HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inbränning- Sanning eller myt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 17

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:11:10  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...jo..det förstås..."hårt och kyligt" är förstås subjektivt.....jag menar inte att man vänjer sig vid *dåligt* ljud....egentligen undrar jag bara om inbrännarna inte tror att "tillvänjningseffekten" existerar överhuvudtaget ?

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2004/05/24 00:11:43
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:18:16  Show Profile Send juha a Private Message
Vet faktiskt inte om det finns något sådant...det behöver ju klart inte handla om kablar..titta bara på en högtalar placering..några cm och vips så har man förändrat en hel del,OCH det tar en stund att bena ut vad som har hänt, så viss "tillvänjning" måste kanske till för att man ska vara hundra på vad man själv tycker om sitt kabel byte eller placering osv.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:28:53  Show Profile Send juha a Private Message
Själv är jag allergisk mot hårt och analytiskt ljud, skulle aldrig själv jobba mot det hållet av den enkla anledningen att jag tycker det är tråkigt att lyssna på musik genom en sådan anläggning.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/24 :  08:23:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mats31:
Det enklaste är nog helt enkelt att jämföra en inbrännd apparat mot en ny.
Vi får väl förutsätta att tillverkarna som rekommenderar inbränning gjort just detta.
Själv planerar jag att jämföra en rå Wattgate-kontakt men en inspelad.
Nu är vi nere på petitess-nivå, men jag har tyckt mig uppleva en förändring av ljudet efter att mina kontakter suttit i ett tag. Då får vi se om mina intryck stämmer.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/24 :  08:48:29  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Björn-Ola,

varför förutsätta nånting överhuvudtaget innan man gör ett eget test? Att tycka sig höra nåt när man vet att något spelar som man hört av någon annan att inbränning behövs...detta är inte att testa med öppna sinnen.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/24 :  09:51:44  Show Profile Send krippe a Private Message
Juha:

Jag tror att upplevelsen "hårt och kyligt" med nya kablar är främst subjektiv. Du är ju redan van vid ett visst ljud i din anläggning när du tillför denna förändring. Jämför med Magnuz förslag ovan att koppla in en equalizer. Intressantare blir det om en person som inte är van vid din anläggning (och som inte förväntar sig att något skulle vara "galet") också tycker att det låter hårt och kyligt. Som exempel kan jag ta en begagnad cd-spelare (och den var verkligen begagnad inget tvivel om den saken) som jag köpte. Denna medförde en ganska stor förändring ljudmässigt. Den lät lite tråkigt pga att jag upplevde att de högre frekvenserna inte återgavs lika mycket som jag var van vid, ungefär som om ett högfrekvensfilter hade kopplats på. Detta förändrades dock med tiden (~3 mån) och numera förstår jag inte längre varför jag tyckte att det lät så konstigt i början. Tillvänjning eller inbränning?

Edited by - krippe on 2004/05/24 10:34:05
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/24 :  10:23:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Edison:
För att få idén att göra ett test måste man ju först tycka att man hör en skillnad, eller hur?
Jag skrev att jag tycker mig höra en skillnad, det innebär naturligtvis att jag är osäker.
Det är därför jag vill testa, hade jag varit säker hade jag inte slösat bort tid med det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/05/24 :  12:18:11  Show Profile Send juha a Private Message
Kul att du nämner eq har nämligen en ultracurve som jag lekt med många gånger..vidhåller mina åsikter här ändå: ) Känner ju inte dig så jag har inget att tillägga om dina erfarenheter med den begagnade cd n. Åter igen vad använder ni för kablar? Det vore kul att veta.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/24 :  12:52:01  Show Profile Send krippe a Private Message
"Känner ju inte dig så jag har inget att tillägga om dina erfarenheter med den begagnade cd n"

Du får väl helt enkelt utgå ifrån att jag inte ljuger utan bara redogör för mina personliga erfarenheter, precis som alla andra här, vare sig man är för eller emot inbränning som sådan

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:29:53  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Björn-Ola,

jag syftade på din beskrivning vad tillverkarna anser inte vad du tycker att du hör. Dvs att förutsätta att tillverkarna förespråkar att inbränning måste göras och att förutsätta de gjort relevanta tester. Om man vill testa med öppna ögon bör man ta med i beräkningarna att de kan ha fel, annars testar man inte med öppna ögon. Om ex Marcus och Jorma har kommit till olika slutsatser så är det det en signal, om något, att öppna ögonen och testa förutsättningslöst.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:59:03  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Nu börjar tråden bli så lång att en del skriver samma saker som redan har avhandlats.

Bla om blindtest.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/24 :  14:14:44  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Det pratas inte nödvändigtvis om blindtest utan om förutsättningslösa tester. Om två tillverkare av kablar har kommit fram till motsägelsefulla resultat så finns det en viss substans i att testa förutsättningslöst. Att inte göra det är att inte testa med "öppna ögon", dvs något som skeptikerna ofta beskylls för och att deras negativa resultat beror på att de från början "vet att det inte är någon skillnad". Det är subjektivisterna som "alltid testar förutsättningslöst och med öppna ögon."

