Author |
Topic  |
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/05/21 : 20:25:26
|
Belle: jag använder Wireword Gold Eqlipse III+ högtalarkabel. Ibland när jag haft en kund som köpt lika kablar (som de jag har) har jag kopplat in dessa i anläggningen. Den homogeniteten och luftigheten jag har i mina kablar finns inte i de nya kablarna. Markus: ursäkta jämförelsen med bilen (kom av mig lite). jag upplever precis samma sak med den multispelaren jag använder nu. Köpte en Teac DV 50 och när den hade "spelat" närmare 100 timmar "lossnade" ljudet. Kommentar ?? |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2004/05/21 20:27:03 |
 |
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2004/05/21 : 21:06:49
|
Wolfgang: har kunden haft samma förutsättning som du?
|
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/05/21 : 21:10:20
|
Belle: Nej, inte om han inte lyssnat hos mig. Men det är ju min upplevelse (fantasi) jag skriver om. |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
 |
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2004/05/21 : 21:14:39
|
Det framgick inte.......... |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/05/21 : 21:23:39
|
Belle: Nej, men vi skriver ju om våra upplevelser av inbrännt sanning eller myt. |
Edited by - Creative Audio on 2004/05/21 21:24:20 |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2004/05/21 : 21:42:10
|
Marcus Cable kan du sluta debbatera här och svara på mitt order mail!
Jag har försökt beställa en kabel av dig i flera dagar!
   |
Edited by - qsecofr on 2004/05/21 21:42:27 |
 |
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2004/05/21 : 23:38:05
|
qsecofr: Svar på tal eller  |
|
 |
|
VR-8
Member

420 Posts |
Posted - 2004/05/22 : 17:29:30
|
Marcus: Vilka kablar låter bra från början? |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/05/22 : 18:33:15
|
quote: Vilka kablar låter bra från början?
Vilka kablar låter inte bra från början? (så slipper man köpa dem... ) |
 |
|
VR-8
Member

420 Posts |
Posted - 2004/05/22 : 21:01:16
|
Acoustic Zen brukar låta mindre bra i början tex.
Jag skulle vilja veta vilka kablar som låter bra från början pga det skulle vara skoj att prova dessa mot de som jag tycker blir bättre efter en "inbränning". |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
Edited by - VR-8 on 2004/05/22 21:03:07 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 01:12:23
|
Jag instämmer med "edison" i hans inlägg om att vi pratar om en illusion av verkligheten och därmed egentligen hur pass nära en den illusionen vi kommer. Om man förutsätter att vi alla hör lika så tror jag man är fel ute, tvärtom hör vi nog väldigt olika av olika orsaker, som mer eller mindre perfekt hörsel och hur vår hjärna hanterar och reagerar på informationen mm. Om man t.ex. tar en given uppsättning och lyssnar på den, så tycker jag att den låter onaturligt vass hård och omusikalisk på i princip all musik som spelas som jag kan relatera till. Min medlyssnare tycker att det låter musikaliskt och korrekt. Vem har fel och vem har rätt? Personligen vill jag att anläggningen skall spela musik som mitt huvud kan jämföra med verkliga musikuppleveser och inte från en tänkt teoretisk kedja från inspelning till uppspelning. I de senare fallet får alla delar av anläggningen sin betydelse i så motto att den kan avlägsna mig eller närma mig en musikupplevelse som jag relatera till. |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2004/05/23 01:17:08 |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 01:29:27
|
Jag har säker skrivit om det förr, men någonstans på nätet hittade jag en hifi-recension som var rätt intressant. Man hade lyssnar i någonst (iofs stora) vardagsrum, det lät tydligen inte så bra (bumlig bas och vass diskant tror jag det var), utrustningen bestod av en stråkkvartett
Poängen är dels att det är svårt att få musik att låta "naturligt" i ett vanligt rum, dels att "naturlig" musik/instrument inte alltid låter bra i "hifi-mening" även om man befinner sig i samma rum. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 01:35:12
|
Tyvärr förmodligen helt riktigt "f95toli", detta säger en del om de svårigheter som alla musikåtergivning har att brottas med. |
Bravo  |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 11:10:22
|
Jag tycker också det är märkligt att Marcus inte hör skillnad mellan färska kablar och kablar som suttit i anläggningen ett tag. För mig var skillnaden väldigt tydlig. Jag tror helt enkelt att det handlar först och främst om att bli uppmärksam. Känner man till fenomenet så lyssnar man efter det, annars inte. Det är ju också svårt att upptäcka långsamma förändringar. Enda möjligheten är nog att göra jämförelser mellan en "rå" och en inspelad apparat. Vi får väl förutsätta att tillverkare som vill göra oss uppmärksamma på inspelningsfenomenet gjort just detta. Eftersom när jag testat kablar hela tiden haft min gamla inspelade som referens, så är jag helt övertygad om att inspelningsfenomenet existerar. Jag upplever också att nya apparater låter kallt, hårt och kyligt. Senaste exemplet är min Ultracurve som Harmony Design modifierade. Den lät väldigt hårt dom första veckorna. Nu låter det mjukt och fint. Tillvänjning? Nej, det skulle innebära att jag på något sätt härdats mot hårt och kallt ljud. Det har jag inte. Jag tycker fortfarande hårt och kallt låter hårt och kallt. Att kablar ändrar karaktär är väl lika konstigt som att transistorer måste brännas in, vilket Bladelius hävdar. Jag tror inte någon vet varför, men det vore väl inte bra om våra nuvarande begränsade tekniska kunskaper skall hindra oss från att ta till oss intryck och att dra nytta av erfarenheter. Det är inte så utvecklingen drivs framåt. Problemet med dom flesta skeptiker är väl att dom förmodligen aldrig testat det dom är skeptiska mot ordentligt, eftersom dom redan "vet" att det inte fungerar. Det gör att jag är lite skeptisk mot skeptikerna. Jag har lärt mig att man ska ha ett öppet sinneslag och utan fördomar testa allt. Det har hjälpt mig att lyfta ljudkvalitén på min anläggning. Men det är absolut inte allt som jag testat som har varit värt besväret. Att det sedan skulle vara roligt att förstå varför saker och ting fungerar är en annan sak. Men jag tycker det är en underlig inställning att kräva en förklaring innan man kan tänka sig att testa själv.
|
 |
|
krippe
Member

