HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Volymkontroll med op & fet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frippe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/08/16 :  20:24:11  Show Profile Send Frippe a Private Message
Kommer detta fungera som jag har tänkt?

Kan detta vara lösning för flerkanals problemet....

Tanken vara att bara använda en pott till X kanaler.

Jag har tyvärr inte möjlighet att simulera den, är det värt att

ens provbygga den? Vad har jag gjort för fel...

/frippe.

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/08/16 :  22:41:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
Hmm.. nu ska vi se. Som den ser ut just nu kommer den inte fungera. Både source och drain på fet:en är kopplade via kondensatorer till omvärlden så både drain och source svävar fritt dc-mässigt. Så det kommer inte fungera att lägga en gate-source spänning eftersom source-spänningen är okänd / flytande.
Men ett annat problem är att du försöker använda en fet som ett justerbar resistans, och så fungerar den inte riktigt.

Jag hade en liten idé om en konstruktion där man låter en lysdiod lysa på ett fotomotstånd, och genom att variera intensiteten på dioden kan man då variera motståndets resistans. Det kanske inte fungerar nåt vidare, men det kan nog vara värt att fundera vidare på lite.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/16 :  23:02:15  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Uniper, det var en rätt orginell idé! Sånt är alltid kul att se. Jag anar dock att om du ska styra flera kanaler så kan resistansmatchningen mellan de olika fotomotstånden bli klurig...

En volymkontroll är väl egentligen bara en vanlig multiplikation. Man försöker multiplicera en källspänning med
en volymspänning och skicka ut resultatet. När man för samman spänningar med motstånd så adderas de bara.

Om man tar logaritmen på signalerna så borde det räcka med att addera dem och sedan ta exponenten på dem igen. Sambandet mellan ström och spänning på en diod följer en exponentkurva så det borde gå att lösa med lite dioder, opampar och lite motstånd. Däremot kan man fråga sig hur mycket hifi det är kvar efteråt...

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/17 :  01:10:28  Show Profile Send ILLY a Private Message
Vill minnas att jag hört talas om lysdiod och fotomotstånd i volymkontroller tidigare. Tror det var en hifisäljare som sa att micromega använde sig av den lösningen, för att de ansåg den överlägsen pga sitt icke existerande mekaniska slitage samt galvanisk frikoppling mellan förstegskretsar och kontrollkretsar (separata strömförsörjningar, får man anta). Eller nåt sånt, minns inte riktigt. Är trött...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Frippe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/08/17 :  20:38:58  Show Profile Send Frippe a Private Message
Kolla in denna länken, det var där ifrån jag fick iden.
http://www.geocities.com/vsurducan/electro/FET/Volume.htm

Nytt schema R9 & R10



/frippe.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000