HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hypex
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:37:23  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Ingen som har byggt nått med UcD180 på www.hypex.nl ?
Eller är den modulen alldeles ny? har inte sett den där sidan förr så jag vet inte.

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:55:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ny och ny. De har sålt ungefär 30 st ser det ut som så den är rätt ny. De verkar rulla iväg rätt bra. UcD180 ger ungefär 180 W i 4 Ohm och det kommer en UcD400 om ca 6 veckor enligt uppgift. Modulen drivs med +/- 20 till 50 V och är kortslutningssäker och med balanserad ingång. Verkar mycket lovande och om jag inte fattat fel är det en kille från Philips som utvecklat tekniken. Diskuteras friskt på DIYAudio där "experterna" verkar komma fram till typ samma ideal när de diskuterar Klass D. Priset är ju helt rätt med ca SEK 550 för UcD180 och SEK 900 för UcD400 när den kommer. Priserna på ICE-modulerna springer ju iväg i pris eftersom de inte är allmänt tillgängliga även om de egentligen ligger i samma härad under samma omständigheter.

Jag har serienummer 0008 och 0009. Hoppas att kunna lyssna om 2 veckor ungefär.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:02:55  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Aha. Vore kul som sagt å se hur bra dom står sig mot ICE, för priset är ju som sagt helt rätt.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:19:18  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har två stycken UcD180 och håller som bäst på att snickra ihop låda och nätdel.

Inom några dagar räknar jag med att kunna koppla upp dem med mina JBL 2445J mellanregisterdrivrar och 075'or och börja köra in dem. 2445:an ska gå aktivt (Behringer UltraDrive)och 075:an passivt med endast en hävvydutty konding på 1uF.

/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:22:24  Show Profile Send paradigm a Private Message
PS: Jag har serienr. 10 och 11. DS.
/Roland
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/07/27 :  02:08:36  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Väldigt intressant. Har letat efter lämpliga objekt för att driva ett par bashögtalare. Ni som har köpt dessa moduler, handlade ni direkt från Hypex eller från återförsäljare ?

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/07/27 :  03:30:50  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Läste lite mer nu och det ser ju ut som om dom har ganska bra tweak-faktor iaf
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/07/27 :  10:22:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
paradigm:
Jag frågade vem som hade 10 och 11 på DIYAudio men ingen gav sig till känna. Nu vet vi det...

Mattias S:
Säljes endast direkt för tillfället och de håller på att sätta upp siten för att kunna ta emot order. Just nu tar de order via mail. Har du tänkt att köra som bassteg kanske du skall vänta på UcD400 som kommer om ca 6-8 veckor.

Tobias Sv:
Flera saker går att göra även om jag tänker köra dem oskuld först. Avkopplingskondingen från ingången till modulatorn drivs av en NE5532 avkopplad med 2 st 22 uF elektrolyter för ett högpass på ca 4 Hz. Man kan byta kondingarna mot film av lite lägre värde om man tänker köra stegen för övre registren. OPn går ju att byta mot t.ex. OPA2134. Man bör vara försiktig med att ta bort kondingarna ävne om man inte har DC eftersom det kan ge nätdelspumpning. Går att lösa på annat sätt dock.
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:02:14  Show Profile Send Freddie a Private Message
Bra att det här dök upp...

UcD400 borde passa utmärkt till att driva min nya subbas, med Peerless XLS 12" och slav (som borde bli helt klar ikväll eller imorgon).

Iofs så borde en UcD180 räcka.

Skriv gärna här när ni får igång era moduler. Jag är nyfiken på hur de presterar!!

/Freddie
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:39:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
UcD180 är specad till 105 W i 8 Ohm. Ji och för sig ligger nog XLS lite under 8 men det är nog i minsta laget. Jag tror att en UcD400 (troligen minst 250 W i 8 Ohm) vore perfekt eller om du bryggar två UcD180 (en konding mellan utgångarna så att switchningen synkas).
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/28 :  22:48:26  Show Profile Send paradigm a Private Message
Har just slagit på strömmen till UcD180'orna. Först verkade allt OK, ingen explosion och inga röksignaler och heller inget brummande.

Så jag slog igång universalmätaren för att mäta lite spänningar och då kom bakslaget, jag har - 48VDc obelastat på den ena delen av strömförsörjningen, men just ingenting på den positiva halvan. Lite beroende på var jag mäter kan jag på sin höjd få 9V på + sidan.

Jag har nätbrunn med filter, en varistor över kontaktblecken på fasen och en varistor mellan fas och noll. På primären lagt ett varv genom en ferritring och sen har jag även snabba porslinssäkringar mellan sekundärlindningen och likriktarbyggorna, därefter har jag också lagt 22nF/1000V över alla 35A likriktardioderna och ett par 100nF/630V över Rifa PEH169 filterkondingarna.

Funderar på om den ena likriktarbryggan kanske är defekt, eller om det kanske är så att samtliga lytar ska ha bottenskruven isolerad och inte bara de som har + mot jord.