292 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 11:27:33
|
Mina erfarenheter ang "fenomenet" inbränning är följande:
All hifi-utrustning som jag köpt ny och som har låtit "dåligt" i början, har efter en tid låtit bättre.
All hifi-utrustning som jag köpt ny och som har låtit bra från första början, har låtit lika bra hela tiden.
All hifi-utrustning som jag köpt begagnad (och därmed inbränd) och som låtit "dåligt" i början, har efter en tid låtit bättre.
All hifi-utrustning som jag köpt begagnad (och därmed inbränd) och som har låtit bra från första början, har låtit lika bra hela tiden.
Enda undantaget är högtalare. Där låter nya högtalare som lät bra från första början ännu bättre efter ett tag, medans begagnade högtalare som låter bra från första början inte blir bättre med tiden.
Mina slutsatser: Mekanisk inbränning (högtalarelement) existerar, medans all annan form av inbränning är en form av tillvänjning. Jag stödjer även denna teori på det faktum att jag upplevt utrustning som jag tyckte lät bra i början faktiskt lät sämre med tiden, vilket jag tolkar som att jag helt enkelt tröttnade på just det ljudet. |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 11:33:15
|
Jag är benägen att hålla med Marcus. Själv har jag testat olika kablar under ca ett års tid. Bl a kablar som tidigare spelats och legat overksamma under några år samt nya kablar. Har aldrig lyckats höra några skillnader. Gäller både signal- och högtalarkablar.
|
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 11:54:21
|
quote: Jag har säker skrivit om det förr, men någonstans på nätet hittade jag en hifi-recension som var rätt intressant. Man hade lyssnar i någonst (iofs stora) vardagsrum, det lät tydligen inte så bra (bumlig bas och vass diskant tror jag det var), utrustningen bestod av en stråkkvartett
Poängen är dels att det är svårt att få musik att låta "naturligt" i ett vanligt rum, dels att "naturlig" musik/instrument inte alltid låter bra i "hifi-mening" även om man befinner sig i samma rum.
Jo i för sig, men när jag lyssnar på en stråkkvartet så vill jag att det skall låta som man var i konserthuset och inte som London Symphony kom hem till mig och det kan det ju omöjligt bli när de spelar hemma hos mig. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 12:45:43
|
Inbränning- Sanning eller myt?
Men gör en blindtest, så är alla diskutioner ur världen!! |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 12:53:54
|
Bravo, Håller med dig. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 12:54:28
|
"Om man t.ex. tar en given uppsättning och lyssnar på den, så tycker jag att den låter onaturligt vass hård och omusikalisk på i princip all musik som spelas som jag kan relatera till. Min medlyssnare tycker att det låter musikaliskt och korrekt. Vem har fel och vem har rätt?"
Båda har rätt! Man kan liksom inte tycka fel. Det har ju att göra med vilka referenser man har o.s.v.
"Tillvänjning? Nej, det skulle innebära att jag på något sätt härdats mot hårt och kallt ljud. Det har jag inte. Jag tycker fortfarande hårt och kallt låter hårt och kallt."
Jag skulle nog nästan kunna lova att du kan vänja dig vid ett visst ljud. Prova att lyssna med eq inkopplad och t.ex. sänkt eller höjd diskant ett tag, sedan växlar du tillbaka. Du kommer garanterat att uppleva att det ursprungliga ljudet låter konstigt.
I övrigt har jag samma erfarenheter som krippe. Jag är ganska säker på att även om inbränningsfenomen skulle existera så är skillnaderna så små att tillvänjningseffekten är mångfalt större.
|
 |
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 17:32:58
|
Citerar Björn-Ola igen:
quote: Jag lånade hem ett par begagnade kablar och som vanligt kopplade jag dom parallellt men mina egna som referens. Det första dygnet lät den lånade kabeln ljusare. Efter två dygn lät den mörkare än min egen. Även en begagnad väl spelad kabel måste alltså "brännas in" om den legat oanvänd ett tag. Jag tror att det har med elektrisk uppladdning av isolermaterialet att göra. Vissa kabeltillverkare har ju byggt in den funktionen i sina kablar med hjälp av ett batteri.
samt:
quote: Problemet med dom flesta skeptiker är väl att dom förmodligen aldrig testat det dom är skeptiska mot ordentligt, eftersom dom redan "vet" att det inte fungerar. Det gör att jag är lite skeptisk mot skeptikerna. Jag har lärt mig att man ska ha ett öppet sinneslag och utan fördomar testa allt
Om du utan fördomar vill testa allt så kan du väl testa detta (eller iallafall kommentera min fråga från inlägget 19/5(sid 12))
Eftersom du tydligt hör ljusare/mörkare borde det vara enkelt för dig att med ex. en equalizer eller förförstärkare med graderade tonkontroller läsa av hur många dB förändring som ungefärligt motsvarar den skillnad du hör mellan inbrända och nya/oanvända kablar.
Fråga: Hur många dB +/- motsvarar din definition av ljusare/mörkare?
Givet detta svar och att du sannolikt har "normallånga" högtalarkablar ... 2-3 meter, bör jämförelsen mellan en 100 meter lång inbränd och 100 meter lång oinbränd kabel (båda av samma typ förstås) vara så tydlig att alla fantasilösa skeptiker bara har att krypa till korset och erkänna jättelika skillnader (givet att man knappast hör nivåskillnader under 0.5 dB, bör väl denna långa kabel ge skillnader i storleksordningen 20+ dB eller mer ?? 20 dB kan inte den mest inbitna skeptiker undvika att höra!!!
Kommentar, vem kan/vill testa detta? |
 |
|
bebop
Member

