Author |
Topic  |
|
trippelbogey
Member
   
159 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 11:46:02
|
Jag skulle vilja veta varför så många förförstärkare(rör)saknar balanserad in o utgång medan korresponderande effektförstärkare har balanserad ingång.Vet någon varför det är så Exempel Rogue, cary audio undantag Audio research, BAT |
Edited by - trippelbogey on 2004/06/21 11:47:16 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
    
1218 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 11:49:23
|
antagligen för att de själva kanske föredrar s.e. men man vill ge möjligheten för de som har balanserat försteg från annan tillverkare att köra balanserat till slutsteget. |
 |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 12:07:53
|
Jo det beror på att rörförstärkare är högohmiga och om man vill ha balanserade in och utgångar på en sådan måste man använda sig av en trafo på in och utgången. En trafo kommer att begränsa frekvensomfånget både i basen och diskanten. Dessutom brukar man få en resonanstopp i trafon. |
 |
|
Jax
Member
    
667 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 12:19:35
|
Man måste inte använda transformatorer även om det är det enklaste sättet. Det går utmärkt att köra med differentialförstärkare av rör och det går bra att ordna låg utimpedans med dem.
Varför det inte finns balanserade förförstärkare med rör är en gåta för mig.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
 |
|
EngelholmAudio
Member
    
8209 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 12:38:51
|
Hur blir det med kostnaden och precisions(/tolerans) kraven på de ingående komponenterna om man nyttjar balanserad teknik istället för oballad?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 12:49:16
|
Jax skriver: "Varför det inte finns balanserade förförstärkare med rör är en gåta för mig."
Just du har rätt Jax att man kan ha ett diffsteg men jag skulle tro att skälet till att man inte gärna använder balanserade in/ut på en rörförstärkare beror på att rör åldras olika. Man kan alltså råka utför att faserna inte kommer att jobba symetriskt med varandra. Sedan en sak till...i en förstärkare som är ballad både på in och utgångarna jobbar som regel oballat internt....vad är det då för mening med att ha balanserat in och kanske ut också för den delen. Jag säger återigen att ballat är bra när man har mycket långa kablar.
|
 |
|
trippelbogey
Member
   
159 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 14:41:20
|
Jag pratade med återførsæljaren av audio note i køpenhamn och han påstod att balanserat var att føredra inte på grund av signalen utan på grund av de høgre strømførsørjningen som krævs før balanserat. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19763 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 14:55:09
|
Det är väl inget problem att ha balanserade rörkretsar internt. Och det kan inte bli något annat än symmetriskt om man använder konstantström i diffstegen. Exempel: Vacuum State RTP3C http://www.vacuumstate.com quote: Sedan en sak till...i en förstärkare som är ballad både på in och utgångarna jobbar som regel oballat internt....
Är det bara balanserat på ingång och utgång och obalanserat internt är det ett fuskbygge! I seriösa konstruktioner som Audio Research finns inget sånt här. quote: Jo det beror på att rörförstärkare är högohmiga och om man vill ha balanserade in och utgångar på en sådan måste man använda sig av en trafo på in och utgången.
Varför?!? Vad vill du driva då? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Jax
Member
    
667 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 14:55:43
|
Visst åldras rör olika men skillnaden mellan 2 trioder i samma glas är mindre än man kan tro vid slutet av livet. Av rörkonstanterna i en triod är förstärkningsfaktorn (mu) konstant under hela livslängden och dimensionerar man korrekt så påverkar inte de andra (transkonduktans och inre resistans) särskilt mycket. Vill man maximera livslängden och minimera skillnaderna använder man motkoppling, oftast som degenererande resistanser på katoderna. Balansen kan göras justerbar och anodströmmarna kan hållas konstanta med konstantströmsänka i "långa svansen".
Den stora fördelen med differentialsteg är dess okänslighet för störningar från matningspänningen.
Precis som du säger så tycker jag oxå att en förstärkare med balanserad in och utgång men obalanserad i övrigt är meningslöst. Själv kör jag obalanserade signalkablar men använder ofta differentialsteg just för dess PSRR och naturliga undertryckning av jämna övertoner.
Edit:
Dessutom behöver inte differentialsteg så värst mycket högre spänning om man kör med halvledarströmsänkor.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
Edited by - Jax on 2004/06/21 14:57:38 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19763 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 14:57:45
|
Pär, det går i princip åt dubbla antalet komponenter och dessa ska matchas tajt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 15:46:27
|
Bernt Jansson skriver " Vad vill du driva då?"
Om du frågar mig så vill jag inte driva någonting. Det jag snackar om är mina erfarenheter från studiovärlden på 60/70-talet då vi hade en heldel rörprylar. T.ex. hade vi ett mycket avancerat filter från Klein & Hummel(UE100) som såg ut som ett knappdragspel och innehöll en himla massa rör och som naturligtvis var balanserad på in/utgångarna. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19763 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 16:05:58
|
Okej då. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
tubetvr
Member
    
338 Posts |
Posted - 2004/06/22 : 01:27:23
|
Jag tror att en anledning att det inte finns så många balanserade rörförstärkare är att det går åt fler rör med ökad värme-utveckling som följd, annars är det nog inga större problem att bygga en stabil balanserad förstärkare med rör, det har gjorts för för mätinstrument tex oscilloskåp och när de var bra konstruerade var de mycket stabila, betydligt mer än vad som behövs för audio.
En kommentar till Bernts inlägg: quote: Och det kan inte bli något annat än symmetriskt om man använder konstantström i diffstegen.
Det är en vanlig missuppfattning att ett diffsteg är automatiskt balanserat bara för att man använder konstant ström som gemensam katod last men förstärkningen för varje halva är fortfarande beroende på u och Rp i varje triod del.
Som utgångssteg i en balanserad rörförstärkare så är sk split-load fassplitter ett tom bättre val än ett diffsteg, i ett sådant steg så är utspänningen för varje del bara beroende av anod och katod motståndens värde och inte av u, katodföljare behövs dock på varje utgång för isolation, ett sådant utgångssteg är lätt att bygga med bättre balans en en mycket bra traf.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
 |
|
|
Topic  |
|