HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Manger söker livskamrat...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:11:52  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Jag har ett par Mangerelement moterade i en egenhändigt byggd zerobox 109. Basen är en Scan-Speak 21w-8555-00 (sluten låda ca 25 liter). Delnngsfrekvensen är 200Hz 12dB.

Nu är det så att det hela inte låter så bra som jag vill... Basen låter lite flärpig och sprucken och det är nån liten störande ljudpeak i midbasen.
Det hela är inte så störande som det kan verka, men man strävar ju hela tiden mot det bättre.

Kan det vara så att baselementet inte passar så bra med Manger? Känsligheten skiljer mycket. Basen 88dB och Manger 91dB. Har exprementerat med olika dämpfilter etc, men skrotat dem eftersom jag tyckte ljudet blev livlöst i Mangern.

Jag vill undvika elektrisk modifiering så långt det är möjligt.
Bör jag byta baselementet till nåt annat? Isf, vilket? Förslag?

Andra förslag i störsa allmänhet är välkomna...

EDIT: Har någon lyssnat på Manger Swing? Hur låter den?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2004/12/30 15:19:56

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:27:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
manger elementen e de dom där stjärnformade coola samt hemskt dyra elementen?

bjussa gärna på bild

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:35:54  Show Profile Send gongken a Private Message
Haakan: Elementen kan skådas på Mangers hemsida www.manger-msw.com

Jag kan lägga ut bilder på mina talare lite senare.

/Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:43:51  Show Profile Send kasra a Private Message
Du kanske borde kolla upp den manger specade SS basen "Manger 0803".
Den finns på www.e-speakers.com
http://www.e-speakers.com/pdf/Manger-0803-spec.pdf

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:47:44  Show Profile Send gongken a Private Message
Problemet med den basen är känsligheten. Manger löser detta med att dämpa mangern elektriskt, vilket jag inte lyckats med utan att i viss mån döda ljudet...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/30 :  16:55:09  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
biampa och ställ stärkaren till manger:n på lite lägre nivå kanske?

edit: bidde fel...

Edited by - nolimitsoya on 2004/12/30 16:58:09
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/12/30 :  17:14:21  Show Profile Send gongken a Private Message
Nolilitsoya: Det är en bra idé...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/30 :  17:33:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En vanlig enkel dämpkrets med ett motstånd i serie och ett parallellt med Mangerelementet borde inte döda ljudet. Å andra sidan kan att lyfta av övre registren (som du har nu) ge en extra kick i ljudet.
Ca-värden på serimotståndet är mellan 1 och 3.3 ohm och parallellmotståndet skall nog vara mellan 15 och 33 ohm. Det hela handlar om matchning av impedanser. Den tillagda resistansen i serie tas bort av parallellmotståndet och filtret ser samma last som innan.

Sen vore ju en riktig uppmätning av elementen nödvändigt för att nå ända fram. Dessutom vore ju ett eller två Eton baselement mycket intressant att kombinera med Mangerelementet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/12/30 :  17:44:49  Show Profile Send gongken a Private Message
engelholm, en sådan krets dödade faktiskt ljudet... Använde vanliga effektmotstånd, det var stor skillnad faktiskt. Så stor att jag inte tror bättre komponenter skulle gjort skilnad, men jag kan säkert ha fel eftersom jag inte är så insatt...

Motstånden skall alltså sitta efter deln.filter?

andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/12/30 :  19:56:56  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Märkte att vanligt passivt filter påverkade mina mangerhögtalare negativt ljudmässigt. Som även du upplevt kändes ljudet lite "dött". Det bästa resultatet var faktiskt när jag provade elementen i en öppen baffel och delade aktivt ( hög & lågpass ) till en sub. Finns säker en uppsjö av nackdelar men det lät som sagt roligast då.

Nästa försök blir en sluten låda till Mangern. Möjligvis en impedanskorrigering. Dela aktivt till 2 öppen baffel subbar. Kan bli bra, kan bli pannkaka.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/12/30 :  21:09:08  Show Profile Send gongken a Private Message
Intressant Mattias. Hur stor låda tänkte du ha till dina manger och vilken form.

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/12/30 :  22:10:01  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Daniela Manger rekomenderade i ett mail 8-9 liter som optimal volym för 1 element. Satt faktiskt och funderade på en bra låda ett ganska långt tag. Provade en rekangulär låda som slutade i ett fantastiskt misslyckande pga slarv så det provar jag inte igen.

Problemet som jag ser det är den breda baffeln kombinerad med liten volym. Går att lösa med ett tvärstag men som sagt gick det inge bra för mig. Kan skicka ritningen om du vill.

