HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Soffproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/05/31 :  22:38:51  Show Profile Send hjort a Private Message
Efter att ha köpt en ny soffa från IKEA så har vissa akustiska problem uppstått.
Soffan i fråga är en 3-sitsig Ektorp. Egentligen ville jag ha soffan Karlanda som jag både provsuttit och provlyssnat men den fanns inte i den färgen jag ville ha.

Nu till problemet. Det har tillkommit resonansljud i både basen och lågt mellanregister. Vid vissa frekvenser så vibrerar det ordentligt i rumpan och armstödet låter också illa. Det värsta är att oljuden från soffan kommer lite senare i tid så det har blivit fasfel också.

Är det nån som har upplevt nåt liknande fenomen och som eventuellt har nån lösning?
Har funderat på att sätta SD fötter undertill, de finns redan under högtalarna.

Nu låter det så illa att alla förbättringar som Xindak FS-1 gjorde är nu som bortblåsta. Istället för 1 rent ljud låter det grumligt och otydligt Allt pga en J***a soffa.

Det behövs kanske inte tillägas att jag tar min hobby på blodigt allvar, alla kommentarer om att soffan måste spelas in först osv. undanbedes.

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/31 :  23:03:39  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag kan bara kom på 2 lösningar:

- Dumpa soffan

- Dumpa allt annat (rum, anläggning, skivor etc)

En billig variant man kan tänka sig är att pula in en rulle gullfiber eller nåt under soffan, fast det vete fan. Jag kollade just på IKEAs hemsida... Du måste byta soffa, så är det bara. IKEA har sålt en undermålig produkt såväl designmässigt som HiFi-mässigt. Hela produktionen bör rimligen återkallas och makuleras.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/05/31 :  23:10:18  Show Profile Send poman a Private Message
förlåt hjort!

Hoppas du inte skojar märkligt fenomen i så fall.



Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/05/31 :  23:16:45  Show Profile Send hjort a Private Message
Förstår om det låter lite roligt men det är inget skoj!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/31 :  23:23:48  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Visst! Det problemet har jag när jag kopplar in subben. Otroligt irriterande med taktslag som är fördröjda och känns i hela kroppen.. Nä det ska vara en rejäl skinnsoffa med mycket stoppning,, så slipper man sånt krafs.. Vissa soffor är ju gjorda i frigolit, inte konstigt att det vibrerar!
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2004/05/31 :  23:56:22  Show Profile Send aaight a Private Message
jonny fiascos billiga förslag är väl kanske inte helt fel. om jag minns rätt så är där ett tomrum i den soffans ryggstöd/undersida som du skulle kunna prova att dämpa.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/06/01 :  01:20:01  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmm...jag (som är rätt lättviktig, under 80 kg) satte utan särskild ansträngning(!) sönder en soffa rätt nyligen hos en bekant.
Uppochnervänd visade den sej vara tämligen spartanskt konstruerad.Ingen match att förstärka den på några ställen med mkt enkla medel, så kommer den att bli mkt svår att sitta sönder, hehe.
----------------------------------------------------------
Kanske du kan ta och reda ut mer exakt vilka delar som vibrerar och evt peta dit lite MDF och/eller trä i "rätt" form, så delarna får mer stabilitet och antagligen mindre resonanser.Lite dämpmaterial i tillägg, så kan du vara hemma...(?)

IKEA har knappast ens drömt om att sånt som musikens påverkan på deras möbler som möjlig källa till att möblerna skall anses som felaktiga eller skäliga att returnera, eller som skäl att designa/tillverka dom mer stabila...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/06/01 :  10:55:12  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hej Hjort, jag hade samma problem med en soffa. Det visade sig att den hade ett stort "hålrum" under sittdynan. Jag köpte dämpmaterial på närmaste byggmarknad (gullfiber) fick in 4 plattor under soffan + 2 i ryggen täckte med tyg, häftade med pistol..... soffan dämpar mycket bra idag (Basfälla)

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/01 :  11:30:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Himla trist men rätt komiskt Hoppas det löser sig. Maila IKEA och försök få dem att börja akustiktesta sina möbler. Det kan vara en nisch där de kan göra STORA pengar.


Skall vända upp ioch ner p min IKEA Karlnda och se om det finns möjlighet att lägga till mer dämpning, det var en inspirerande idé.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/06/01 :  13:17:48  Show Profile Send soren a Private Message

Jag har samma problem.

Har en Zanuzzi recliner soffa(mycket hålrum), så jag vet inte riktigt om det går att dämpa den tyvärr.

Jag störs inte så mycket om jag inte har händer/armar i kontakt med soffan(korsade över magen istället).

/Sören
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/01 :  14:19:18  Show Profile Send eliot a Private Message
- Annars brukar effekten av en mjuk soffa vara mycket positiv. Jag har upplevt hur ett rum från att låta mycket halligt blev riktigt bra bara genom att han fick in en soffa i den annars kala lägenheten

Att den påverkar kraftigt är ställt utom allt tvivel!