Nån som kanske har nåt bättre förslag?

/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:00:38  Show Profile Send paradigm a Private Message
Nu har jag mätt lite mer och jag har mätt upp att sekundärlindningarna ger ungefär 33,6V precis som de ska, jag råkade komma åt centrumskruven som håller trafon på plats och den blev rejält varm, men det kanske den ska, primärsäkringen på 2,15AT är fortfarande hel, men däremot så har nu båda de snabba porslinssäkringarna på 6,3AF blåst vid uppstart.

Kan det vara så att "inrush" strömmen från en 200VA trafo är så stor att 6,3AF är för klent tilltaget för sekundärsäkringarna?

Jag har sett nån formel på strömberäkning nånstans, men vet inte var och dessutom är inte matte min starkaste sida när formlerna börjar innehålla en massa grekiska symboler.

Nån som kan hjälpa mig pleeeeeeease?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:25:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag tar nog fasta på "bottenskruven isolerad" eftersom de flesta kondingar med aluminiumhölje har kontakt med elektrolyten och oftast minus om jag inte är fel ute. Alltså rätt bra chans till kortslutet om du inte har isolerat skruven/muttern. Jag tror inte snabba säkringar funkar nåt bra innan bryggorna. 6.3 A är ju nästan noll...

För övrigt verkar det som om du kopplat in modulerna INNAN du kontrollmätt att din nätdel fungerar helt korrekt. Hoppas inte swede ser detta...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:57:35  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har självfallet varit observant på kortslutningsrisken för det paret som har plus mot jord, så att inte minusspänningen jordas genum bottenskruven.
Det andra paret ska det ju inte spela någon roll med egentligen, såvida inte det uppstår en massa konstiga fenomen när jorden får gå en annan väg s.a.s. Jag är helt med på att så skulle kunna ske, efter att ha läst dina tidigare inlägg. Tusen tack för dom, de har varit extremt informativa och värdefulla!!!

Jag tog avsiktligt i lite i underkant med sekundärsäkringarna ifall nåt skulle vara fel, men jag kanske ska gå upp några ampere. Tror du att 10AF räcker, eller ska jag gå upp ännu mer? Läste nånstans att man bör ha snabba säkringar på sekundärsidan, men det kanske inte är nödvändigt, eller!?

Vem är "swede"??? Nån slags självutnämnd elektronikpolis???

/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:59:22  Show Profile Send paradigm a Private Message
Just det, kom på att jag skulle fråga om centrumbulten också. Är det normalt att den blir väldigt varm?

/Roland
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2004/07/29 :  01:05:08  Show Profile Send anders a Private Message
kontrollmät resistansen mellan + och jord och - och jord. om allt är rätt kopplat så kanske det bara är kombinationen snabb säkring + stor trafo/kondensator och utan mjukstart som ställer till det.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/29 :  01:06:07  Show Profile Send paradigm a Private Message
Nu ser jag vad det står. Nejdå, UcD modulerna är inte inkopplade ännu!!! Jag kör bara nätdelen!!!
/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/29 :  01:14:58  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Anders!

Resistansen börjar på c:a 15kOhm och sjunker sen sakta, ungefär lika på + och - sidan.

Vad visar det?

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/07/29 :  09:42:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det visar att du laddar dina kondingar med multimetern och att båda matningarna "funkar". Du bör definitivt isolera båda eftersom du annars har en ledare till jord som du inte skall vilket kan ge brum etc.

Centrumbulten skall normalt inte bli varm alls med ett vanligt misstag/olycka är att man skapar en sluten krets genom transformatorn med bulten t.ex. genom att bulten tar i lådans tak samtidigt som den sitter med kontakt i botten. Vad som händer då är att en linding på ett varv skapas för trafon (rätt solklart när man väl inser det..) och denna linding är naturligtvis kortsluten på sin "utgång" vilket betyder att den levererar maximal ström som den kan. Det kan bli många ampere (läs hundratals...) vilket komer värma upp bultar, låda och eventuellt bränna trafon.

Jag har aldrig avsäkrat en sekundär men jag kan tänka mig att man bör säkra strax över vad som man räknar med skall vara max ström ut från steget men jag tror man oftast sätter dem efter kondensatorbanken för att skydda förstärkaren. Annars kommer ju nätdelen att laddas ur med potentiellt mycket hög ström om något blir fel. Detta varierar dock säkert beroende på konstruktör.

"swede" är inte självutnämnd elektronikpolis men tycker att det är för många som kopplar ihop hela sin förstärkare för tusentals kronor och sedan hoppas att alla 5000 sladdar, lödningar och komponenter sitter och funkar rätt på första försöket. Han brukar normalt sett ge sig in i debatten när han ser sånt...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:29:41  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tusen tack för hjälpen!!!
Jag har monterat trafon stående och tyckte jag var jättefiffig när jag monterade avskärmningsplåten i det inre bulfästet, samtidigt som jag fixerade trafon. Nu har jag isolerat det ena fästet med en teflonbussning och nu blir inte bulten varm längre. Utspänningen ligger på idealiska 46,7V resp. 46,6V.
Jag har också bytt ut de snabba 6,3A säkringarna mot tröga 5'or och nu håller det, obelastat iaf.

