HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Det gamla vanliga... Fråga om element!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/13 :  13:31:24  Show Profile Send ILLY a Private Message
Har under en längre tiden varit sugen på att kasta ut min gamla fulburkar och bygga nåt vettigt istället. Fullregister ska det vara, golvare ska det vara. Jag vet att nån kommer säga HFLS-1 (eller kanske inte, jag har ju sagt fullregister golvare...) och nån annan ProAc-klon. Trevliga högtalare, men inte exakt vad jag planerat. Vill ha lite mer egen prägel på låddesign och sånt. Diskanterna som sitter i mina nuvarande ska definitivt följa med vidare till nästa projekt, SS D2905/990000 Revelator. Om några filterkomponenter kan stanna kvar så är det önskvärt, men inte nödvändigt (6,8 uF Mcap, 0,82mH xcoil).

Budgeten är ganska stram, men ljudkvalité är ändå det primära. Såg nyligen att ljudia har droppat priset på SS 21W/8554-00 (8" med gul kevlarkon) från 2095:- till 1895:-. Ingen jättedrastisk skillnad kanske, men ändå några hundringar billigare. Någon som har erfarenhet av detta element? Har en del fördomar om kevlarkoner, men de kanske är obefogade? Ryktet säger mig att det går att få hårdare konmaterial att låta bättre, men att det är enklare att lyckas med exempelvis papp, då det är mjukare och mer förlåtande. Ligger det någonting i det påståendet? Är också nyfiken på hur detta element klarar en match mot 18W/8545, som ju är ett välanvänt och välljudande element. Tänker främst på mellanregisteregenskaper. Då jag är mer intresserad av dynamik än lågbasmuller, så har jag väl i första hand tänkt mig sluten låda.

Ljudia har iofs också nedsatt pris på mellanregistret 13M/8640, från 1655:- till 1295:-. Har dock egentligen inte planerat trevägare. Mest på grund av dyrare och mer svåroptimerade filter. Tror helt enkelt att det är enklare att lyckas bra med en tvåvägare. Fast om någon känner till något lyckat projekt med dessa tre element så är jag öppen för förslag.

Militant cyklist.

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/13 :  13:33:32  Show Profile Send ILLY a Private Message
pulade lite i photoshop med scanspeaks egna mätningar. Kanske inte världens mest korrekta metod, men det ser ju ut som om det skulle gå ganska bra att bygga tvåvägare av dessa element.

röda kurvor: 21W/8554
gröna kurvor: D2905/990000 Revelator

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2004/06/13 13:36:00
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/13 :  14:08:47  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ytterligare en tanke. Vill helst hålla mig till så få komponenter som möjligt även i delningsfiltret. Orsaken är densamma som tidigare, enklare optimeringsmöjligheter. Att döma av kurvorna så tänker jag mig LP 6dB ca 500-700 Hz, HP 6dB ca 1800-2200 Hz. Någon som tror på den lösningen, eller borde man lägga delningen högre och brantare? Som jag ser det så är just möjligheten till låg delning en av revelatorns riktigt starka sidor. Inbillar mej att man bör undvika att dela i området 2,5-5k, att man riskerar att röster låter onaturligt. Ytterligare ett dumt rykte, eller finns det någon sanningshalt i påståendet?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/06/13 :  18:46:27  Show Profile Send classe a Private Message
dom finns i ett par studio monitorer en kompis byggde dessa

18 ska de va.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/15 :  13:35:20  Show Profile Send ILLY a Private Message
classe:
Tack, vet du någonting mer om dessa studiomonitorer? Har du hört dem, eller vet du om det finns någonting skrivet om dem på internet? Övriga element?

Frågan har blivit läst över 140 gånger och ingen känner till något om elementet? Skumt... Trodde folk här hade ganska bra koll på Scanspeak.

Om jag omformulerar min fråga så här då: Vet ni om den sitter i någon komersiell högtalare, som kanske kan finnas möjlighet att lyssna på någonstans i göteborgsområdet?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/06/15 :  18:37:26  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag använder 8554orna i mitt system och jag är mycket nöjd med ljudet. Dock nyttjas aktiva filter, vilket du kanske inte var intresserad av.

http://www.woodartistry.com/linkwitzlab/m_panel.htm

mvh


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/06/15 :  18:45:46  Show Profile Send jonasz a Private Message
Här har du en länk till en 8554-monitor!

http://www.simple-hifi.com/_hum1.htm

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/06/15 :  19:05:13  Show Profile Send Belker a Private Message
Skulle inte dela den diskanten så lågt med 1a ordningen. Resonansen vid 500 Hz kommer att höras när du drar på.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/16 :  00:38:16  Show Profile Send ILLY a Private Message
Belker: Nej, där har du nog faktiskt en ganska vettig synpunkt. Dock vill jag minnas att jag någonstans har sett rekommenderad delning >1300 Hz. Förmodligen hifikit-katalogen. För tillfället har jag delat dem 2900 Hz 12db. Funkar bra, men största bristen hos fulburkarna är total avsaknad av mellanregister. Denna bristen ligger dock hos de helt felanpassade basarna och är inte diskanter eller delningsfiltrens fel, är jag ganska säker på. Effektivaste sättet att råda bot på mitt nuvarande problem är att lyfta upp lådorna en halvmeter i luften, men 70 liters stativare, nja... Nej, tror nog att 10" inte har några vidare off-axis egenskaper över gissningsvis 500 Hz.

