HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Efterdragning av skruvar till högtalarelement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:30:15  Show Profile Send B Peter a Private Message
Är det forummedlemmarnas erfarenhet att för hård efterdragning av skruvarna till diskantelementet kan leda till hårt, obehagligt ljud?

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:49:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nej, det är i alla fall inte min erfarenhet...

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:12:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det är meningen att elementen skall sitta hårt i lådan!

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:15:21  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Är det forummedlemmarnas erfarenhet att för hård efterdragning av skruvarna till diskantelementet kan leda till hårt, obehagligt ljud?

inte min erfarenhet heller. det har aldrig uppkommit ngt bhov.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:38:19  Show Profile Send B Peter a Private Message
Ja hemma så blev det i alla fall ett hårdare, mer påträngande och mindre musikaliskt ljud.

Efterdragning av baselementet hade däremot bara positiva effekter.

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:41:08  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Ja hemma så blev det i alla fall ett hårdare, mer påträngande och mindre musikaliskt ljud.

Efterdragning av baselementet hade däremot bara positiva effekter.

Det måste bero på något annat!!

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:41:39  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vad har du för prylar?

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:48:06  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm..vissa högtalartillverkare försöker ju isolera diskanten från resten av högtalaren..naim körde väl med ngt sånt i vissa modeller? Man skulle ju kunna tänka sig att fler vibrationer från basen och lådan fortplantar sig till diskanten?

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:48:44  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Det måste bero på något annat!!

Jag kan bara inte begripa vad det skulle vara. Det lät mjukt och fint förut. Högtalarna är Mosen, diskanten är metall.

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:52:18  Show Profile Send drgreen a Private Message
Även BW använder ju ngn typ av gel för att dämpa nautilushuvet från resten av lådan...

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:58:26  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P's lösning är om det nu blev hårdare ljud (och du inte vill ha det så): lossa något kvarts vara på skruvarna åt gången och testa igen.

Enligt P.P's erfarenhet så betyder infästningen av elementen en hel del. En högtalare fick mycket mjukare ljud när elementet tätades mot lådan med mjukt skinn istället för vanligt trälim.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:05:59  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Ett billigt sätt att tweaka ett par högtalare kan vara att sätta en bit tunnt skinn eller tunn tätningslist bakom elementen precis som P.P skriver. Tänk även på att dra åt skruvarna korsvis.

Den som söker han letar
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:11:15  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Om man nu inte skruvar loss elementen för att dra åt dom; ta reda på hur elementen är fästa först innan ni drar åt! På mina QRS Callisto sitter de tydligen med nån form av gummipackning på baksidan, rådet var att efterdra men bara tills det tar emot/bottnar, inte stenhårt...

/P
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/26 :  16:43:29  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

Jag har ingen erfarenhet av effekten.

Däremot kan jag ju påpeka att man i vissa konstruktioner faktiskt avkopplar diskantenheten från resten av lådan!

Detta bör då göras under mer kontrollerade former än att lossa lite på måfå på skruvarna. Man brukar montera diskantelementet på någon form av fjädrande yta som har en definierad komplians, eller vad det heter.

Man bör ju även reflektera över att diskantmembranet rör sej med mycket små membranutslag!
Dessa rörelser kan säkert vara betydligt mindre än de rörelser som baffeln gör då högtalaren vibrerar!

Interferenser kan alltså uppstå sålunda att när membranet rör sej utåt relativt dess infästning i elementplattan, så rör sej samtidigt baffeln inåt. Har man otur, så är dessa motriktade rörelser lika stora i någon frekvens eller något frekvensspann. Då hör du inte den tonen överhuvudtaget!

Den andra ytterligheten är att baffeln rör sej utåt samtidigt med membranet i en viss frekvens. Då förstärks den tonen och du får en liten topp i frekvenskurvan istället.

Strmbrg,

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/26 :  16:45:14  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

Om man nu inte skruvar loss elementen för att dra åt dom; ta reda på hur elementen är fästa först innan ni drar åt! På mina QRS Callisto sitter de tydligen med nån form av gummipackning på baksidan, rådet var att efterdra men bara tills det tar emot/bottnar, inte stenhårt...

/P

Gummit sitter sannolikt där för att täta lådan. Inte för att avkoppla elementet.