Jorma har inget bord framför soffan eftersom det tydligen har en stor negativ effekt på ljudet. Det är klart att håller jag handen på min lädersoffa så märker jag ljudstötarna men den skallrar inte - men den väger också en hel del....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/06/01 :  14:54:28  Show Profile Send hjort a Private Message
Denna väger också en hel del men jag tor att det är trävirket som är boven.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/06/01 :  17:46:53  Show Profile Send magnus a Private Message
hjort!
Om du skruvar fast en skiva mdf i botten på soffan o fyller
utrymmet med fårull..montera sen in en bas högtalare i plattan
som du sen kopplar ihop med en mikrofon....Voolah så har du
FORUMETS häftigaste aktiva basabsorbent!!
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2004/06/01 :  19:41:22  Show Profile Send Lennart a Private Message
Fenomenet är inte alls underligt eller märkligt. Jag har haft samma problem för flera år sedan med en IKEA-soffa som hette klippan. Trästommen i den soffan var bygd som en låda med väggar av endast tunn masonit. Hela soffan blev en utmärkt resonanslåda som lät i takt och i otakt med basen beroende på vilken frekvens det var som spelades.
Jag försökte med att dra åt skruvarna i soffan men det hjälpte endast mycket marginelt. Det mesta av oljudet fanns fortfarande kvar.
Så småningom löste sig problemet av sig själv när det blev Valborg och vi insåg att brasan var för liten...

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/06/01 :  20:18:10  Show Profile Send Heat a Private Message
Skaffa en Ikea Göteborg! Den gör under!!!

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/01 :  21:33:21  Show Profile Send MikaF a Private Message
En härlig tråd och ett intrikat problem!!! Be att få ta hem soffan för provlyssning vid nästa köp!!!!

Hälsn/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/02 :  00:57:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Olustigt problem, inte trevligt alls, men förutom den komiska sidan av saken är nog det troligaste att eländet behöver dämpas enligt försla som ovan.
I vilket fall som helst, otur!

Bravo
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/06/03 :  14:11:53  Show Profile Send hjort a Private Message
För några år sen skrattade jag åt människor som testade hur olika strömkablar lät. Nu är man själv deppig pga en soffa som låter illa, skrämmande! Hur ska detta sluta?
Det som stör mig mest är att ljudet var nästan perfekt innan. 4 av 5 skivor lät bra, nu är det högst 1 av 5 som går att spela.
En som fortfarande låter bra är N.Lofgren "Acoustic Live" förmodligen för att den inte har så mycket bas i sig.

Fick ett tips om att förstärka trästommen med MDF och viskoelastiskt lim och sen fylla soffan med dämpmaterial, det kan kanske var nåt?
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/03 :  16:37:51  Show Profile Send MikaF a Private Message
Hej Igen Hjort!

Allvarligt talat så skulle jag starkt överväga att sälja soffan och köpa en annan. Det kostar
tid att staga upp/ dämpa din nuvarande och ändå är ett välljudande resultat inte garanterat !

MVH/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/03 :  16:37:59  Show Profile Send MikaF a Private Message
Hej igen Hjort!

Allvarligt talat så skulle jag starkt överväga att sälja soffan och köpa en annan. Det kostar
tid att staga upp/ dämpa din nuvarande och ändå är ett välljudande resultat inte garanterat !

MVH/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/06/03 :  17:12:38  Show Profile Send hjort a Private Message
MikaF: Det är sant!
Både armstödet och ryggstödet har stora hålrum som låter som illastämda baskaggar. Ska iaf prova och fylla dessa med rokwool eller nåt och se vad som händer, det är lätt gjort.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/03 :  20:57:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mina fönster skallrar när jag spelar Yello.
Alltid är det något som är fel.
Men min soffa håller sig i schack i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/06/04 :  07:24:46  Show Profile Send poman a Private Message
Mina kinder fladdrar när jag spelar Jello, tror det är att
mina kinder är lite för slappa.
Vi har våra bekymmer alla hoppas det löser sej för dej hjort.


Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/06/04 :  09:37:39  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hjort; var snäll och skriv om resultatet av rockwollfyllningen..... Nyfiken!!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/06/04 :  14:40:23  Show Profile Send hjort a Private Message
Jag lovar... Om inte annat så syns röken ifrån brasan
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/04 :  16:08:59  Show Profile Send MikaF a Private Message
Hej igen hjort!
jag tänkte lite på ditt problem och är nyfiken på din anläggning, jag skulle gissa på att du har ett fullregistersystem som går djupt ner i basen och att det är de lägsta tonerna som ger upphov även till det som upplevs som resonans högre upp mot loga mellanregistret. Om du har en testskiva med toner i olika frekvens kan du identifiera vid vilken frekvens som svängningarna uppstår och även lätt testa om en åtgärd har lett till förbättring.

lycka till/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000