(Portade tvåvägare med dubbla gamla peerless 4ohms 10" och scanspeak revelator, klent stagad 19mm MDF, vinylfolie träimitation, påbyggd ny baffel i olackad stavlimmad furu. Ni fattar ju varför jag kallar dem "Fulburkarna" !)

Jonasz: Tack för länken, den var helt klart av intresse! Borde gå att sno filtret utan allt för stora modifikationer? 930000 och 990000 har ganska lika data, förutom talspoleinduktansen som skiljer 0,07 mH. Hur stor skillnad gör det på filtret? Vad jag däremot knappt kan någonting alls om är baffelstödskorrigering. Gör det stor skillnad på filtret om man ökar lådvolymen och har en högre baffel, men med bibehållen bredd? Tyvärr kan jag nästan ingen spanska (="Hola señor! Ona cerveza grande, por favor! Gracias. M a o nödvändiga språkkunskaper för charter till Mallorca) så jag får hålla mig till att läsa siffror och titta på bilder, fast i såna här sammanhang så kan man ju komma långt på det.

Vad gäller aktiva högtalare, så är det inte alls ointressant. Dock har jag inga pengar att shoppa förstärkare för just nu, så det får vänta.

Tack för tipsen! Lite kött på benen.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/16 :  01:13:28  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hoppsan hejsan.
Kan ha ljugit grovt när jag sa att jag har delning vid 2900 Hz. Kommer nämligen inte ihåg frekvensen, utan bara komponentvärden. Slarvsimulerade mej fram till ca 2900, fast hade skrivit in 8 ohm, när det i själva verket är 6 ohms nominell impedans på elementet. Hursomhelst är det 0,68uF och 0,82mH.

Simulerade lite lådor med 8554:an och upptäckte att det visst är ett element som verkar trivas bättre i små portade än stora slutna. Går inte jättedjupt i frekvens heller. Inte enligt ljudias onlinesimulator iaf. -6db vid 48 Hz i optimal basreflex på 21 liter ser inte så imponerande ut på pappret, men kanske upplevs som tillräckligt djupt? Har inga planer på att komplettera med någon sub.

Mina viktigaste kriterier för välljud är dynamik, upplösning, detaljer, 3d, stereoskärpa etc... Ni förstår vad jag menar, hellre sparkar i mellangärdet och skrapljud från plektrum än jordbävningsmuller. Egentligen kanske jag skulle kolla mindre på hur djupt frekvenskurvorna gräver i simuleringar och hoppa på monitorn i länken. Dock har jag haft ett litet (eller egentligen ganska stort) problem med samtliga stativare jag lyssnat på. Jag har spelat trummor i över 15 år och har därför väldigt svårt att hitta livsnerven i musiken om inte baskaggen låter naturligt. Jag vill höra frontskinnet fladdra! Den dagen jag äger ett ljudsystem som får det att låta som om trumsetet verkligen står i rummet där jag sitter, kan jag luta mig tillbaka och lyssna på skivor.

(Varje gång jag läser mina inlägg så inser jag att jag skriver ungefär 7ggr så långt som er andra. Orkar ni verkligen läsa mitt tjat?)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/06/16 :  10:53:01  Show Profile Send edison a Private Message
ILLY:
Skriver du i ett så här intressant ämne så ta ut svängarna som du tycker behövs...blir bara för långt om inget vettigt sägs ;-)
Kör själv med SS 2905-9300 & 8" SEAS Excel pappbas, med som jag tycker bra resultat.Började med 6db, men nu är det 12 db filter.
Snodde diskantfiltret från Lynn Olsons "ARIEL".
Filter och port är dock inte klara tillräckligt till "att jag kan sätta mej till ro"...
Låter bra i alla fall, så jag har tyvärr slappat till rätt länge utan att jobba på grejorna som jag borde...vet ju att det kommer bli "lite bättre" till slut hur som helst ;-)

Senaste (sista) High Fidelity test-CDn innehåller en låt som bara spelas på trummor, den är grym i mina högtalare ;-)
Låter säkert bättre i många mer färdigdesignade projekt, men jag gillar "trumskinnsklangen" den låten åstadkommer i mitt rum...

