Author |
Topic  |
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 22:45:53
|
quote: Originally posted by Alexander
Någon som har Nå bra förslag på att lösa mitt problem? Ett slutsteg hjälper väll inte va? Det blir väll en flaskhals antar jag om jag kör 630in som försteg.
/Alexander
Hej,
Det är betydligt fler som föreslår ett kraftigt slutsteg till Yamahan än vad det är som påstår att Yamahan är en flaskhals som försteg. Tror att det finns potential till ett betydligt bättre ljud innan försteget begränsar.
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 22:52:43
|
du kommer få en REJÄL flaskhals sen kommer du förmodligen inte ha en speciellt bra kabel mellan dom så kommer det låta ännu sämre =) nej definitivt integrerad du kanske får en peng eller två för din yamma men kör den INTE som förförstärkare
|
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 22:57:44
|
Idag testade jag och en vän att köra lite "tyngre" grejer på en Amplifix.. funkade väldigt bra och lät fantastiskt. Vi körde en Advantage S1, Clou Silver Kablage (högtalar samt balanserad signal kablar), JM lab Mini Utopia och då en Amplifix. Vi fick till ett ruskigt ljud.. med en bas som vi aldrig trodde var möjlig från Mini Utopiorna. Klangen och basen var just det som vi tyckte var bäst.. samt att den var så jäkla musikalisk! Bredden/Djupet.... Allt var bra.
Dock så skall man köra balanserat på den... annars låter den inget skoj (i jämförelse med just balanserat).
Vi testade all sorts musik... från Drum´n Bass till Klassiskt... till Jazz, Fusion, Blues till Limp Bizkit etc. Den lirade allt lika bra.
Jag tycker du får ruskigt mycket för pengarna... helt klart!!! Bara att köpa.. *smiles*
|
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 23:12:26
|
Hej,
Jag kan inte mer än hålla med alla och verkligen tala emot att köra yamahan som förförstärkare. Har kört Marantz PM17mkII CD och förstärkare i samma serie samt ett NAD kraftverk (nån föregångare till Silverline serien, vet dock ej modell) integrerad och jämförde med CD direkt till NADen versus marantzen som förförstärkare och NADen som slutsteg - vilken jätteskillnad! Helt otroligt! Med NADens inbyggda förförstärkare vart basen och nedre mellanregistret en stor fet mullrande katastrof som kunde få tondöva att börja gråta, däremot när vi jämförde marantsen enbart versus marantz + NAD så var skillnaden obefintlig i kvalité utom att NADens många flera wattar gav mera välljud vid högre volymer. Det jag försöker säga är att kvalitén på förförstärkaren sätter en ENORM prägel på ljudet och man får det man betalar för. Nä, en hyvens förstärkare är värd varenda krona och jag kan varmt rekommendera Amplifixen - den får i alla fall mina QRS Saturnusar att sjuuunga! :)
/D |
 |
|
Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 23:31:37
|
quote: Originally posted by ekman
jag har inte testat så mkt hemma men min förstärkare är bra mkt billigare och lät bra mkt roligare än amplifix "jag hade amplifixen hemma ett tag" blev besviken har aldrig hört en stereo med amplifix låta bra låter oftast ljust och tunnt och otrevligt det enda jag tycker var med amplifixen var basen den var kanske inte så djup men grymt väldefinierat däremot orkar jag inte med diskanten men det är ju en smaksak självklart men han ville ju ha feedback...
Det vore kul om Herr Bladelius gled in här på forumet och kommenterade alla utsagor om att hans inkarnation skull ha "klen" djupbas. Om jag inte minns fel har förstärkaren ifråga en nedre knäpunkt på ett par tiondels Hz.
Någon som har en mer exakt siffra att bjuda på?
mvh\Kapten A.
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 23:35:45
|
skulle det inte kunna vara så att amplifix har renare bas än dom andra och att det därför uppfattas som lägre i nivå???
|
 |
|
Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 23:38:25
|
skulle det inte kunna vara så att amplifix har renare bas än dom andra och att det därför uppfattas som lägre i nivå???
Så kan det mycket väl vara , men du skrev att den inte går lika "djupt". Jag vill göra en distinktion mellan begreppen distortion/renhet och frekvenssvar.
mvh\Kapten A.
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 23:42:47
|
möjligt jag kan ju ha fel jag den kanske går precis lika djupt men sådant måste ju påverkas grovt av rummet vilken sorts högtalare och hur förstärkaren jobbar ihop med högtalaren den kan ju ha varit ren missmatchning som gör att det LÄT som om den inte gick så djupt även om den säkerligen rent elektriskt inte har några som helst problem med det
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 08:20:02
|
Det är alltid svårt att jämföra oavsett vilken produkt man tar hem för att utvärdera. Det kan mycket väl låta som om en stärkare har mindre av bas än två andra. Fast synar man högtalarna som brukar stå i dessa system så presterar de ofta ingen djupbas alls. Om man tycker sig höra bättre och djupare bas i sådana högtalare så har väl konstruktören medvetet fixat lite för att ge ett fetare basljud där de flesta högtalare i den tänkta prisgruppen brukar ge upp nedåt.