Ovanstående resultat visar att det precis lika gärna kan vara tvärtom.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:46:26  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Som jag sa innan: Har haft 2 par kablar av samma märke, modell, revision etc... ett av paren var inspelade några hundra timmar med.. andra paret var helt nya. Skillnaden mellan dessa var inte bara stor.. skillnaden var såpass att man trodde att den ena var klart billigare/sämre än den andra (inspelade). Vi pratar sämre på alla plan.. skräp lät den nya kablen i jämförelse. Nu har jag spelat några hundra timmar med de nya kablarna och nu hör man ingen direkt skillnad mellan paren längre!

Tror inte många av er har testat två par kablar på detta sätt. Utan många tror nog sig veta hur det igentligen fungerar.

Vad menar jag nu med detta då? Jo.. testa detta innan ni benhårt säger att det är något som har med "invänjning" etc att göra.

Ang Invänjning... om jag står och slår 2 kastruller mot varandra.. är det inte hårt hela tiden.. eller menar vissa här att det plötsligt skulle bli ett mjukare ljud.. aka invänjning? Är det hårt så är det.. och om kablarna får stå igång och spela några hundra timmar och sen inte har dessa negativa egenskaper de hade när de var oinspelade så borde ju inspelning fungera!

Lite OT.. men varför kör man in en bil?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:08:29  Show Profile Send edison a Private Message
"Lite OT.. men varför kör man in en bil?"

Därför att motorns mekaniska delar tex cylindrar/cylinderlopp, skall, medelst friktionen dom emellan, slitas så mycket att dom inte längre "går trögt" som dom faktiskt till en liten del gör innan dom blivit "ihopslitna".Varje del tillverkas ju för sej och med någon
given tolerans, och denna skillnad måste bort innan motorn kan belastas till fullo.
En helt och fullt mekanisk historia, och ganska självklar även för en icke-ingenjör som "Edison" (undertecknad, inte "T.A Edison", även om jag lutar åt att hålla med i dennes skriverier i denna tråden).
Detta är lite av, men inte exakt samma som, vad man erfar med tex högtalare; deras mekaniska delar blir uppmjukade och presterar då närmare sin spec.

Har inte gjort någon egen test av om detta med "inbränning" av elektriska prylar (eller kablar) hörs eller inte, så nån säker(?) åsikt vill jag inte uttrycka, dock.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/24 16:11:06
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:10:55  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Men Neodynium, jag kan inte ta reda på vad du hör så jag kan inte uttala mig om du hörde rätt eller inte. Men om skillnaden var hörbar och skillnaden sedan försvann efter en tids spelning så påstår jag att skillnaden är mätbar. Problemet är att det inte verkar existera sådana mätningar.

Man kör in en bil för att slita in glidytorna. En kabel har inga mekaniskt rörliga delar. Äpplen och päron.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/24 :  17:20:12  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Neodynium,

Fakta i målet är att folk har kommit fram till olika resultat, även om dessa skulle vara kabeltillverkare. De som vill kan då välja att testa förutsättningslöst utifrån dessa fakta. Jag har testat gamla och nya kablar, vänt på dem, mätt på dem, "bränt in" och jämfört. Inga skillnader.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/05/24 :  17:37:46  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
quote:
Neodynium
Ang Invänjning... om jag står och slår 2 kastruller mot varandra.. är det inte hårt hela tiden.. eller menar vissa här att det plötsligt skulle bli ett mjukare ljud.. aka invänjning? Är det hårt så är det..
quote:

jo visserligen...men hörseln ändras och anpassas...jag lovar dig att om du utför ditt experiment...och står och slår med dina kastruller lika hårt över en relativt "lång" tidsperiod....så kommer du inte att tycka att det låter lika hårt (eller t.o.m obehagligt) längre, detta är en naturlig egenskap som hörseln har för att "skydda" sig .... jämför - lomhörd efter en rockkonsert.

Jag tycker dock inte att detta resonemang riktigt håller då det gäller hifi - inspelning - invänjning - varken från din eller min sida ...egentligen......men jag fattar din ståndpunkt. För att vara lite tydligare så anser inte jag att inbrännarna pratar i nattmössan, jag är bara skeptisk....och väntar fortfarande på en bekräftelse från Er att "tillvänjning" existerar och faktiskt också *KAN* vara en bidragande orsak till att Ni tycker att det låter bättre efter ett tag. Dock måste jag erkänna att skillnaden du beskriver Neodynium, på en gammal och ny kabel återigen verkar *gigantisk* och instämmer därför med Jax om att den *måste* vara mätbar....eller så har alla Ni inbrännare nog mera "hundöron" än "guldöron"

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/24 :  17:47:26  Show Profile Send krippe a Private Message
Neodynium: "Tror inte många av er har testat två par kablar på detta sätt. Utan många tror nog sig veta hur det igentligen fungerar."

..he he..och du är en av dem antar jag ?

