dali concept2orna dvs...så nu börjar det bli dags för hfls-1orna så jag tänkte bara höra lite filter-komponents tips? vad ska jag använda vill alltså ha något mer "exklusiva" komponenter...bandspolarna som hifikit säljer tänkte jag använda men duger tex Audyn-Cap Plus kondensatorerna till nåt? dom va ju rätt mycket dyrare men dom kanske är värda det? (2700:-) ca 1200 för normala, spelar det någon roll vilka motstånd man använder? hifikit sålde ju i princip bara en sort
sen hade jag också planerat en lite lådda utanför högtalaren där filtret tänkte få ett eget hem (dvs filtret blir inbyggt i själva högtalarkabeln) finns det några nackdelar med det? tänkte kanske modda filtret efterhand så det kändes kanske bäst om det nu är en bra ide dvs..
hmm det var nog allt för tillfället men tveka inte å komma med mer förslag då jag inte tänkte spara en enda krona på bygget :)
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
"tveka inte å komma med mer förslag då jag inte tänkte spara en enda krona på bygget :)"
Ja du, jag kommer direkt att tänka på papper i olja-kondensatorer, vanliga papperkondensatorer(inte så vanliga som jag får det att låta), teflonkondensatorer, Mcap Supreme eller kanske Mcap Supreme silver/oil. Jag har aldrig testat någon av dem men de kondensatorerna hörs det i stort sett bara bra saker om!
Vad ska du ha för internkablage?
Filter i låda utanför fungerar utmärkt om det inte är medräknat på något sätt i lådan(förmodligen inte, i så fall kan du ju lägga in en sten eller så), då skyddas filtret från vibrationerna i högtalarlådan också. Bygg en stabil filterlåda!
i någon konstruktion så har jag sett att man har tagit någon kondensator av mycket god kvalité (då med ett lågt värde) och parallelkopplat denna med en kondensator av något enklare typ.
I ditt fall så kanske du skulle kunna ta en Mcap Supreme Silver/Oil med värde 0,1uF och paralellkoppla denna med en billigare Mcap.
Kanske ett sätt att hålla upp prestandan på filtret till ett lägre pris.
om man bestämmer sig för att man vill ha riktigt GOD kvalite på "halva" filtret bör man lägga den på diskant lr bas...det bästa e kanske å hålla samma nivå på alla komponenter?
edit : många dumma frågor men frågar man inte får man inga svar
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)