HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mineral- eller glasull - smaksak?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/04/29 :  23:37:26  Show Profile Send Roq a Private Message
Är det några avgörande skillnader ljudmässigt? Har ett par glasullsskivor som jag klätt med tyg. De står längs väggen som små sladdriga madrasser men funkar ganska bra ändå. Nu tänkte jag fixa något snyggare. Mineralullen är väl hårdare? Borde vara lättare att sätta en ram kring och få det snyggt. Är det några stora skillnader i absorptionsförmåga jämfört med den sladdriga glasullen?

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/29 :  23:54:40  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Vanlig mineralull är inte hårdare.

Däremot finns det markisolationsskivor av mineralull som är hårda nog att stå upp själva. Jag använde sådan när jag isolerade infiltrationen till avloppssystemet vid mitt gamla hus. Borde passa bra till absorbenter som håller formen.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/30 :  00:31:48  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag har klätt några dådana o ställt i hörnen. Ingra problem med stabiliteten. De är dessutom effektivare längre ner i frekvenserna pga. sin kompakthet.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/04/30 :  08:53:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Precis

Markskivorna bromsar luften när den passerar och därför skall de alltid monteras med en luftspalt mellan skiva och vägg. Två skivor (10cm tjockt= en plankbredd)dämpar ännu djupare i frekvens.
Som här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26709

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/04/30 :  10:15:53  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej!
För det första är det inte en luft(ström)som ska passera, utan tryckförändringar(Ok, väldigt små luftrörelser då...) som ska dämpas.

MickeY skrev:
quote:
Två skivor (10cm tjockt= en plankbredd)dämpar ännu djupare i frekvens.

Vad menar du med ännu djupare om vi talar Hz?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/04/30 :  10:47:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Patrik

Lite petigt, men visst tryckförändringar om du vill.

Ja, ju tjockare desto bättre effekt på djupare frekvenser (i Hz).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/04/30 :  10:48:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Patrik

Lite petigt, men visst tryckförändringar om du vill.

Ja, ju tjockare desto bättre effekt på djupare frekvenser (i Hz).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/04/30 :  10:50:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Patrik

Lite petigt, men visst tryckförändringar om du vill.

Ja, ju tjockare desto bättre effekt på djupare frekvenser (i Hz). Förresten kan du inte beräta om dina mätningar så vi andra kan lära oss lite.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/04/30 :  10:54:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Patrik

Lite petigt, men visst tryckförändringar om du vill.

Ja, ju tjockare desto bättre effekt på djupare frekvenser (i Hz). Förresten kan du inte beräta om dina mätningar så vi andra kan lära oss lite.

Jag glömde visst att svara på trådfrågan. Min uppfattning är att det är en smakfråga=lika bra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:07:08  Show Profile Send patrikf a Private Message
Lite petigt, men jag tycker att det är viktigt att vara noggrann när andra frågar om råd som kanske leder till inköp av det som diskuteras.

Letade i arkivet citerar Isidor. Tråden handlar visserligen om Tubetraps, men principen är densamma, resistiv absorbtion.
quote:
Tube traps är huvudsakligen resistiva absorbenter med en viss reaktiv "bonusverkan" för låga frekvenser när väggarna bildar ett massa-fjädersystem med luftkaviteten innanför. Liksom alla reaktiva system är avstämningen viktig, men det reaktiva/resistiva verkningssättet gör det hela ännu mer komplicerat. En konstruktion med diametern 50 cm är i bästa fall effektiv ned till ca 80 Hz varefter absorptionsfaktorn faller som en sten för lägre frekvenser.

för att svara på den ursprunglia frågan så har en välkonstruerad 50 cm tube trap alltså en absorptionsfaktor omkring 1 ned till 80 Hz och kanske 0.2 vid 40 Hz. Om den också är 2 m hög så har den en area på ca 3 m^2 vilket ger ekvivalenta absorptionsarean ca 3 m^2 ned till 80 Hz och ca 0.6 m^2 vid 40 Hz. Detta skall jämföras med att ett normalt rum har kanske 10 m^2 ekvivlent absorptionsarea i det här frekvensområdet (väggar, golv, tak och fönster fungerar som panelabsorbenter). Man behöver alltså stora tube traps i rummets samtliga hörn för att få bra verkan från övre basen och uppåt. För mellanbasen och lågbasen blir tube traps tyvärr alltid ineffektiva så man kan glömma att t.ex. eliminera en hemsk 50 Hz-mod i rummet på detta sätt. Detta kräver en väl avstämd s.k. Helmholtzresonator istället som koncentrerar absorptionen till ett smalt frekvensområde.

Hela tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=13651
Hoppas att detta skingrar mystiken. Att 10 cm markskiva kan ge en upplevelse av basabsorbtion är en annan sak(som jag också har upplevt), och viktigt att skilja från faktisk effekt.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:10:36  Show Profile Send patrikf a Private Message
Som tumregel anger Isidor att man får "märkbar absorption först när diametern (Genomskärning på tunnaste stället av absorbenten) är större än 1/8 våglängd"
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/30 :  14:57:57  Show Profile Send sker a Private Message
Vad det gäller isoleringsmaterial så är mineralull samlingsnamnet för stenull samt glasull. Vad man bör tänka på vad det gäller isoleringsmaterial är att det är tänkta att byggas in, man bör därför vara mycket noga med att klä i dem. Dammet från stenull tex är inte att leka med.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/04/30 :  16:38:36  Show Profile Send Roq a Private Message
sker: Du har rätt - jag tänkte "stenull" men skrev "mineral"

OK, tipsen är inriktade på tube-traps byggande. Jag funderade mer på en massiv hörnabsorbent - den borde väl dämpa höga som låga frekvenser. Rummet ekar tyvärr ganska bra (klinkersgolv och ganska lågt i tak).
Ska dock ha väggabsorbenter också - ska kolla in "markskivan".
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/04/30 :  16:49:18  Show Profile Send patrikf a Private Message
quote:
OK, tipsen är inriktade på tube-traps byggande. Jag funderade mer på en massiv hörnabsorbent - den borde väl dämpa höga som låga frekvenser.

Om du menar citatet från Isidors inlägg gäller det resistiva absorbenter i allmänhet. Dvs. såväl Tubetraps som sk hörnabsorbenter.
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/30 :  19:23:50  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Klä in dem bra bara..

Glasull har en förmåga att kunna sticka ut genom tyget bättre än vad tex stenull kan..
Glasull kliar bättre..

Lösull då?
Det är ju riven stenull som är packad ganska hårt, låter man bli att ta upp paketet och bara sticker en massa små hål så kanske man får en fin absorbent..

Markskivor är bra, hårda och borde passa bra, det är väl ett sorts bindemedel i dem som kanske försämrar förmågan till att absorbera ljud men icke vatten..


Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000