Jag ger här en kort rekommendation på musik som verkligen förtjänar lyssning.
1. Paul rodgers "Electric" Englands bästa vita bluesröst har gjort en kanonplatta som allt oftare hittar sin plats i cd spelaren. Rockigt, bluesigt och bra! En utmärkt partyplatta.. om du är över 25.
2. Ivy "Long distance" Drömsk popmusik med starka melodier skapar en speciell stämning. Rekommendationen gäller alla deras skivor. Sångerskan Dominigue Durand var bara i New York för lite tidsfördriv när Andy Chase drog in henne i studion..
3. Ed Kuepper "Character assassination" .. I mina öron slår det här nästan allting!! Att lyssna på t.e.x senare Bruce Springsteen efteråt är nästan plågsamt. Skivan " Serene machine" är ett lika bra första steg!
4. Fountains of Wayne "Welcome interstate managers" Veva ner caben ock kör!! Intelligent college rock.
Jag köper ganska mycket på nätet t.ex från www.cybercd.de eller amazon. Tycker att det är skönt att handla hemifrån då kan man i lugn och ro kolla in recensioner m.m på exempelvis www.allmusic.com. Förresten så fiins det en svensk sida dedikerad till Ed Kuepper: http://www.nada.kth.se/~larsc/kuepper/
Kul att fler upptäckt Ivy! Jag hörde en snutt ur en av deras låtar i en film för många herrans år sedan. Sedan dess har jag jagat deras skivor. Jag kom en gång så långt att jag beställde Apartment Life på Boxman, men leveransen blev försenad och fösenad och försenad och... och till sist gick de i kk. Bra är de hur som helst. Lugn melodisk musik med intressanta ackordföljder och sång med charmig fransk brytning.
Meningen var att plocka fram några skivor som ofta befinner sig i cd- spelaren och är hyfsat avlägsna från de flestas skivsamling. Beträffande Ivy så är det ganska billigt att införskaffa helas deras samling från "realistic" och framåt. Urvalet är inte gjort med strikta audiofil kriteria även om ljudet på samtliga är bra i en bra anläggning :-)