Author |
Topic  |
|
deerhunt
Member

365 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 15:19:34
|
Gjorde vadå??
Jo, jag lämnade in högtalaren för lackering, trots att "alla" sa att det blir problem med att få en riktigt bra finish...
Jag körde bredspackling med Biltemas "plastic padding" samt sprutspackel. Körde 600 slippapper på slutet. Hade INGA med handen kännbara ojämnheter då den lämnades in till billackeraren.
Han varnade mig och sa att skarvar skulle synas - vilket jag också förstod att de skulle. Men jag trodde inte spacklade skruvhål skulle synas.
På bild 1 nedan syns inget, men nästa bild ses en rund ring (spacklat skruvhål) där blomvasens nedre vänstra hörn speglar sig i högtalarsidan.
Hittar ni det?? Alltså har skruven rest sig 1/10mm under torkningen (ca 30 grader). Skall jag klarlacka 5-10 ggr, sen köra rubbing och vaxning eller är det kört? Tips mottages tacksamt.
Kan alltid trösta mig med att det låter bra
mvh deerhunt

|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
Devilfish
Member

185 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 15:22:26
|
Har samma problem med mina hemmabyggen, tror att jag slipar och lackar dem när det är dags att flytta till hus.... |
From Helsingborg by the sea Now with thunder from DUCATI |
 |
|
deerhunt
Member

365 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 18:43:08
|
Kom igen...
swede och linnar - ni hade ju tips när det gällde lackering.
Går det att förbättra resultatet (med klarlackering) eller måste man tillbaka till slipning...
mvh |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
 |
|
fidelityn
Member

870 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 19:38:23
|
Du kan ju slipa ner det som rest sig och därefter polera |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 20:16:08
|
Låt dom vara det närmaste året, det kommer förmodligen att röra på sig ännu mer. Sen kan du lacka om dom efter konstens alla regler. Men slipa för allt i världen inte bort det du har lackat nu. Matta ner dom, sprutspackel igen och jämna till innan lack.
Hade ett par större subbar för ett antal år sedan och det dök upp nya skruvskallar eftersom trots att dom även var limmade (skruvarna alltså). Skarvarna blev dessutom bara tydligare och tydligare. Ett sätt att komma åt problemet med skarvarna är att markera dom i stället för att försöka gömma dom. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
deerhunt
Member

365 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 22:28:01
|
Tack för tipset.
Att låta de stå ett tag är nog en god idé.
Puppy:na kommer jag nog bygga med lim och träpluggar (dolda)så sparar jag en del slipning, hoppas jag.
Skall även prova att lacka dessa själv, med mkt klarlack och polering efteråt.
mvh |
 |
|
fidelityn
Member

870 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 22:49:56
|
Trevligt med lite former på burkarna, har själv gjort något liknande som dig. Som Dahlberg sa, dom behöver stå ett tag innan du gör något. Sen kan du göra som t.ex billackerarna när dom fått en rinning, slipa ner och polera bort det som är upphöjt.
Finns det någon bottendel till dina högtalare?
Mina toppar har du här  |
 |
|
deerhunt
Member

365 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 23:54:55
|
"Bottendel" är på planeringstadiet fortfarande. Har pillat med förstärkare och cd-spelaren ett tag nu.
Det blir en puppy-kopia med Peerless 8" basar.
mvh |
 |
|
swede
Member

1091 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 02:19:38
|
Deerhunt: Först satt jag ett par minuter och försökte förstå ifall din högtalare var blänkande bara på en del av sidan (en trekant), men såg sedan att det är gardinen som speglas som ser matt ut. Blev lite orolig först.
Hur ser det ut, om man inte "vet" att det är ett skruvhuvud? Ser man det på en gång, eller är det något man stör sig på bara för att man känner till att den finns där?
I vilket fall som helst, tycker jag att Dahlberg har rätt. Skruven kan röra på sig ett tag till, så du kanske bör vänta ett tag. Sedan kanske det hjälper att slipa ner "puckeln" lite lätt och försöka polera fram en snygg yta. Hoppas det går bra.
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
deerhunt
Member

365 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 21:44:51
|
Jo, man(jag) stör mig nog mest om man vet att det är ett skruvhål (som man ju kunde ha undvikit). Hursomhelst, jag kommer avvakta och se vad resultatet är längre fram. Att rubba och polera är ju iofs något jag riskfritt kan prova.
Tror att det kan vara nyttigt för er andra självbyggare som tänker lacka på mdf att dra (lite) nytta av detta. Så det blev iaf något positivt av det.
Som helhet är jag väldigt nöjd, och funktionen (att spela musik) har infriats med råge.
Kanske skulle vi ha en diy-shoot out med hemmabyggda högtalare i höst. Vad säger Halmstad gänget? Audio-Nicke, Bernu, Mcz und so weiter? |
 |
|
Piggen
Member

676 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 23:07:46
|
deerhunt: Inte för att jag kommer att bidra med några högtalare, men gärna en shoot-out!! Vill gärna se/höra dina lådor :-)) |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
 |
|
Frasse
Member

324 Posts |
Posted - 2004/06/06 : 00:03:40
|
Tjenare jag har själv samma erfarenheter av mdf och lackering. Ett tips dock om man gerar "svepet" dvs sidor och topp samt botten så får man om man är nogra mycket bättre skarvar . Är man super noga så behövs det inget spackel heller, och det räcker gott med bara limning har aldrig misslyckts för mig. |
MVH - Tony Franzén |
 |
|
Audio Nicke
Member

306 Posts |
Posted - 2004/06/06 : 00:14:33
|
Självklart blir det en shoot out Mina amati kloner kanske kan få vara med när de spelar Sedan har vi Bernus fantastiska Eton special mmmmmmm Mzc kanske hinner få lite tyskt TP ljud oxå. Vi kanske kan dra fram ännu mer roliga hemmabyggen i denna västkustens-pärla
Ditt resultat ser mycket bra ut, synd bara med skruvskallarna sånt kan retar gallfeber på en...
/N |
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2004/06/06 : 00:36:45
|
Vid en sådan träff skulle man gärna vara med och lyssna! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
Topic  |
|