Jag får väl pröva mig fram och sakta gå uppåt i Amperestyrka tills det håller även under last.

Det ska bli sååååå spännande att höra hur Hypex modulerna låter.

Än en gång tusen tack för alla tips och råd, de har varit ovärderliga!!!

/Roland

PS: Ett fantastiskt forum det här!!!! DS.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/30 :  07:22:56  Show Profile Send patst577 a Private Message
Mycket intressant tråd det här!

mycket sugen på ett par 400 w till jul eller så till HFLS-1:orna

ungefär hur stora trafosar behövs?

/Patrik
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/07/30 :  09:18:25  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Mycket intressant tråd det här!

mycket sugen på ett par 400 w till jul eller så till HFLS-1:orna

ungefär hur stora trafosar behövs?


Jag hade ju använt en på 400-500VA.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/30 :  13:12:02  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jan-Peter von Amerongen och Jorrit Mozes på Hypex säger att det räcker gott och väl med 160VA till UcD180'or och 400VA till UcD400'or och med 2*10000uF filterkondingar i båda fallen! Själv har jag 200VA/2*33V trafos och 4*6800uF/100V RIFA PEH169, (jätterea på Elfa just nu) dubbla likriktarbryggor, samt en massa små avkopplingskondingar, till mitt UcD180 bygge. Jag tror det räcker meeeeer än väl.

Sen beror det givetvis också på vad du tänker driva.
Själv tänker jag använda två UcD180 till varje sida för att driva mellanregister och diskant via Behringer UltraDrive, alltså ingenting under 300Hz.

Jag kan nu också berätta att jag sen en kvart lyssnar till underverket, visserligen bara kopplade till ett par gamla Pioneer Prolog4'or från anno dazumal, för säkerhets skull. Jag vill ju inte riskera att det händer mina kära JBL 2445'or/075'or något ifall nåt skulle vara galet.

Jag kan lugnt säga att mina gamla Prologer aldrig har låtit så här bra tidigare, trots att jag inledningsvis kan höra en viss råhet/strävhet i framför allt röster och vissa instrument Prologerna har dessutom stått i en hylla de senaste sju/åtta åren och samlat damm. Få se hur det utvecklar sig efter några dagars inkörning. Men så här långt verkar det minst sagt lovande iaf.

Nu ska jag strax koppla in JBL'arna och samtidigt ställa in delningsfrekvenserna m.m. på UltraDriven och brusa in rummet igen med UltraCurven. Sen återkommer jag med en utförlig rapport och en ingående beskrivning av vad jag använt till bygget, var jag köpt delarna och vad de kostade och även bifoga några bilder (på fleras begäran).

/Roland

PS: Under tiden jag skrivit på det här inlägget, har UcD'erna spelat c:a en halvtimme drygt och det som kommer ut ur mina gamla Prologer är så himla bra att jag nästan blir lite tårögd. (Helen Sjöholm & Anders Widmark, Genom varje andetag). Det här bygget kan bara beskrivas på ett sätt. "Holy shit". DS
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/07/30 :  14:44:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
Låter ju mycket lovande. Jag väntar på en liten låda som skall husera stärkaren så får vi se hur det blir. Jag kommer köra 2 st (en per kanal) 300 VA på 2*28 VAC initialt eftersom de ligger och hoppar i lådan. Nästa steg blir 2*35 VAC och 500 VA så att jag kan kräma ut mesta möjliga ur modulerna.

Ett par frågor:

1. Har du gjort något speciellt med muten eller bara hårddragit den?
2. Hur låter/funkar till och avslag av stärkaren?
3. Kör balanserat eller obalanserat och var jordar du isåfall minus?

Edited by - UrSv on 2004/07/30 15:18:19
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/07/30 :  16:26:38  Show Profile Send Mickeman a Private Message
När du ändå var inne på ELfa och köpte reaprylar, köpte du inte några Jamicon 10.000uF/50V för 19 spänn styck? Massa uF/SEK där.. frågan är bara hur bra dom är.

Skall bli enormt spännande att höra (läs: läsa om) hur dom låter med riktiga högtalare, inget ont om dina Prologer men...

;-)

/Micke

Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/30 :  16:31:03  Show Profile Send patst577 a Private Message
Låter ännu mer intressant det här!

Väntar med stor spänning på mer information, nu är det bara att fixa lite stålar och beställa när 400w modulerna kommer! (hmm, och kanske övertyga sambon att en ny förstärkare som JAG ska bygga är det mest självklara valet i världen! )

/Patrik
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000