HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Joss Stone och Michael Ruff
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/06/10 :  09:59:26  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Michael Ruff skiva speaking in melodies utgiven på sheffield lab records är helt otrolig. Den är inspelad live i studion på en 2-kanalare. Det är en otrolig dynamik i allt ljudbilden är stor och djup. Man rycker faktiskt till av överraskning flera gånger. Musiken kan karaktäriseras som "västkustrock". Finns på: http://www.sheffieldlab.com/

En annan bra inspelning med mycket inlevelse är Joss Stone The Soul Sessions. Det känns som tjejjen står framför en och sjunger. Kompet är minimalistiskt.

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:15:21  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Tack för tipset, jag skall försöka få tag i den skivan!

Micael Ruff har oftast väldigt bra kvalité på sina skivor. Hans första fullängdsskiva "Michael Ruff Band" är mycket bra och ger fin live-känsla fastän den är inspelad i studio. Helt klart ett av mina favoritalbum överhuvud taget. Synd att det är så svårt att få tag i det, men i butiken "Malmö skivhandel" hittade jag slutligen en återutgivning.

"Feels Good" är ett rent live-album och ett av spåren ("No Ordinary Day") har varit med på Hi-Fidelity's testskivor. Jag tycker iofs att "Michael Ruff Band"-Cdn har ännu högre ljudkvalitét, helt klart i referensklass.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/10 :  15:03:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Joss Stones skivan har potensinal i hennes röst, men tyvärr är denna sk CD COPYprotected. Inspelningen tyckte jag var tråkig, men JOSS STONE är bra!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2004/06/11 :  01:17:52  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Lite Ruff tips. Jag har i min ägo följande skivor med Michael Ruff. Once In A Lifetime (1984), första albumet. Återutgiven på cd från Warner Bros pressad i japan och producerad av Tommy LiPuma som även producerat bla Diana Krall. Omtalad för god ljudkvalitet, speciellt vinylversionen (USA). Den unga Michael med yngre och lenare stämma, kan bara säga att denna japanutgåva håller mycket god kvalitet.

The Michael Ruff Band: Live at My Place. Tretton låtar inspelade 1990 hemma hos Michael i Santa Monica. Medverkande bl a Per Lindvall, Lars Danielsson och Nils Landgren mfl. Inget vidare inspelningskvalitet lite bootleg känsla. Utgiven 2003 av danska Owit Music Europe Ltd. En kul skiva att ha i samlingen dock.

Återutgivning av Michael Ruff Band (2003), första släpptes 1992. Mycket bra ljud, men den är digitalt remastrad så jag kan tänka mig att originalutgåvan låter bättre.

Speaking In Melodies, nr 569 av 1000, begränsad utgåva från 1993. Speaking In Melodies (1997) återutgiven med en liten men ändå för mig betydande förbättring. Då menar jag inte ljudet, utan att spår nr 3, I Will Find You There. Den yngre utgåvan har jammet i slutet av låten inkluderad, medans den äldre har det borttaget och inlagt som som spår nr 13. Vem vill väl inte avnjuta det jamm som utbryter direkt under inspelningen, det känns lite avskalat när det inte finns med. Men det är ju i och för sig en smaksak. Denna är ett måste i skivsamlingen, det är därför jag har två.

Shake a little (1995), utgiven av svenska Border Music. Endast fyra låtar och därför ganska meningslös, eftersom man redan har samtliga melodier på andra utgåvor. Men det är ändå kul att ha, och ingen inspelning är ju exakt identisk.

Girl Like You, canadensisk utgåva som är mycket bra. Lite rockigare med elbas och elgitarr och egentligen avsedd för att lansera Michael på den japanska marknaden. Säger bara Straitjacket det räcker. Kan inte hålla mig, utan måste tillägga att denna verkligen svänger. Skulle inte vilja vara utan den!.

Feels Good, liveplatta med Michael Ruff och Straitjacket, som redan är omnämnd. Mycket bra liveplatta, men i min samling är Nils Lofgren - Acoustic Live fortfarande nr 1.

Lovesongs & Lullabies, utgiven av svenska Lionheart International AB. Första cd´n av denna utgåva som jag beställde över nätet var katastrofalt irriterande med högt brus i bakgrunden mer eller mindre under och i alla låtar. Jag blev så förbannad att jag kontaktade både försäljningsstället, i detta fall CDON, samt Lionheart via mejl. Skivbolaget fick en avlusning över hur man kan producera något så eländigt. De svarade att Michaels inspelningar brukar vara bra " vilka även var min referens" och att det måste vara fel på mitt exemplar. Jag returnerade och fick en ny, och som tur var så var det den första cd´n som var felaktig.