På Arken körde jag Amplifixen tillsammans med CDFIX och ut till QRS Mercurius. Det var inte mässans toppljud men ingen av de ibland upp till 150 besökarna saknade bas i den stora lokalen.
Sedan kan man ha olika ljudideal som vanligt. En Kora är väl en extrem åt ena hållet med en kubmätning som ser ut som ett campingtält morgonen efter en tyfon...  no offence, sorry, kunde inte hålla mig............
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 08:22:02
|
Hejsan!
Hur mycket bättre kommer mina 601er att låta? Blir det någon skillnad mot min Yamaha 630 ljudmässigt?

/ Alexander
Jag tycker att Amplifixen är ful. Fula grejor gör att jag blundar. Det låter ofta bättre när jag blundar. Men inte alltid.
Mvh :-)
|
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 09:08:50
|
Det beror väl mycket på både kringutrustning och hur "audiofiliska" öron man har - nu böjjer jag mig gladeligen för att smaken är som baken, men det är skillnad. Tex NAD versus Amplifix skiljer sig åt i detta område - NAD bullrar grymt i basen jämfört med en Amplifix eller tex Marantz PM17mkII. Detta antar jag lätt, gärna kombinerat med en dålig cdspelare, kan uppfattas som att Amplifixen är bassvag. Fast jag menar ju att det är den inte, utan NAD och säkerligen Yamaha-receivrar är "bullriga" och har en förhöjjning i frekvensgång i det området. Även CDn har ju jättebetydelse. Vid vårt test (av ovan nämnda komponenter) hade vi både Cdfix och Marantz CD17mkII och cheesus vilken skillnad - Amplifixens var betydligt mera fast i basen. Så anta då att man tex kombinerar Marantz CD17mkII och Amplifix, viola - En ganska basklen kombo! Kör då detta med ett par Kef reference 201 tex. så har du an anläggning som presterar lika mycket bas som en genomsnittlig klockradio. Fast kombinera Cdfix, Amplifix och QRS Saturnus som jag gjort och voila - en anläggning där du hör bastoner du aldrig hört förut i en billigare anläggning (hehe, där fick jag slå ett slag för det också!!! ) och som spelar Aphex Twins IZ-US med en bas som är så nära basnirvana man kommer! (om man inte är rik förstås)
Så sluligen tycker jag diskutionen i denna tråd är lite akademisk - EN komponents "bas eller icke bas" är ju irrelevant om den inte sätts in i en kontext. (fräsigt ord det där!).
Annars Alexander, köp en Thule PR150B eller vad den nu heter så får du bas och diskantkontroll i en förstärkare som är lite billigare men i alla fall ungefär lika bra som Amplifien (har inte jämfört dom sida vid sida). Minst lika snygg oxo! |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 09:10:45
|
Eh, notera föresten att mitt reply ovan inte är riktat till Ekman utan generellt till tråden. Pga tidig morgontimme tryckte jag på fel replyknapp... |
 |
|
Stigge
Member

102 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 15:04:33
|
Om man inte tänker köra Amplifixen Balanserat- är de då ett "dåligt" val???? Var och lyssnade på Roksan Caspian och Naim Nait 5 under förra veckan. Blev inte direkt imponerad och Roksan trots alla goda ord i fackpress??!! Men Naimen blev jag imponerad av!!!
Nackdelen blir dock att jag inte kan använda den som jag tänkt (samma lösning som Alexander) Låta den driva frontarna vid bio och som förstärkare vid stereobruk.
|
 |
|
Stigge
Member

102 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 15:07:47
|
Jag igen...
Ville bara tillägga att Kenth på HiFi-Art var väldigt trevliga att ha att göra med!!! Mer "säljare" av den typen
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 15:11:31
|
"På Arken körde jag Amplifixen tillsammans med CDFIX och ut till QRS Mercurius. Det var inte mässans toppljud men ingen av de ibland upp till 150 besökarna saknade bas i den stora lokalen.
Sedan kan man ha olika ljudideal som vanligt. En Kora är väl en extrem åt ena hållet med en kubmätning som ser ut som ett campingtält morgonen efter en tyfon... no offence, sorry, kunde inte hålla mig............"
för det första så visst det saknades ingen djupbas men sa inte jag i att basen var det jag upplevde som bäst med amplifixen när jag testade den och att det var resten som inte var bra samma sak på mässan det lät något helt olidligt ljust däri ligger amplifixens största dilemma visst detaljer och upplösning är ju bra men man kan ju skära glad med den =) och då var det ändå transparent kablar inkopplade som bör ha försökt motverka detta mycket =) för övrigt så äger jag ingen kora så vad du säger om dom spelar ju ingen roll för mig =) om amplifixen hade låtit bra hemma hade jag ägt en dylik nu men så var icke fallet....
|
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 15:23:18
|
Hejsan!
Hur mycket bättre kommer mina 601er att låta? Blir det någon skillnad mot min Yamaha 630 ljudmässigt?

