HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Minns någon Sansui AU-9500
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/06/11 :  01:33:30  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jag har varken erfarna slipade audiofilöron (inte ännu i alla fall, tack och lov... ;-) eller lyssnat på särskillt många fina anläggningar så jag ska vara försiktig med att uttala mig här om vad som låter bra. Jag spelar i låbudgetdivisionen och får nöja mig med gammalt skräp, men det kan också låta ganska bra.

Min hittills vettigaste anläggning och enda riktigt bra referens är
en Dynaco SCA-35 (UL-PP, EL84, 2x17W), Marantz HF700 12" trevägs basreflex, Philips 212 vinylsnurra från 1972 och en pinsamt usel Sony CD från sent 80-tal.

Så sent som igår snubblade jag över en Sansui AU-9500 förstärkare
på lokala sopstationen överst i berget av 70-tals TV-apparater, symaskiner, gamla datorer m.m. Ytterhöljet och en inre kåpa var båda lösskruvade och skruvarna saknades så jag utgick från att det var något allvarligt fel på 23-kilospjäsen. Jag viste då ingenting om vad jag hittat, men tog hem åbäket mest för designens skull och konsulterade Internet. Konstruerad 1973 och var då Sansuis häftigaste apparat. Åtminstone för mig häpnadsväckande data. Hittade en gammal flersidesannons och en reparationsberättelse om svårfunna transistorer.

När jag så i morse provkörde klunsen funkade allt felfritt efter att jag fått nöta bort en del oxid i ett antal potar och omkopplare.
Ljudet är sagolikt med mellanregister och diskant som är i klass med Dynacon, ja faktiskt ännu bättre. Med sina 2x75-85W är dessutom basen otroligt kraftfull jämfört men min gamla trotjänare.
Så förutom att jag tvingas in i ett obehagligt paradigmskifte där jag som rörsnobb måste kapitulera, är jag annars mycket nöjd över mitt fynd.

Är det någon av er där ute som vet vad det är jag hittat?
Är 9500 fortfarande en pryl som står sig bra eller är det bara jag som är förhållandevis oerfaren/"oförstörd"?
Är någon intressrad av artikeln kan den hämtas som zip-fil på
http://john.moneus.se/archive/Blandat/SansuiAU9500.zip

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/06/12 :  23:28:52  Show Profile Send Poe a Private Message
Sansui betraktades väl som ett ganska schysst märke på 70- och tidigt 80-tal. Låter det bättre och det funkar så kör på!
Den ser grym ut iaf.!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/06/12 :  23:39:46  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Den var ju grann! Ser hyfsat välbyggd ut till på köpet..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000