Strmbrg,

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/26 :  16:54:08  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Man bör ju även reflektera över att diskantmembranet rör sej med mycket små membranutslag!
Dessa rörelser kan säkert vara betydligt mindre än de rörelser som baffeln gör då högtalaren vibrerar!

Förvisso kan man tänka så men om det är de frekvenser som diskanten åstadkommer som det gäller så kommer baffeln näppeligen röra sig så mycket då skulle diskanten inte kunna generera så mycket ljud överhuvudtaget om man hade den fritt upphängd. Men det gör den.

Om det gäller frekvenser andra element genererar så kan de eventuellt störa men bara om de ligger i närheten av diskantens passbandsområde eller om element och låda är väldigt olinjära. Det kan ju ske men är inte så vanligt i en normalt uppbyggd låda. Dessutom så får man ta hänsyn till att rörelserna i baffeln är koncentrerade till vissa frekvenser och dessa brukar ligga en bit ifrån diskanternas normala arbetsområde.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/26 :  17:01:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

quote:

Förvisso kan man tänka så men om det är de frekvenser som diskanten åstadkommer som det gäller så kommer baffeln näppeligen röra sig så mycket då skulle diskanten inte kunna generera så mycket ljud överhuvudtaget om man hade den fritt upphängd. Men det gör den.

Om det gäller frekvenser andra element genererar så kan de eventuellt störa men bara om de ligger i närheten av diskantens passbandsområde eller om element och låda är väldigt olinjära. Det kan ju ske men är inte så vanligt i en normalt uppbyggd låda. Dessutom så får man ta hänsyn till att rörelserna i baffeln är koncentrerade till vissa frekvenser och dessa brukar ligga en bit ifrån diskanternas normala arbetsområde.

En mer realistisk effekt av interferens mellan baffel- och membranrörelse är nog dopplerdistorsion, sålunda att tonhöjden moduleras och inte i första hand amplitudmodulation.

Strmbrg,

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/26 :  17:03:51  Show Profile Send P.P a Private Message
Men frågan är om dopplerdisten är hörbar??
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:25:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Snart kanske vi får se Base Technology i en viss högtalare..(säger inte vilken än) :-D

Försök har redan gjort på Audiopro Black Diamond *blää*... och det gav strålade resultant... (anledningen till att använda Black Diamond är att det är en skitbillig burk.. :-))

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  09:47:32  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

Menar du som generell dist-form eller i den grad den normalt förekommer?

Strmbrg,

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:28:55  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by P.P

Menar du som generell dist-form eller i den grad den normalt förekommer?

Strmbrg,

Intressant motfråga Strmbrg ställer!
Naturligtvis så avsåg P.P i den gra den normalförekommer i Strmbrgs exempel! Men det kan ju vara intressant att studera fenomenet vidare och ställa sig frågan om den som genrell dist-form är hörbar och vilka gränser man måste hålla sig inom för att den i så fall inte ska vara något problem. Är det någon som vet om det har genomförts några vettiga undersökningar på det?

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:10:25  Show Profile Send B Peter a Private Message
Vill bara meddela att välljudet är återställt sedan jag lättat en aning på skruvarna.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/11 :  11:11:14  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

Intressant motfråga Strmbrg ställer!
Naturligtvis så avsåg P.P i den gra den normalförekommer i Strmbrgs exempel! Men det kan ju vara intressant att studera fenomenet vidare och ställa sig frågan om den som genrell dist-form är hörbar och vilka gränser man måste hålla sig inom för att den i så fall inte ska vara något problem. Är det någon som vet om det har genomförts några vettiga undersökningar på det?

Vettig undersökning har jag nog inte att rapportera. Däremot kan jag rapportera om vad jag upplever när högtalarna hänger och gungar fram och tillbaka. (!)

Den dopplerdistorsion (frekvensmodulering) som uppstår på grund av en vibrerande baffel (eller en vibrerande kon), är ju av en kortslagig och högfrekvent karaktär.
Den dopplerdistorsion som uppstår när jag sätter mina takhängda högtalare i svängning är långslagig och lågfrekvent.

Vad jag (som vanligt?) kan rapportera, är att inte ens detta svängande påverkade min ljudupplevelse speciellt gravt.

:-)

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2002/10/11 11:12:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000