HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basfattiga kloner..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/05/06 :  16:42:42  Show Profile Send Laggie a Private Message
Har byggt, spelat in och nu även svurit långa rader åt dessa kloner.
Har byggt dom precis efter ritningarna, använt ekpengs bra filterkomponenter och fått sågat på snickeri. Men lik f*******t så får jag inte till dem att låta bra.

Basen är för det första lite bumlig och för det andra så är den otroligt tillbakadragen. Prövat med equalizer och då blir den lite bättre men det är ingen lösning.
Drar jag högtalarna närmare väggen ökar basen men då blir den å andra sidan blöt. Mixtrar jag med portarna och använder längre portar (200mm) blir den mindre blöt men å andra sidan försvinner det lilla av lågbasen som finns.
Om man inte ser till basen så låter de ok, har inte så mycket att jämföra med dock.

Kan det vara för lite dämpning i dem, vet inte riktigt hur mycket dämpning jag har i dem men det är nog inte två fulla paket?
Kan jag ha placerat något på filtret fel?
Vad kan annars ställa till problem??

Använder till dem:
Steg Anthem MCA-2
Nonamekablar alá biltema (vill att de ska låta som de ska innan jag börjar mixtra med kablar)
Soundcare superspikes

/ Lars

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/05/06 :  16:48:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Hur länge har du spelat in basarna? Innan 100+ timmar låter det skit och det går inte fixa på annat sätt än att spela in dem. Och jag menar verkligen att det inte låter som om man nånsin skulle få dem att låta bra. Att börja justera och trixa innan du spelat in dem är i bästa fall ett slöseri med tid.

Om du nu har spelat in dem låter det som om filtret inte riktigt funkar. Kan du ta en bild på filtret samt tala om vilka värden du använt?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/06 :  17:01:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Fasfel? Basen släcker i princip ut varandra... Det brukar låta som att basen kommer från sidorna och överdriven "surround effekt"...

Annars är inte Klonerna kända för att vara basklena...

Filtret bör du ju självklart dubbelkolla!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/06 :  17:16:59  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Jag som inte hänger med undrar vad är det du klonat?

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/05/06 :  17:18:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
När folk säger "kloner" avses normalt klonen av Proac Respons 2.5.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/05/06 :  18:07:33  Show Profile Send Laggie a Private Message
Jag ska kika på filtret igen, och försöka ta en bid av det.
Värdena är samma som stefanB:s hemsida, och ekpengs kit.
Kan man verkligen sätta något fel och det ändå låter bra fast basen blir sämre?
Fasfel är det inte men för att berätta kan jag ju säga att det inte blir så stor skillnad om man fasvänder basarna, det är lika lite bas nästan iaf.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/05/06 :  19:43:51  Show Profile Send Leif B a Private Message
Nonamekablar. Vilken grovlek eller area har du på dem?
Dem är inte för klena?
Låter skumt det här.
Kan det vara fel på en av basarna?
Hur låter det om du bara spelar på en högtalare i taget?
Någon skillnad mellan dem då?

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/05/06 19:45:19
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/05/06 :  21:51:38  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Som UrSv säger, det tar minst 100h inspelning, innan det är någon idé att börja oroa dig. När du väl spelat in elementen tycker jag du skall göra som Leif B säger. Spela en åt gången.

Det är inte så att du råkat koppla lite fel i delningsfiltret? Kan du inte ta en närbild av filtret och lägga upp här? Det är ganska lätt att koppla fel. Om du har dålig bas, kanske du kopplat en spole direkt mellan polerna, så det i princip är kortslutning? Kan hända även den bäste.

Gör så här; Rita av filtret, utan att titta på kopplingsschemat. Gärna i M$ paint, så du kan lägga upp bilden här. Då brukar man komma på de där självklara felen.

En annan sak som du kan ha råkat göra, är att överdämpa den. Hur mycket fluff stoppade du i högtalaren? Det skall inte vara speciellt mycket i den. Speciellt strax kring basporten. Har du för mycket fluff, dämpar du bort det mesta av basen.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2004/05/06 :  22:22:33  Show Profile Send har-man a Private Message
Fick ditt mail men svarar här istället.

jag har oxå byggt mig ett par kloner...stått här i ett år snart.
Kör oxå som du med Anthem MCA-2 och jag har inga problem med basen.
Dock har jag problem med rummet och basen är klen där jag har platsen för "finlyssning", men detta är avhjälpt med en sub nu.
Vad har du för försteg och vad har du kört på innan du byggde klonerna??


/aLEX

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/06 :  22:47:37  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har också klonerna. Har såklart läst de flestas omdöme hur mycket/bra bas de ska ha. Tyvärr har jag ej hört någon annans kloner, men mina har ingen extrem bas . Hade samma tankar som dig i början(haft mina i drygt 2år), att har jag verkligen byggt rätt, jag har bra komponenter (foliespolar, Mcap). Med tiden så har jag kanske vant mig, de kanske är rummet som spökar, det är verkligen inget bra lyssningsrum jag har.

Nu då jag har mina HFLS-1:or också kan jag tycka att de faktiskt har mer bas.

Tycker klonerna, om de låter rätt eller fel ändå låter fantastiskt bra. För pengarna är det inget snack, värt vartenda öre och mer därtill.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:23:21  Show Profile Send Belker a Private Message
Låter ju skumt att det inte blir skillnad när du fasvänder en av basarna...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:55:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om man nu läser noggrannt så skrev han att det inte blir någon skillnad när man fasvänder BASARNA vilket det förmodligen inte skall bli. Däremot om man fasvänder EN bas skall det bli skillnad eftersom de då eventuellt släcker ut varandra.

Så frågan blir åter: Vad händer om du fasvänder EN av basarna?

Edited by - UrSv on 2004/05/07 12:56:09
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/07 :  14:00:41  Show Profile Send Belker a Private Message
Det var därför jag uttryckligen skrev en av basarna. Vill ju inte veka insinuant
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/05/07 :  14:47:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nä, det är klart. Men jag behandlade mest att du skrev att det var skumt att det inte blev nån skillnad när man fasvände en bas när han antydde att han inte gjort det.

Laggie, hoppas du hittar felet snart. Det skall faktiskt låta rätt hyggligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000