HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med lådritning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/16 :  09:49:23  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Funderar på att börja knåpa ihop en låda till en gammal MDS 21 basare som bara ligger hemma o skräpar för övrigt och skulle behöva lite hjälp med lådan!

Ni lär få fylla i vad som saknas för fakta för att man ska kunna räkna ut lådan sen (misstänker att ja glömmer något)

Då jag tänkte använda den som subbas så kanske man kan dela vid?40-80 hz?

Alla förslag och tankar e högt välkomna, även på andra låd funderingar!

Qts: .635
Vas: 319 liter
Qtc: 1.02

jokkon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/06/16 :  14:43:01  Show Profile  Visit jokkon's Homepage Send jokkon a Private Message
Jag skulle sälja den, och för pengarna köpa en XLS tillsammans med en slav för pengarna. Därefter böra fundera vad jag ska göra för sub..

Men det är jag.. MDS är ju inte direkt välrenomerade, dock vore det kanske den ballaste subben i din vänkrets?

Jag tänker inte ens försöka leka fram något med den, för dålig/osäkert element (MDS är inte kända för att ha övertygande mätningar eller korrekta värden på sina element...).

Hoppas du hittar på något kul med det, blocket är väl dock min rekomendation (inte hifimagasinget om du förstår...).

mvh Jocke

DnB for dance, Zappa for life!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/16 :  18:53:37  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Nej jag vet att den inte är en bra hemma subbas, skulle bara vara roligt att se om den faktiskt kan prestera något överhuvudtaget
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/16 :  19:08:35  Show Profile Send Haakan a Private Message
hehe ha inga förväntningar bara :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Snorkeln
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/06/16 :  19:21:20  Show Profile Send Snorkeln a Private Message
jokkon och haakan: Har ni lyssnat på en MDS 21" bas i en korrekt låda så ni vet vad ni pratar om, eller grundar ni era utlåtanden på att "bara för att det står MDS på grejjerna" så kan det inte låta bra?

/Snorkeln

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/06/16 :  20:00:24  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Tyvärr kräver detta element en låda i kollosalformat för att kunna ge lågbas med en någorlunda jämn frekvensgång.
Kolla själv med t.ex winisd som du kan tanka ner här http://www.linearteam.dk/
Du behöver även FS-värde som är 33,77 eller 33 om ditt element heter MDS21E.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/16 :  21:13:01  Show Profile Send Haakan a Private Message
jokkon och haakan: Har ni lyssnat på en MDS 21" bas i en korrekt låda så ni vet vad ni pratar om, eller grundar ni era utlåtanden på att "bara för att det står MDS på grejjerna" så kan det inte låta bra?


antar bara att luktar det skit måste det vara skit :P

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/06/16 :  22:53:14  Show Profile Send Belker a Private Message
quote:
Jag skulle sälja den, och för pengarna köpa en XLS tillsammans med en slav för pengarna.

JAA!
-Jag köper den för 3000:-!
Inte...
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/16 :  22:56:05  Show Profile Send Andreas A a Private Message
skulle gärna sälja den och byta in den mot en xls bas om ja fick så mycket pengar för den med det tvekar jag på att någon vill ge

Håller på bygger en sub av en MDS audiophile 15" också som ja fick för en väldigt billig peng, bara prövar bygga något av dom och se om dom faktiskt är så dåliga som alla säger! skulle ja inte ha haft 21" mdsen samt fått 15" billigt skulle ja nog inte köpt dem..

Ska kolla lite själv i ett program, Lådans storlek spelar mindre roll Kanske skulle försöka bygga ett horn, men det kan nog bli ont om plats då

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000