226 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 22:58:42
|
Kan man bränna in t.ex. en CD-spelare utan att det går ljud ut till förstärkare/högtalare? Har volymen någon betydelse?
Är det någon som vet snarare än tror? |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
 |
|
krippe
Member

292 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 23:22:58
|
Ja, alltså hela denna tråd handlar ju tyvärr om vad folk tror. Det är nog ingen som vet  |
 |
|
Thomas_Ö
Member

391 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 23:46:35
|
Har följt tråden med stort intresse, och är skeptisk åt inbränningens förlösande effekt mot hi-fi:ns nirvana. Det jag tycker mig se i resonemangen är påhejarnas totala avsaknad av att på något sätt vilja erkänna att den känslomässiga tillvänjningseffekten faktiskt är en realitet, eller har jag totalt missuppfattat Er? Skillnaderna som beskrivs mellan inbrännt och inte verkar vara gigantiska....jag menar...OM skillnaden går från "hårt och kyligt till mjukt och fint" ...?? den beskrivningen tycker jag låter *väldigt* markant, och är övertygad att iallafall en del av den beror på tillvänjning ....eller vad säger Ni inbrännare? 
|
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
 |
|
juha
Member

316 Posts |
Posted - 2004/05/23 : 23:58:52
|
Måste också fråga de som inte hört någon som helst förändring på inspelning av kablar..vad är det för kablar som ni spelar/spelat på?
Det vet i tusan om man kan vänja sig vid "hårt och kyligt" ljud, det skulle vara som att vänja sig vid en billig gammal cd mot dagens spelare.
|
 |
|
Topic  |
|