Dynaudio 1.3MkII/se eller 1.8mkII). I dagsläget så är det ju ingen idée att köpa såna högtalare till min Yamaha 630.

Någon som har Nå bra förslag på att lösa mitt problem?
Ett slutsteg hjälper väll inte va? Det blir väll en flaskhals antar jag om jag kör 630in som försteg.

Alternativ till Amplifix? ca.7000 - 10000:-

/Alexander
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/22 :  22:02:09  Show Profile Send ekman a Private Message
du kan ju köpa slutsteg nu om du planerar på att uppgradera och köpa en bra förförstärkare senare men du ska nog definitivt inte köra på yamman som försteg

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000