Hur har det gått för er som testat detta analysprogram? Har ni fått det att fungera och har ni haft glädje av resultaten? Jag hoppas på positiva svar för jag har själv för avsikt att försöka installera programmet och göra en mätning av mitt katstrofala hifirum
Jag har kört det på min laptop och programmet verkar fungera bra, däremot tror jag man skall ha lite bättre ljudkort än det som vanligtvis sitter i en laptop. Jag kunde dessutom inte spela så högt som rekommenderas (1-3W är våldsamt högt!), det var absolut protest från andra halvan.... Men nu i veckan har jag lägenheten för mig själv och då skall det spelas bruspulser!
Det verkar som man måste spela sjukt högt för att få det att funka. Jag sitter nu kl 23.55 och testar. Jag spelar klart över normal lyssningsnivå. Men mätaren i "rec-läget" kommer endå inte upp mer än till 10%. Grafen visar en kurva som ligger på runt -120dBr. Ska det va såhär eller gör jag nogåt fel?
Jag har ingen micamp, kör direkt in i ljudkortet (sb audigy 2 platinum), sedan ut vi digitalkabel till d/a i cdspelaren. Jag kör med full patte på regeln för micsignalen, har povat att ändra ljudnivån med stärkaren istället. Men man kan inte spela hur högt som hellst såhär dags. Hade stora problem först innan jag insåg hur man ser till att ljudet från micen inte spelas ut i högtalarna :)
Första försöket med mina datorhögtalare. Logitech 680 med Sub spelat från ett Audigy 2 ljudkort. Jag upplever ljudet från högtalarna som riktigt bra, klart och rent.
Detta ser lite för bra ut för att vara sant. Första kurvan som jag fick hade rippel närmare 50Hz, men när jag flyttade micen undan från högtalarna och närmare subben flyttade sig ripplet uppåt i frekvens, vilket jag tolkar som att ripplet kommer från interferens mellan sub och mellanregister.
Rummet är ganska litet, väggen bakom mig är 2 delar öppet fönster, 2 delar madrass och 1 del 'ren' vägg.
Microfonens karaktäristik måste påverka kurvan, det är micen på ett Philips Headset SBC HM300. Jag ska försöka leta reda på andra microfoner för att jämföra.
Nu vet jag varför min kurva är så rak och fin. Efter en del laborerande upptäkte jag att Line-Out till förstärkaren var även loopad till Line-In (internt på Audigy-kortet) som programmet använde för att analysera signalen. Inte konstigt att kurvan såg ut att vara perfekt.
Måste laborera lite till med olika mic:ar innan jag kan redovisa något vettigt resultat.