Som du ser av allas utsagor, så finns det berättelser "ur verkliga livet" som antingen säger det ena eller det andra i denna fråga. Tyvärr kan vi nog inte befästa din utsago som sann enbart på din upplevelse, när det finns minst lika många upplevelser som hävdar det motsatta

Och det går faktiskt att tillämpa tillvänjningsprincipen även på din upplevelse. Helt enkelt därför att du använt två olika kablar. Även om de nu råkar vara av samma märke och modell så är de trots allt två olika fysiska kroppar. Kan vi veta att två fysiskt olika kablar av samma märke och modell låter exakt lika? Nej det kan vi inte, lika lite som vi kan veta att två fysiskt olika förstärkare av exakt samma märke och modell låter exakt lika (det gör de förmodligen heller inte).
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/05/24 :  18:35:18  Show Profile Send Patrik a Private Message
Nyfiken fråga; har någon någonsin upplevt att en kabel blivit _sämre_ efter en tids "inbränning"? Eller är det alltid positivt?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/05/24 :  18:51:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nej Patrik, jag har inte upplevt att en kabel låter sämre efter "inbränning". Däremot har jag upplevt att den inte når upp till minna förväntingar.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/05/24 :  21:37:07  Show Profile Send juha a Private Message
Krippe: Menar inte att jag inte litar på dina upplevelser, har varit med om vänner som gjort upptäckter efter lång tids lyssning av en apparat/kabel men glömmer bort ändringar i rum ex tavlor,nya gardiner eller ny högtalar uppställning osv. Ok då kanske någon/några ska börja lita på att vissa faktiskt hör skillnad på inspelade kablar......; )

Patrik: Har haft en kabel som blev klart sämre efter lång tid spelning, vill minnas att det var en monsterkabel, måste erkänna att jag slog mig på bröstet för attt jag minsann visste en billig bra kabel..så sorry folks! Den blev helt enkelt själlös efter inspelning, intransient tystnad fanns det dåligt av, slank...för slank är några hemskheter den bjöd på.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/24 :  22:59:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det vet i tusan om man kan vänja sig vid "hårt och kyligt" ljud"

Tro mig, det kan man. Vad man upplever som hårt och kyligt har ju med ens referenser att göra. Har man haft en påtagligt "varm" stärkare (eller vad det nu kan vara) en tid, så kommer man att uppleva alla andra stärkare som kalla och hårda i början. Exakt detta hände mig när jag bytte en gammal Nad mot en lite nyare Rotel. Först tyckte jag Roteln lät kallt och hårt, men ju mer jag lyssnade desto mer blev jag övertygad om att Roteln i själva verket var mer neutral och att Naden lät varmt på grund av jämntonsdistorsion. När jag sedan på prov bytte tillbaka till Naden efter någon vecka tyckte jag mycket riktigt att den lät grumligt och orent.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/05/24 :  23:33:28  Show Profile Send juha a Private Message
Ja just det...det beror på vilka referenser man har. Har man trillat ner i alla dessa ljudhål så har man fått en ganska klar uppfattning vad man gillar och inte gillar, skulle aldrig kunna tänka mig hårt och kyligt ljud(repeat repeat)
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/25 :  07:51:23  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Myt eller sanning??

För två månader sedan hade jag fnyst till och sagt myt men efter att ha tyckt mig uppleva en förändring med mina högtalarkablar under en veckas inbränning är jag inte helt säker.

Grejen är ju att visst kan man vänja sig men har man bara dom gamla kablarna kvar som referens kan man ju hålla på och byta och lyssna sig fram. Jag försökte mig också på blindtest så gott det gick och vi upplevde skillnader både jag och min kompis som har andra hifipreferenser än mig

Jag tänker INTE uttala mig så tvärsäkert dock som vissa andra inlägg då jag ändå är ganska osäker över fenomenet.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/05/25 :  08:48:42  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Krippe:

"Neodynium: "Tror inte många av er har testat två par kablar på detta sätt. Utan många tror nog sig veta hur det igentligen fungerar.""

"..he he..och du är en av dem antar jag ?"

Jo.. eftersom jag gjorde en sådan test så borde jag vara en av dem. Vad jag menar med min sista mening är att många "tror" sig veta.. men de har inte själva testat.

Ang Bilen och jämförelsen med inspelning/inbränning... Där är det ju lätt att peka på vad som händer.. men varför skulle inte metallen kunna ändra sig på något sätt i en kabel under en tids "inbränning"? Att vi inte kan mäta något nu betyder inte att vi vet hur det ligger till.. tror att framtiden kommer att chocka några av er!

Ang Kastrullerna så vänjer man nog inte sig... man kanske blir döv på kuppen om man står där en vecka och bankar.. och det kan vi väl inte kalla invänjning?

Jag har också varit med om kablar som har blivit sämre efter en tids inspelning... alla dessa kablar har varit billiga sådana. Sen har jag också varit med om kablar som det knappt har hänt något med... Så det finns nog ingen regel att det alltid hjälper att "spela in" dem.

Go to Top of Page
Page: of 17 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000