Show The World, Michael nyfrälst. Med låtar som bla Bring you to Jesus. Tycker man om Ruff så är detta en cd man köper och gillar. Innehåller flera pärlor som jag gillar och kan närmast beskrivas som en korsning mellan L & L och Girl Like You, blandad kompott men annars traditionellt Ruffig.

Ett bonustips till er som gillar denna typ av musik. En cd där bla Michael Ruff medverkar. Peter Friestedt - THE LA PROJECT, Se länk: http://www.extendedmix.com/recensioner/recension.asp?albumID=205

Flera av dessa skivor fann jag på www.gemm.com och http://www.livemusik.nu/default.asp?show=page&id=2335 , kan tilläggas. Kolla även http://www.awal.com/artists/michael_ruff/

Edited by - kempa74 on 2004/06/13 14:24:29
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/11 :  02:19:43  Show Profile Send Ayn a Private Message
Utmärkt sammanfattning kempa74!

Själv äger jag bara två Michael Ruff-skivor, mest pga att jag tycker det endast är de två som är riktigt riktigt bra: Michael Ruff Band (originalet!) och Speaking in Melodies (andra versionen). Har inte kunnat jämföra första och andra mastringen av Michael Ruff Band, kan bara säga att min version är mycket välljudande och är en skiva som får snurra ofta i CD-spelaren.

Speaking in Melodies är ju bara så bra. Det är endast anläggningen som sätter gränser för hur mycket live den skivan känns! Sheffield Lab gör fantastiska inspelningar.

Såg hela Michael Ruff Band i originaltappning när de var runt i landet och turnerade förra hösten, riktigt kul att se alla live. Speciellt i en ganska liten lokal där det blev väldigt nära till bandet. Dessutom satt Nadia Ruff vid bordet bredvid

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/11 :  08:05:33  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Tack för sammanfattningen kempa74!

Jag blir alltmer sugen på att gå till skivbutiken och köpa lite mer Ruff!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/07/18 :  13:04:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Nu har jag lyckats få tag i speaking in melodies från 1993, dock inte någon numrerad utgåva. Ljudet är väldigt bra, men det är ju synd att man inte lade jammet på låt 3 direkt efter, alternativt som ett extraspår med jammet inkluderat. Hur som helst ett riktigt kap på ebay för US$10 + frakt.

En sak som är lite synd med många Ruffskivor är att det är många låtar som kommer igen, iofs alltid i lite olika versioner, å andra sidan så är ju nästan alla låtar så bra att man vill höra dem igen och igen

Ruff's turnéband med bla Nils Landgren (trombon), Per Lindvall (trummor), Lars Danielsson och Henrik Jansson (elgitarr) är väldigt bra och dessa är ju med på bla "Speaking in melodies" och "Michael Ruff Band".

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/06 :  14:00:42  Show Profile Send Babar a Private Message
Tänkte passa på att tipsa om att Joss Stone släpper en ny cd 28 september. Mind, body and soul är titeln.
Det går att provlyssna på tre av låtarna på www.s-curverecords.com/joss/

Edit: Måste man beställa Sheffield Lab-skivorna direkt från dem, eller har de någon återförsäljare i Europa?
På hemsidan stod det ingenting om återförsäljare...

Edited by - Babar on 2004/08/06 14:13:19
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/08/06 :  16:56:52  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Hej Babar!

Jag har hittat några sheffield Lab på mega i stockholm. De har varit instoppade bland de vanliga skivorna. Annars har jag inte sett dem någon annan stans. Tack för tipset om Joss Stone. Ska kolla.

/Johan
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/07 :  13:49:49  Show Profile Send Babar a Private Message
På amazon.com fanns de också, men de kostar ca 40 dollar
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/08/14 :  16:13:03  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Svalander Audio i Åkersberga sålde Sheffield Lab.förut jag har köpt alla LPn i The Audiophile Referece Series.Serien innehåller följande skivor:
Pat Coil - Steps 2LP
The Usual Suspects - The Usual Suspects 2LP
The Power Of Seven - Up Front 2LP
Pat Coil - Just Ahead 1LP
Michael Ruff - Speaking In Melodies 2LP.Dessa skivor har nummer TLP-31HQ - TLP 35HQ.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000