Author |
Topic  |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 21:02:33
|
Jag har noll erfarenhet av subwooferförstärkare, men funderar på att bygga en subwoofer till hösten. Är det vettigt att använda en sån här i en sluten låda med 2 vettiga element?(element under utredning) Eller är det lika bra att fixa ett separat slutsteg+filter med en gång?
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson matson = JagÄrJoeLabero |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 21:20:30
|
Hejsan!
Jag tror det är rätt prisvärda slutsteg, samt att de inhåller allt, ett allt-i-ett lixom.
Sen får man inte under gjorda för de tusenlapparna som Hypex kostar. Nätdelar kostar. Nätdelar behövs för att driva bas.
Ett alternativ, så gott som något, skulle enligt mig vara nån liknanade variant som följer enligt: * Harmony Design aktivt delningsfilter, EQ och nivå * kraftigt slutsteg; LC Audio (tror jag mkt på), Rotel, Nad m.fl. Vissa Rotel- och Nadsteg går likt många andra slutsteg att bryggkoppla för att skrämma ur dom än mer effekt!
Sen är då frågan om pris på de olika varianterna...Basen som presteras en vanlig integrerad förstärkare runt 10'000kr är ju inte sååå märkvärdig. Därför tillåter jag mig tro att man bör nog satsa lite på slutsteg, men det är ju självklart en prisfråga! Genom att ex köpa ett relativt billigt slutsteg (Rotel för att nämna nått igen), och ett bra delningsfilter samt bra låda+element, har man lätt för att uppgradera, testa andra slutsteg och prova sig fram - inte sannt?
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 21:27:56
|
Jo, det verkar ju helt klart flexiblare. Tål att tänkas på! Har du(eller någon annan) koll på vad Harmony-filter kostar?
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson matson = JagÄrJoeLabero |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 22:32:52
|
Maila till HD-Mattias och hör med honom! Tror han har design och sånt klart, dock ingen officiell produkt vad jag vet(???).
Annars finns ju bilstereodelningsfilter för runt 1500kr. Men Mattias är nog att föredra va? ;)
www.harmonydesign.se med reservation för felstavning...
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
|
Topic  |
|