HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/18 :  12:37:47  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, nu har jag bestämt mig för en stereoanläggning som kommer att inköpas på hifiklubben i Göteborg. Systemet består utav NAD C320BEE Förstärkare, NAD C521BEE CD-spelare, NAD C422 Tuner, DALI Blue 5005 Högtalare, TARA LABS Nexa Kabel, TARA LABS PRISM200i Kabel, TARA LABS PRISM500i Kabel.
Nu kanske jag anses vara velig men jag har fått upp ögonen för B&W DM309, om jag bibehåller allt annat i systemet (kablar osv.) kan detta vara en bättre högtalare? Kan man beställa tid till hifiklubben så att dom kopplar in allt detta så att jag kan jämföra de båda högtalarna i ett slutet rum så att man kan lyssna ifred? Nu har jag bara lyssnat "ute" i butiken, det blir inte samma sak.
Mvh Jonas



ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/18 :  12:41:20  Show Profile Send ReKo a Private Message
Det är bara du själv som kan avgöra vilken högtalare som är bäst.. Nu har du ju bestämt elektronik (mkt bra val för övrigt) och elektroniken finns i samma affär som högtalarna. Alltså är det enkelt att jämföra.. Ring till Hifiklubben och be dom koppla upp det du vill lyssna på.
Det bästa är ju om du kunde köpa elektroniken och låna hem högtalarna för att se vilka som passar bäst hos dig.. Tänk på att du har öppetköp om du inte blir nöjd..

lycka till / Ante
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/18 :  14:27:19  Show Profile Send Clayman a Private Message
Tackar, jag ska ringa och be om att dom kopplar upp allt i ett rum så att jag kan lyssna på det i lugn å ro. Det får bli lite längre fram när det är dags att köpa, i början av juni. Elektroniken har väl inga problem att få ut ett bra ljud från B6W högtalarna?



Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/18 :  14:56:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
NAD+B&W är väl en hyfsat beprövad kombination vid det här laget, så jag tror att du kan känna dig lugn

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2004/05/19 :  00:12:58  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag har exakt det systemet med dali högtalarna.
vad spelar du mest för musik ??
b&w är ju lite mer rötjut medans dali blue är starköl... om du fattar vad jag menar...
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/19 :  14:42:24  Show Profile Send Clayman a Private Message
jag spelar mest hårdrock och rockmusik, sen lite city 107(radiostationen) Jo jag fattar ungefär.:-)



Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/19 :  15:54:12  Show Profile Send Clayman a Private Message
Är du nöjd med allt? hur stort rum har du? har du ngn snygg och billig stereobänk att rekommendera? Jag har spanat lite på hifiklubbens Nya Vectrorack (tror att den hette så) kostar typ 2300:-



Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/05/19 :  16:11:31  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har tidigare ägt ett par Dali 5005 och jag jämförde de mot B&W DM309 med flera när jag bestämde mig för att byta högtalare. I mina öron (OBS, kanske inte i alla andras) så är B&W DM309 en bättre högtalare än Dali 5005, lite högre upplösning över hela registret, lite mer....ska vi säga....ös. Tycker dessutom att Dali 5005 ibland upplevs som väl mörka i klangen. Men som sagt, det är bara du som kan avgöra detta, men jag ville bara ge min syn på saken.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/19 :  16:32:42  Show Profile Send Clayman a Private Message
Jag får gå och provlyssna på 309:erna,vill gärna jämföra dom mot 5005:erna innan jag säger ngt. vad har du för högtalarkablar?



Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2004/05/19 :  21:58:23  Show Profile Send skalet100 a Private Message
nog är säkert b&w dm309 bra mycket bättre än dali för pengarna
men för mig så funkar dali lite bättre pga mitt val av musik
b&w kan gärna analysera lite mycket och bli skrikiga
rock, metal osv. skulle nog rek. dali till just för den mörka klangen
låter fylligt och aldrig vasst... men det är bara min smak
i jämförelse i butik låter b&w bättre men i långa loppet så funkar dali bättre för mig... hade ett par dm602 s2 förut men skaffa ett par 5005 istället....

jag är iaf nöjd med mitt system för dom pengarna...
högtalarna är ju svagaste länken ingen snack om det men det duger garanterat!

jag kör iaf taralabs biwire högtalarkablar (dyra men värda pengarna)
och jag hör iaf skillnad på att inte biwira & att biwira !

lycka till och skriv vad det blev!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:33:45  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Min anläggning i övrigt är Denon DCD1450AR samt Yamaha AX892 (tung integrerad förstärkare)

Högtalarkablar är Supra Ply 3.4.

Hade samma kringutrustning när jag ägde mina 5005, och som sagt....lite för varm och mörk klang för min smak. MEN smaken är ju delad...

