HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Så här bra lät inte vinylen tidigare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/29 :  10:20:18  Show Profile Send karvid a Private Message
Jag har just provspelat min gamla vinylsvarv från -78, efter en lite "förbättringar".

Jag startade upp spelaren igen efter 15 år på vinden för några veckor sedan med nyinköpt:
* ClearAudio Basic RIAA
* ClearAudio Virtousio wood pickup
* Van den Hul signalkabel med bullet plugs
* AT litzkablar
* Isolationstransformator till RIAA strömmen

Efter de 1:a possitiva intrycken från vinyl skulle spelaren givetvis förbättras. Skivspelaren som är en Technics SL-221 är en remdriven spelare med riktigt hyffsad arm.. Men på Chassiet finns lite enkla åtgärder jag ville prova.

Sagt och gjort, det inhandlades "Peak Off" dämpmassa från Josef på Svalander som skulle provas tillsammans med en egentillverkad 20 mm tjock plywoodskiva som "bottenplatta" under spelaren.

Resultatet är efter den 1:a provspelningen över förväntan och kan rekommenderas till den händige.. Basen blev djupare, tydligare. Ljudet fick större kontrast (mer fokuserat), vilket jag upplever även genom en öppnare ljudbild (djupare 3D).

Se bilder från modifieringen ´(obs högupplösta bilder)..
Bottenplatta målad med Peakoff inuti: http://user.tninet.se/~pst442t/hifi/bottenplatta_2.jpg
Spelarchassi målad med peak off: http://user.tninet.se/~pst442t/hifi/chassi_1.jpg
Skivtallrik målad med peak off: http://user.tninet.se/~pst442t/hifi/skivtallrik_2.jpg
Färdiga resultatet: http://user.tninet.se/~pst442t/hifi/technics_1.jpg

Nästa steg är att placera spelaren på en "tung" skiva som dämpats med "vibrapods"... Men aldrig förr har vinylen låtit så bra hemma hos mig!!! CD'n får vila ett tag till...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/01/02 21:10:54

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/29 :  10:33:39  Show Profile Send esl a Private Message
Om du har ett luftutrymme under tallriken så skall du ÖPPNA denna lådan på undersidan.
PÅ en Thorens så tar man bort botten helt enkelt.
Vet inte hur Technics spelaren ser ut men jag får kolla på bilden. ..

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/29 :  10:45:22  Show Profile Send esl a Private Message
Jag skulle antingen bytt hela chassiet och gjort det flytande upphängt eller köpt en annan spelare... du hittar en vinylspelare av ordentlig kvalitet för nån tusenlapp eller två. Tonarmsinfästningen får INTE röra sig i förhållande till tallrikslagret. Nu sitter båda inskruvade i ett tunt plastchassie... hade inte lagt mer tid på den spelaren..
Men som sagt, ett massivt chassie i metall eller sten. fast du har mediokert lager, tonarm, motor, tallrik.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/29 :  11:03:32  Show Profile Send karvid a Private Message
esl
Kul du gillar modifieringen!
Jo, det ljudet blev verkligen mycket bättre efter modifieringen, men idén var som du förstod att se vad man kunde göra med utgångsmaterialet..

Eftersom inte alla kan ha tonarmslagringen i husfundamentet visar detta expriment att man kan komma väldigt långt med enkla medel.
Ljudet överträffade mina förväntningar. Dämpmassan som förutom att styva upp plastchssiet även dämpar vibrationerna genom att omvandla dem till värme.

Min nästa spelare har bättre förutsättningar och framför allt kan man relativt enkelt byta arm på den... mer om detta projekt senare...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/04/29 :  12:55:27  Show Profile Send mace a Private Message
Kul tråd Gillar färgen på kletmassan påminner om en slags "deg" som såldes när jag var ung, fast men ändå mjuk liksom !?! var ngn slags leksak, slime fast inte

Kul att se hur det går att pula + att se att du vågar blaffa på hej vilt men det är som du säger ingen 30k spelare.
Går massan att dra av om den kommer där den inte bör komma , efter den torkat alltså?

Väntar med spänning på fortsatt reportage

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/29 :  13:57:01  Show Profile Send esl a Private Message
Klet är bra, liksom asfaltsmatta, men störst inre förlust får man med bundna dämpskikt.

Det gäller också högtalarväggar, CD spelar chassie, skivtallrikar.
Ett bundet dämpskikt gör du genom att addera en styv yta ovanpå det mjuka skiktet.
I en högtalarlåda använder man ex.vis två 16mm MDF med SWEDAC DGA2 emellan. Ca 1mm använder du av detta limmet som är ett viskoelastiskt lim. Jag kan tänka mig att om du tar en plåt och bockar till den så den passar under ditt skivspelar chassie, gärna så att den sammanfogar lagerinfästning med tonarmsinfästning, så kommer du att märka skillnad.
Eller varför inte klippa till en plåt 0.5mm som du limmar på ovansidan av hela spelaren?
Snyggt och funktionellt, och enkelt.
Om du inte kan lägga bitumenmatta under tallriken så placera et udda antal vikter i periferin under tallriken. Udda antal är viktigt för att den inte skall ringsom en klocka!

/esl




Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/29 :  14:31:33  Show Profile Send karvid a Private Message
mace
"Massan" är egentligen inte klet utan blir hård som plasten (och blir ett med plasten pss som epoxylim) då den torkat och tål alla "normala" lösningsmedel. Dessutom mörknar den till mörkgrön färg (ganska snygg faktisk). Har man målat fel bör man därför ta bort det omedelbart det är då vattenlösligt.
Att jag lade på tjocka skickt var för att verkligen övertyga mig om massans effekt. Jag "blaffade" inte på hej vilt utan med viss eftertanke... Man kan bara lägga på en maximal skickttjocklek per gång, men om man får vågstruktur ger detta extra förstyvning..

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/04/29 :  15:10:22  Show Profile  Visit peranders's Homepage
En svag punkt är faktiskt RIAA:n. Det blir man varse om, om man byter upp sig.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2004/05/01 :  19:17:14  Show Profile Send Lennart a Private Message
Det här såg kul ut!
Någon som har tips om hur man moddar en Dual CS5000?
Picken är en Ortofon OMB 10.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/01/03 :  13:38:20  Show Profile Send cittroman a Private Message
Bästa enklaste modden på din cs5000 är att byta pickup, du kan räkna med en rejäl skillnad där.
Byt nål till en OM30 eller OM40 det räcker långt
Shure V15 och M97
Audio Technica AT 440ML

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000