Köplagen Denna lag reglerar vad som gäller när konsumentköplagen inte är tillämpbar. I klartext gäller köplagen handel mellan näringsidkare (företag), mellan privat- personer eller när en privatperson säljer till ett företag. Lagen behandlar så kallad lös egendom (lösöre) t ex kläder, möbler, bil, dagligvaror. I lagen sägs bland annat när en vara övergår från säljaren till köparen. När det gäller försäljning av en tjänst (där tjänsten utgör den större delen utav köpet) gäller inte Konsumentköplagen utan endast avtalslagen.
quote:att DU lät dej luras är väl inte HANS fel... jag förstår dock precis hur det känns att gå på en mina på det här sättet. det kommer du inte göra om. För närmare 2700:- har du lärt dej en läxa för livet...du kom ändå billigt undan...
det kan man däremot inte säga om alla dom som frivilligt ger bort x antal tusen kronor för t.ex. en kabel som inte är värd mer än nån hundring i tillverk.kostnad. Undrar varför folk inte har mord i blicken då...
Ludo> Alltså..ditt inlägg i den här debatten var nog bland det mest korkade jag läst. Kan du förklara hur det kan vara ok att sälja en defekt förstärkare, om köparen inte upptäcker det innan kan kommer hem?
Beklagligt detta med att Räven blev lurad. Diskussionen övergår till personangrepp. Jag känner att vi inte kommer längre än så här med detta på Hififorum. LÅST.