Min senaste idé är en triangulär låda. Då får man en stor yta till baffel men halverad volym i jämförelse med en rektangulär. Knepet är att få till en vettig konstruktion. Som tur är hade Klang + Ton just ett sådant projekt i det näst senaste ( har jag för mig ) nummret vilket gör det hela mkt lättare.

Exempel:



Håller på och skissar på ett riningspapper för att få dom rätta dimensionerna.

Mvh // Mattias S


Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/12/30 :  22:35:56  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag är lite nyfiken på Mangers Swing-talare. Har mailat Manger och frågat om lite mer info om den... Hur tänker du göra med basen Mattias?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/12/30 :  22:46:19  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Tänkte göra det så enkelt som möjligt. Har 4 st Peerless SLS 12:or som ska sitta parvis i varsin H-baffel ( finns beskriven på linkwitz hemsida ). Låter det låta blä så kanske två slutna lådor med nått intressant element. Blir att testa och prova sig fram.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/01 :  08:01:41  Show Profile Send gongken a Private Message
Peerless sls... KanDet låter intr.. Kan nån rekomendera nån mer bas med hög känslighet? en 8 tummare helst som någon haft goda erfarenheter av..?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

wibbe2
Member

67 Posts

Posted - 2005/01/01 :  09:00:43  Show Profile Send wibbe2 a Private Message
Det lär knappast låta blä med SLS:arna. Kör själv med dubbla SLS 12" i H-baffel och det låter otroligt bra. Rekommenderas starkt.

Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2005/01/01 :  14:30:34  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Seas Excel W22 EX 001 ? Vet inte hur hög känslighet men elementet ska ju vara bra ljudmässigt. Har en Klang + Ton med detta element som projekt i en trevägare och sluten låda. Tror nog det skulle kunna vara rätt så lätt att anpassa lådan för ett mangerelement i stället. Kan kopiera artikeln om du vill.

http://www.lautsprecher-shop.de/hifi/bau_trio22.htm

wibbe2: Använder du någon kompensation till H-bafflarna ?

Mvh // Mattias

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2005/01/01 :  16:30:42  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Vad sägs om Scanspeak 22W/8851T00, den låter mumma tycker jag är "snabbare" än 21w-8555-00
Kanske är 88db för lågt för manger?

[Edit; http://www.d-s-t.com/scs/data/22w_8851t00a.htm ]
/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke

Edited by - Audio Nicke on 2005/01/01 16:33:05
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/02 :  20:56:45  Show Profile Send gongken a Private Message
Mangern har 91dB känslighet, vill nog hålla mig där...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/02 :  21:13:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej igen,

Jag tror inte att du egentligen döda musiken eller så när du gör en dämpning med motstånd, det är nog snarare att tonkruvan, som den är nu, passar dig och ditt rum med tillhörande elektronik bäst! Om du går upp i känslighet på basen så kommer du ju få samma tonalitet som när du dämpade, fast med högre känslighet (förutsatt du inte gjorde fel med dämpsatsen).

Om inte det:
Jag kan tänka mig att du bör leta efter nån åttatummare, kanske sjutummare, med så pass hög Rdc ( > 7.0 ohm ) att du kan parallellkoppla dom två basarna. Kul vore ju rent av TRE stycken Thiel & Partner 6.5'or (finns i 12 ohms modeller) parallellade...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/01/02 :  21:15:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
AKTIV delning!!!
Det löser massa problem. Bla slipper du ha passiva komponenter mellan högtalare och förstärkare, där dom gör mest ont, och känsligheten blir orevelant. Sedan vilken typ av bas är väl kul att exprementera med.Prova Scanspeak eller Seasarna nämda ovan. Dom låter ju inte kattskit när dom ges bra arbetsbetingelser.(mina ideer och funderingar)
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2005/01/03 :  01:07:49  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Även jag tycker att aktiv delning verkar vara det vettigaste. Jag vet dock att det inte rekommenderas från manger själva att göra så ( aktiv sub till en passiv monitor ja. Helt aktivt nej ). Varför har jag ingen aning om. Någon som vill spekulera ?

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:30:01  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej och tack för alla tips!

Aktiv delning lockar mig faktiskt, men det är ju det abret att jag får hosta upp lite stålar. Kör ICE 500A just nu och då får jag komplettera med ett steg till. Även om man kör hypex bilr det ju en slant... Jag gillar Mangerljudet men elementet är rent ut sagt klent i de nedre registren... Manger menar att den spelar ner till runt 150Hz men det tycker jag är orimligt, dels därför att det stackars elementet slår över när det får ta hand om lite högbas och att det saknar en skopa transident i midbasen. Jag skulle vilja dela nånstans mellan 200 och 500Hz. I en tidigare tråd påstod någon att mitt element (Scan-Speak 21w-8555-00) inte lämpar sig för midbas. Vad tror ni? Jag vill gärna ha generella tips från alla er entusiaster...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000