HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LÖJLIGT!!!!!!!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2004/05/28 :  19:30:58  Show Profile Send snaben a Private Message
JAg var på en mycket trevlig HIFI-träff på butiken LYSSNA i Ystad häromdagen.

Lyssnade på trevlig musik med hjälp av Krell och SonusFaber. I allt mycket trevlig även om jag inte satt på bästa stället.

Tack Ingvar för ditt trevliga initiativ och hoppas att det blir fler liknande sittningar.

Nåja det var inte det jag skulla berätta om.

Efter en stund så sa Björn Wiman (tror jag att han heter) att han skulle Dema några olika NÄTKABLAR!!

Sedan sa han någotom att dessa kablar var bra pga de kunde transportera ljudet betydtligt snabbare än andra kablar -- 60 % av ljushastigeteten!!!

Vicket snack!!! --> Vad har det med ljudet att göra.

Det kanske inte behöver förtydligas men jag satt och var YTTERST tveksam till detta sättet att lura folk på MÅNGA tusenlappar.

JAg har alltid sagt att detta är bara nys! Man hör det man vill höra. SÅ DET SÅ!!

Nåväl han bytte från en standarsladd till den billigaste (minst dyra) från Nordost.

VILKEN LJUDSKILLNAD!!!

Jag är alldeles tagen --> Hur F-N skall jag komma över detta????

Och om det är svårt att fatta själv --> jag som var med om det --> HUR SKALL JAG KUNNA BERÄTTA OM DET???

det här är ju löjligt!!

olle

OED

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/28 :  19:35:31  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej Snaben
Jag hörde samma saker som du men förmodligen senare på kvällen.
Det är inte alls löjligt
Uppgraderingsdjävulen har satt sina spår med detta och sen blir man mycket fattigare igen
Får kanske påpeka att kabelhärvan totalt sett var stor och det kanske gjorde att det påverkade så tydligt som det gjorde.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2004/05/28 19:40:04
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/28 :  19:53:44  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ljushastighetstjafset tycker jag var löjligt Men nog lär nätkablar kunna göra skillnad! Sen om det beror just på det de valde att trycka på är jag lite tveksam till.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:04:18  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Sedan sa han någotom att dessa kablar var bra pga de kunde transportera ljudet betydtligt snabbare än andra kablar -- 60 % av ljushastigeteten!!!
Kan nätkablarna transportera ljudet snabbar än andra kablar? Sa han det eller har det blivit en miss i citatet?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:18:21  Show Profile Send EAR a Private Message
Det jag hörde var skillnaden på nätkablarna.
När jag var där var där ingen som pratade några tekniska termer överhuvudtaget

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:25:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe, det är såna där saker som ruckar ens världsbild.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:32:19  Show Profile Send JM a Private Message
Ni körde inget blindtest möjligtvis ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:33:28  Show Profile Send EAR a Private Message
Visst är det så Bernt.Jag har ju kört med Nättrafo från och till ihop med försteg och cd-spelare.Tog ner trafon i källaren i förrgår eftersom jag tyckte att jag tappade lite dynamik.
Men vem vet nästa vecka kommer den kanske upp igen från de nedre regionerna

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:41:11  Show Profile Send Gorgar a Private Message
De dragna ledningarna i huset/lägenheten lär ju inte hålla samma klass som de dyra nätkablarna. Jag förstår inte hur ett par meter "bra" kabel kan förbättra så mycket.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:49:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message
En hel del är ju inte glasklart när det gäller nätkablar, men dom skyddar småsignalkablarna olika mycket ifrån störningar samt att olika apparter producerar olika mycket störningar ut ifrån själva apparaten, så visst finns det skillnader, lyssna gäller.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:52:09  Show Profile Send forken a Private Message
var på samma demo och visst var det stor skillnad. skillnaden mellan standard kabel och Shiva var väldigt stor dock upplevde jag inte samma förbättring mellan Shiva och Vishnu. Fast sen när man kopplade in Valhalla hände det saker igen.

Tror han sa att deras kablar kunde transportera strömmen i 90% av ljusets hastighet och en vanlig kabel endast kunde komma upp i 60%. Pratades lite om tekniken de använde och genom att rulla något runt ledaren i ett speciellt mönster kunde man ta bort mycket störningar. Detta förklarar ju hur det kan bli en förbättring trots man kopplar den till ett vanligt grenuttag. Kablen var tvungen att vara minst 2 meter för att denna teknik skulle fungera.

Edited by - forken on 2004/05/28 20:58:34
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:53:38  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag bara undrar hur man kan framföra argumentet att de kan transportera ljudet snabbare än andra kablar och sedan säga 60% av ljusets hastighet då 60 % av ljusets hastighet är väldigt långsamt för en kabel. Sedan var det ju nät kablar och de ska ju inte transportera något ljud. men att det gör skillnad tvivlar jag inte direkt på men argumenten till skillnaden ställer jag mig högst tveksam till.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2004/05/28 20:54:38
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:56:40  Show Profile Send forken a Private Message
Kan påpekas att kablarna som användes inte har någon skärm.

