Author |
Topic  |
|
birbjo
Member

50 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 01:11:30
|
Hej! Är det någon som har en bra idé på hur man skulle kunna fanera en yta, så man får någon slags linje mellan de olika fanérskivorna...som på en Amati eller Cremona(även om de kanske inte använder fanér)?
Man kan kanske lämna en tunn glipa mellan varje fanérbit, och sedan måla denna i en mörkare färg, och sedan lacka över allting?
...om någon förstår vad jag menar...  Tacksam för uppslag
|
Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk! |
|
NiclasLundberg
Member

231 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 11:07:25
|
Har en liknanade fundering och skulle vara jättetacksam för svar. :) |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 11:24:00
|
Om man vill kan man lägga in en bit mörk faner mellan varje ljus fanérbit för att uppnå effekten med linjerna, visst det blir mera jobb men det blir snyggt om man tar tid på sig och inte stressar. Pang-pang är ett sådant mörkt (svart) träslag men spricker lätt och flisar sig så en fanérsax är lämpligt att använda, fråga på ert lokala snickeri om de hjälper till att klippa till remsorna.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Audio Nicke
Member

306 Posts |
|
NiclasLundberg
Member

231 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 11:49:17
|
Audio Nicke:
Jag tycker det var ett bra svar. :) Har för mig att jag tidigare läst om hur du skulle göra och det låter vettigast tycker jag. Ska man pillra med små fanérbitar tror jag tyvärr att det kan bli "sådär", men jag ska nog ändå prova båda förslagen och se vad som blir bäst. :) |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 12:03:42
|
Sikaflex kallas också notmassa och används till just det här på träbåtar. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 12:03:59
|
Sikaflex kallas också notmassa och används till just det här på träbåtar. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
Resonans
Member

897 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 12:05:45
|
Menar ni att det ska se ut som på durken i båtar, eller? Det hade nog varit fint. |
...music is the best... |
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 13:04:38
|
Jag har en otestad idé....
Om man fanerar hela ytan och därefter fräser alternativt sågar ur spår som man sedan antingen fyller eller målar i....Ger en tydlig effekt av att var olika bitar även om ådringen avslöjar tricket.
Viktig är att ha en god styrning så man åker rakt.
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
Frasse
Member

324 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 17:27:58
|
Det ni frågar efter kallas notning eller nåtning vet ej riktigt hur det stavas. Denna metod används vid lägning av teak däck på båtar. Och det blir just den effekt som ni efterlyser. Ett tips kan vara att åka och prata med någon på ett båtsnickeri eller liknande. |
MVH - Tony Franzén |
 |
|
Snorkeln
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 20:36:15
|
Enklaste sättet för att erhålla "ränder" är förstås att lackera smala svarta stripes. Maskera med bra maskeringstape och "täta" tapen för att erhålla skarpa linjer. När sedan hela kabinettet klarlackas i flera lager kommer dessa ränder inte att kännas.
Näst enklast är att fanera med hel bit och sedan fräsa smala spår i efterhand. Men fyll INTE dessa spår med fogmassa eller nåt. Detta pga av att dessa medel är elastiska och när du sedan klarlackar kabinettet kommer det gå att peta på fogen så att klarlacken krackelerar och spricker. Fyll fogen istället med epoxi som du färgat svart med färgpigment. Detta blir hårt och kommer inte att förstöra klarlacken.
Svåraste sättet är att fanera med småbitar och sedan lägga in mörka fanerbitar som ränder. Kallas även för intarsia och rätt gjort blir det ett överlägset resultat då du slipper fuska med färg eller fog.
/Snorkeln |
 |
|
ILLY
HiFitraktör

1325 Posts |
Posted - 2004/06/06 : 00:47:52
|
quote: Svåraste sättet är att fanera med småbitar och sedan lägga in mörka fanerbitar som ränder. Kallas även för intarsia och rätt gjort blir det ett överlägset resultat då du slipper fuska med färg eller fog.
Intarsia, det är väl sånt som finns på antika möbler, typ Haupt (?) o dyl? Det är relativt idiotsnyggt. Tänk om den tidens hantverkare hade snickrat högtalare, ojojoj... |
Militant cyklist. |
 |
|
|
Topic  |
|