Systemet:
http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/guest.phtml


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/16 :  15:35:40  Show Profile Send ILLY a Private Message
edison:
Jo, den låten har jag hört ett par gånger. Låter nog okej i de flesta system, iallafall pukor, virvel och cymbaler. Kaggen är i mina öron lite dov, fast det har nog helt och hållet med mikplacering vid inspelningstillfället att göra. Jag tror de flesta systemen klarar av transienterna på inspelningar med BARA trummor. Svårare blir det när man lägger på gitarr, bas, och piano, eller andra instrument som håller sig inom ungefär samma frekvensband. Det är då dynamiken börjar gå på knä. Sen krävs det säkert också ett slutsteg med ordentliga resurser. Förmodligen hänger det nog mer på det, än på högtalarna.

Vad jag däremot inte har en aning om, är hur mycket av förlusterna som sker redan i mikrofoner, mixerbord, a-dat eller rullband, mastering et c. Jag vet att många pop och rock-producenter är väldigt förtjusta i att använda kompressorer och noisegates för att få ett tajtare sound. Inte direkt effekter som får det att låta mer naturligt, om vi säger så... Trummor är å andra sidan ett fruktansvärt svårinspelat instrument, just på grund av sin våldsamma dynamik. Favoritskivan, vad jag gäller trumljud, är än så länge Led Zeppelin - CODA. Finns säkert bättre, men hittils har jag inte hört det.

Vad jag vet är hur ett riktigt trumset låter akustiskt.
Jag vet hur ett rockband låter i en replokal med hygglig utrustning och akustikbehandling.
Jag vet hur ett jazzband låter utan pa-system i cafémiljö.
Jag vet hur en marschorkester låter på gator och torg.
Jag vet hur en symfoniorkester låter i ett konserthus.
Jag vet också hur Chemical Brothers låter live, med djupbas som får marken att kittla under fötterna, trots att man står utomhus, sjuttio meter ifrån scenen.

Där har jag mina referenser och de gemensamma nämnarna är dynamik, energi, vitalitet.
Äkta musik kan ibland kräva att man spänner öronen och lutar sej fram för att höra, för att i nästa stund hoppa på en så man kastar sig bakåt i stolen. Det ska kunna blåsa upp till orkanstyrka vid basreflexportarna om musiken är dramatisk nog att kräva det. Men det ska också kunna vara en varm smekande sommarbris som fläktar lite lagom skönt. Växla från bomull till skalpell på en tiondels millisekund. Det är då man blir engagerad på riktigt.
Dynamiken, den ljuvliga dynamiken...
Än har jag aldrig hört ett ljudsystem bra nog att leva upp till dessa krav, men en dag ska det finnas i min ägo.

Jag har kikat på ditt system tidigare. Det var väl du som hade hemma några olika modeller edison och jämförde, med bl a Edison Triod? Kan erkänna att jag letat runt lite efter en sån förstärkare sen dess, utan resultat. Är de sällsynta, eller bara så omtyckta av sina ägare att ingen vill byta ut dem?

En fråga om dina högtalare: Är det trädgårdssten du använder att palla upp dem på? Själv har jag ganska svajigt golv, så jag antar att det borde kunna göra nytta här.

Tack för input!

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2004/06/16 15:46:24
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/06/16 :  16:59:53  Show Profile Send Belker a Private Message
quote:
Jonasz: Tack för länken, den var helt klart av intresse! Borde gå att sno filtret utan allt för stora modifikationer? 930000 och 990000 har ganska lika data, förutom talspoleinduktansen som skiljer 0,07 mH. Hur stor skillnad gör det på filtret?


Måste återigen tjata om resonansen hos 9900 (och 9700). Dessa två har ingen magnetisk olja i talspolegapet. Det har 9300. Den är därmed mycket mindre känslig för hur filtret ser ut. Skulle inte ta filtret rakt av från en 9300 till en 9900.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/16 :  17:08:03  Show Profile Send ILLY a Private Message
Belker:
Det är lugnt, tjata på bara!
Och jag som trodde det där med avsaknad av magnetisk olja skulle vara något positivit...
Fast nu när du säger det, så kollade jag länken en gång till och upptäckte att det var ruskigt låg delning på dessa. 1500 Hz är tillochmed mer vågat än jag funderat på från första början. 2K/12dB borde nog funka bra iaf, då är nivån nere 24dB vid resonansfrekvensen. Borde inte märkas. Fast man kanske ska ta till ännu mer marginal?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/06/16 :  22:43:40  Show Profile Send Belker a Private Message
Det ÄR bra med avsaknad av magnetisk olja. Om filtret kan hantera den, vill säga...Har faktiskt inte hört revelatorn, men 9700 är bättre än 9300.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000