Skillnaden mellan kablarna var att ledaren hade större diameter när man gick från Shiva till Vishnu. Sen när man gick till Valhalla så fick man samma fast gånger tre.
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:58:33  Show Profile Send snaben a Private Message
Forken: Tack för ditt förtydligande av min miss i mitt första inlägg. Naturligtvis är det strömmens hastighet som jag skulle skrivit.

Kul det andra du skriver för det var exakt så jag upplevde det också. DVS framför allt så var det stor skillnad mellan standardkabel och den billigaste nätkabeln. Till nivå 2 upplevde jag inte någon direkt skillan för att till nivå tre 3 uppleva en mindre förbättring igen.

Därefter så kopplade han in standardkabeln igen och då blev skillnaden MYCKET påtaglig.

Sammanfattnignsvis= JAG FATTAR INGENTING!!

OED
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/05/28 :  21:06:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag råkade ut för de där Nordost-kablarna på Köpenhamnsmässan och man går inte ifrån en sådan demo oberörd

När det begav sig i Köpenhamn

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/28 :  21:06:46  Show Profile Send EAR a Private Message
Upplevde det samma som Forken och Snaben.Läs om min nättrafo innan i tråden men hade jag haft valhalla i så hade den inte åkt ut igen det är en sak som är säker.Precis som påpekats innan så var skillnaden som allra störst när man gick från Valhalla ner till standardkabel.
Men man skall trots allt ta en sak i beaktande som någon påpekade innan det kan ha mycket stor betydelse hur elen i nämda rum fungerar
dvs hur mycket som ligger på samma säkring osv.Personligen tror jag att det påverkar ganska mycket.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/05/28 :  21:10:29  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Har exakt samma erfarenheter av nätkablar som snaben, dvs jag fattar heller ingenting..men de ljudmässiga förbättringarna kan jag inte förneka..
Således, i mitt system platsar inga "standardnätkablar" längre.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/28 :  21:14:48  Show Profile Send EAR a Private Message
Det som jag regerade på mest när man bytade från Valhalla till standard var att det blev väldigt matt(dött) och tråkigt.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2004/05/28 21:26:45
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/05/28 :  21:17:10  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Var själv på Lyssna igår och jag håller med, det går inte att förneka dom ljudmässiga förbättringarna!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/05/28 :  21:27:17  Show Profile Send Bubben a Private Message
60% av ljushastighet? Hmmm, när jag gick i skolan färdades elen med ljusets hastighet. Går det långsammare i NO-kabel?
Skit samma, vi är nog många som fått samma aha-upplevelse, och sedan börjat tweaka & DIY:a utan resultat...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/05/28 :  21:40:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det var ju synd att man missade kabelracet igårkväll

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/05/28 :  21:45:48  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Rätt skoj att ni hörde skillnad på dessa olika kablar. Detta är ju något som diskuteras livligt lite överallt på detta forum inte minst på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29135.

Var det nån som var där som inte hörde nån skillnad?

(Jag är för inbränning och medveten om kablars inverkan på ljudet.)

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/05/28 :  21:55:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
VR-8, det är inte inbränning som diskuteras här utan snarare inverkan som kraftkabeln har...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/28 :  22:06:25  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Bara nyfiken,

snaben, ex säger att han var ytterst tveksam innan demonstrationen. Om man nu är genuint tveksam, varför ber man då inte demonstratören att göra ett enkelt blindtest efter den öppna demonstrationen så de som är tveksamma kan konfirmera det de hörde eller upplevde?



Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/28 :  22:11:18  Show Profile Send EAR a Private Message
Det var helt onödigt.Där var liksom inget snack om det hela

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/28 :  22:19:48  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Jag bara undrar hur man kan framföra argumentet att de kan transportera ljudet snabbare än andra kablar och sedan säga 60% av ljusets hastighet då 60 % av ljusets hastighet är väldigt långsamt för en kabel.
60% är normalt för en kabel!
På CERN måste man räkna med tidsfördröjningen och det finns små "banderoller" runt kablarna där det står hur lång tid signalen tar i kabeln. En kabel som är märkt 1ns skulle ha en längd på 0,3m om signalen fortplantade sig med ljusets hastighet - den är istället c:a 2dm lång.

Kablar består av dielektrikum och dielektricitetskonstanten i kombination med permeabilitetskonstanten förekommer i Maxwells ekvationer. När man löser dessa kommer man fram till den s.k. vågekvationen där hastigheten ges just av 1/roten av (dielektricitetskonstanten x permeabilitetskonstanten).

Kablar som förmedlar signalen med 90% av ljusets hastighet skulle man säkert gärna vilja ha på CERN (Europeiska Kärnforskningscentret i Geneve) - och de har pengar

Om man skall hårddra det hela så är elektronernas hastighet i kabeln bara några cm/s - men informationen förmedlas med 60% av ljusets hastighet.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000