HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 sätta säkringar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/05/06 :  23:15:26  Show Profile Send vagabond a Private Message
Hej!
Jag tänkte bygga en förförstärkare baserad på rod elliotts schema http://sound.westhost.com/project97.htm och tänker använda en trafo för båda kanalerna. Ska man då placera en säkring på primärsidan av trafon eller två säkringar, en på varje uttag, på sekundärsidan och hur bestämmer man värdet i så fall?
Nätdelen kommer också från rod:
http://sound.westhost.com/project05.htm

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Edited by - vagabond on 2004/05/06 23:16:21

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/05/07 :  10:54:25  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jag brukar själv köra med både hängzlen och livrem, mao avsäkra både primär och sekundär. På sådana små byggen som det här kanske du till och med kan använda någon kortslutningsskyddad trafo så slipper du primären. Vad gäller avsäkring på sekundären brukar jag höfta, kom fram till något vettigt värde på säkring utifrån hur många VA trafon är på =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:36:58  Show Profile Send esl a Private Message
Om du vill skydda effekttransistorerna så lägg en säkring på högtalarutgången, parallellkoppla med ett motstånd på 22ohm. Ett alternativt ställe är att lägga säkringarna på matningen till trissorna EFTER kondingbanken, då kan dom vara av den snabbare typen. Säkringen räknar du ut som 2*U/R ex.vis om du matar med 40 volt och du har 8 Ohms högtalare så skall du ha en säkring på 10 Ampere.
Jag har kört med 6,3 Ampere i många år, lite trögare variant. Den går sönder när den ska.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000