/ Alexander
Bättre skulle jag tro. 2 rätt skillda världar.
//dole\\ "Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
|
 |
|
Gaddad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 15:27:34
|
Har inte provat amplifixen så väldans mycket, så hur den står sig mot mycket annat låter jag vara osagt. Men en kedja som lät behagligt och superdetaljerat f.a (före amplifix) lät oerhört vass och enerverande e.a(efter amplifix) så ekman har säkerligen en hel del rätt i det han säger.
Sen att säga att det är missmatchat och så tycker jag är att göra det enkelt för sig. Om man man skall måsta kompensera olika komponenters för respektive nackdelar för att få en bra kedja tycker jag man är fel ute.
Någonstans är det fel i hifivärlden. Vad är egentligen ljudidealet? Borde det inte vara verklighetstroget? Varken komponenter som ger en super duper fet och super duper bas, ljust och vasst eller vad det kan vara som inte låter rätt är det ju fel någonstans.
Alla produkter borde sträva efter samma mål.
|
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 15:36:37
|
quote: Originally posted by Gaddad
Har inte provat amplifixen så väldans mycket, så hur den står sig mot mycket annat låter jag vara osagt. Men en kedja som lät behagligt och superdetaljerat f.a (före amplifix) lät oerhört vass och enerverande e.a(efter amplifix) så ekman har säkerligen en hel del rätt i det han säger.
Sen att säga att det är missmatchat och så tycker jag är att göra det enkelt för sig. Om man man skall måsta kompensera olika komponenters för respektive nackdelar för att få en bra kedja tycker jag man är fel ute.
Någonstans är det fel i hifivärlden. Vad är egentligen ljudidealet? Borde det inte vara verklighetstroget? Varken komponenter som ger en super duper fet och super duper bas, ljust och vasst eller vad det kan vara som inte låter rätt är det ju fel någonstans.
Vore tråkigt om det var så efter som att vi är olika skapta rent geometriskt. Dvs vi hör inte lika.
//dole\\ "Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
|
 |
|
Gaddad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 16:14:05
|
Att höra olika innebär inget hinder.
Hypotes: Om vi utgår från ett ideal ljud som ljudprodukterna försöker återskapa. Då har det ju ingen betydelse eftersom den gemensamma nämnaren är att återskapa idealljudet, dvs det korrekta. Om man hör olika så spelar det ingen roll, du uppfattar idealljudet ollika och de skillnader som är i ljudprodukterna uppfattar du på samma sätt.
|
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 17:13:56
|
quote: Originally posted by Gaddad
Jo, och det gör dom nog också men dina och mina öron och det som finns därimellan (om det nu finns nåt )uppfattar musiken på olika sätt. Visst uppvisar olika apparater och framför allt högtalare tydliga skillnader??
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 17:21:45
|
quote: Jag tycker att Amplifixen är ful. Fula grejor gör att jag blundar. Det låter ofta bättre när jag blundar. Men inte alltid.
Stor och tung är den också, vem orkar bära runt på nåt sånt en längre tid? = ) Hellre då liten och nätt!
|
Edited by - Jadde on 2002/09/23 17:34:43 |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 18:44:58
|
quote: Originally posted by Jadde
[quote]Jag tycker att Amplifixen är ful. Fula grejor gör att jag blundar. Det låter ofta bättre när jag blundar. Men inte alltid.
Stor och tung är den också, vem orkar bära runt på nåt sånt en längre tid? = ) Hellre då liten och nätt!
Stor och tung? Du skojar väl? Den är ju liten och smäcker. Krell gör stora och tunga saker...
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 21:42:48
|
Ekman:
Tyckte det var du som yrade om Kora, hade tydligen fel. Man kan skära glas med det som Amplifix presterade på Arken? Då vet vi hur du uppfattar ljud.
Inget fel i det.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 21:48:18
|
Nu när Ekman mfl sågar Amplifixen skulle jag vilja veta vilken integrerad förstärkare i prisklassen 15-20 kkr ni skulle rekommendera som i era öron är bättre/linjärare/musikaliskare så jag kan låna hem en och testa. Kan jag göra en förbättring utan att lägga ut några större summor pengar så blir ingen gladare än jag.
Sist men inte minst skulle jag vilja hävda att i en ideal värld alternativt i en där jag är miljonär kanske man kan kräva av alla sina komponenter att dom ska närma sig samstämd perfektion - men i min prisklass så är det inte tal om det utan snarare vilka parametrar man prioriterar och därmed får man tex. gör saker som matcha olika komponenters "klang". Det är väl heller inget allt för revolutionerande när nästan varenda komponenttest jag läst om i hifipress omnämns med ett par ord om vad man bör/inte bör matcha den med.
/D |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 21:53:25
|
quote: Originally posted by Neodynium Stor och tung? Du skojar väl? Den är ju liten och smäcker. Krell gör stora och tunga saker...
Krells integrerade 300iL är mindre och lättare än Amplifixen.
----------------------------------------------------------------- Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma |
 |
|
Topic  |
|