Men om du vidgar dina vyer lite och kikar utanför HiFiklubben (som jag för övrigt inte alls har nåt ont att säga om) så finns det ett gäng högtalare som är minst lika prisvärda som dina alternativ...*HOST*Infinity Beta40*Host* Dessa blev mitt val efter att ha lyssnat på ett gäng olika högtalare i prisklassen. En mkt prisvärd högtalare för 6,5kkr

Men som sagt, det kan knappast gå fel med något av dina alternativ. Två kompetenta högtalar-alternativ, även Dalin har sina fördelar trots att jag inte alls vill byta tillbaka dem...
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:57:55  Show Profile Send Clayman a Private Message
När jag lyssnade på B&W stativare 602 S3 så upplevde jag dom alldeles för ljusa och att dom saknade kraft i basen.. Låter dm309 liknande så blir det 5005:erna helt klart. Jag kommer att slå till i början av juni..



Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/05/20 :  23:44:19  Show Profile Send Laan a Private Message
jag funderade blandannat mellan dessa modeller nyligen, och b&w DM309 föll mig mycket bättre i smaken..

//Laan
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2004/05/21 :  12:23:27  Show Profile Send skalet100 a Private Message
förresten om du köper en NAD så kolla definitivt upp
tara labs missing link kabel (istället för blecken för för/slusteg)
köpte en sån själv och visst fan blir det skillnad
tajtare bas och mer detaljer i musiken...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/05/21 :  16:47:27  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
När jag lyssnade på B&W stativare 602 S3 så upplevde jag dom alldeles för ljusa och att dom saknade kraft i basen.. Låter dm309 liknande så blir det 5005:erna helt klart. Jag kommer att slå till i början

DM309 låter mer likt 5005orna klanglikt än 602 S3, men framför allt så låter 309 bättre än 5005, i alla fall i min öron
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/05/23 :  14:00:27  Show Profile Send More a Private Message
Jag har en NAD C320BEE och jag undrar vad PRE OUT och MAIN IN är till för och vad gör dom nu?
Varför sitter det byglar mellan dom?

Edited by - More on 2004/05/23 14:02:06
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/05/23 :  14:04:17  Show Profile Send Leif B a Private Message
Delning mellan försteg och slutsteg.
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/05/23 :  14:18:58  Show Profile Send More a Private Message
Kan du förklara lite mer precis...

Jag är nybörjare.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/05/23 :  19:22:32  Show Profile Send KennethS a Private Message
Clayman: Anledningen till att du upplevde B&W 602S3 som ljusa och tunna i botten kan helt klart bero på förstärkaren. Jag upplever B&W 602S3 (Som jag själv ägt) som en mer kräsen och trögdriven högtalare än DM 309 och kräver helt klart mer av förstärkaren i fråga om kvalité och kraft. Jag har testat att driva B&W 602S3 med allt från Arcam FMJ A32 för 17.400:- samt C30 försteg med 2xP30 slusteg för en nätt summa av 50.000:- och märkte att dom helt klart trivs med mycket effekt. Även Sony:s AV komb TA-FA 9000ES med 5x140w /2x210w fick dom att sjunga på bra, medan jag upplevde att dom med mindre Nad:ar på hifiklubben lät klart ljusare och tunnare som du beskriver.. 602S3 kräver helt enkelt mer av en förstärkare än DM 309, som jag tycker är en högtalare som bara tar 602S3 på en punkt: nämligen bas kvantitet. 5005 är annars en trevlig och mjuk högtalare med fina kvalitéer om man ska lyssna mycket på pop och rock. Men varför inte försöka hitta ett par begagnade Dali Evidence 470? Finns begagnade för runt en 5.000 - 5.500kr.. Dom spöar helt klart alla dom högtalare som nämnts här utan pardon i mitt tycke. Lycka till!

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/05/23 19:22:58
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/05/23 :  22:09:47  Show Profile Send lasselite a Private Message
pre betyder för dvs förförstärkt (innan slutsteg, men efter volym och eventuella tonkontroller) main in, kan man väl översätta med huvudigång eller nått, å d blir ju helt fel men det är ingång direkt till slutsteget.

Vill man koppla in en eq eller liknande gör man det mellan pre och main.
Vill man koppla till ett extra sutsteg, gör man det från pre.
Kopplar man en CD med inbyggt försteg gör man det till main, men viss försiktighet rekomenderas!
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:32:48  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hur mycket kostar en sådan kabel?



Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:35:03  Show Profile Send Clayman a Private Message
Jag har inte råd att byta upp mig i förstärkare så jag får nöja mig med det här:-) Jag vill helst inte köpa begagnat, vill ha allt nytt så jag vet att allt e fräscht och helt..



Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/24 :  14:26:03  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Att köpa nytt är väl visserligen en garanti på att du kan få nya grejor om de är defekta. Men att de garanterat skulle fungera är inget jag skulle vilja hålla med om. Sen blir ju priset mycket högre, så även fast du åker på en reparation på en begagnad pryl som går sönder, så tror jag ändå att du vinner på det.. Well, lycka till med köpet i alla fall

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000