På mitt copland rörslutsteg finns det högtalarutgångar för både 4 och 8 ohm. Mina audiovector är på 8ohm men jag tycker att det låter bättre när jag kör dom på 4. Vad är skillnaden med de olika utgångarna?... kan något ta skada när jag kör på 4 istället för 8 vilket är avsett för mina högtalare?
Nu har jag visserligen ingen aning om varför man kan välja mellan 4 och 8 ohm på slutstegen ni har, eller vad som ändras när man gör det, men effektutvecklingen för en förstärkare är betydligt mindre (ofta ca det halva) i 8 ohm eller 4 ohm. Så det ni upplever är väl helt enkelt att det blir mindre 'kräm' när ni kör i 8 ohm istället för 4.
Vågar inte säga något angående huruvida det är bra eller ej att köra i 4 ohm istället för 8 - jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något dåligt, men å andra sidan är det nog klokt att akta sig för att uttala sig om en produkt jag inte har koll på alls egentligen
Kanske kolla med Copland alternativt butiken prylen är köpt i (om den blev köpt i butik)?
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Rörslutsteg har flera utgångar för att anpassa lindningarna i utgångstransformatorn till högtalarlasten så att rören får optimala arbetsbetingelser. Kör med det du tycker låter bäst, du kan inte förstöra något på det sättet.