HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips, DIY "Boombox" ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:42:41  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Tänkte pilla ihop en liten "boombox" som låter något bättre än de som säljs i storbutiker.
Tanken är att man ska kunna uppleva hyfsad ljudåtergivning i båten, 1000kr boombox "alá OnOff" låter fruktansvärt dåligt. I synnerhet utomhus.

Först och främst; finns det någon som sticker ut och kan anses låta bra under 2000kr?


Min tanke är att använda min portabla cdspelare som signalkälla + försteg. Har dock ingen koll på utimpedans eller signalnivå.

Skulle behöva tips om ett slutsteg som kan leverara några watt, drivas av max 8st (stora) 1,5V-batterier.

Min tanke är att "discman":en och slutsteg ska kopplas till en liten låda med en Tang Band-bredbandare (möjligen 2st), basreflex som boostar nånstans kring 70Hz.


God DIY-idé eller finns det bättre att köpa?


Edit
Oavsett om det blir ett eller två element så ska det givetvis monokopplas , det verkar inte hagla med "mono-boomboxes".


Edited by - Gerhard46 on 2004/08/14 23:48:59

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/15 :  13:18:32  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Ett tips kanske kan vara att använda blyackumulator istället för vanliga torrbaterier.
Har en gemensam JVC boomblaster med ett par kompisar och där kör vi alltid blyack. Med vanliga batterier kommer vi varken upp i något ljudtryck och det börjar dessutom dista rätt tidigt, men med det rejäla blyack vi använder kan man spela så att man blir ensam på stranden.

Fanns en del att välja på här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47488

Hur stor får den lov att vara förresten?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/08/15 :  14:29:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har inte hört nåt anständigt under 2000...

Min drömblaster var förr JVCs med 3-vägs mono baserat på en 12" bas som fanns på 80-talet. Det var en riktigt fin maskin. Jag skulle nog dock välja något annat en Tangbandarna (81-82 dB känslighet?). Kopplar du två stycken blir det ji och för sig 4 Ohm så att du kan få lite effekt. Själv hade jag nog tittat på nåt riktigt känsligt typ en Eminence 12 Beta LT (eller LF) med 99 dB känslighet och delat den till nåt riktigt känsligt i diskant (modern Piezo är faktiskt inte ren skit) om man tycker det behövs. Kanske ett HP direkt i slutsteget så att man skär bort lite av den tyngre bottenenergin för att minska batteridraget (urkopplingsbart när man kör på nätdrift?). Enkel summering till mono med två motstånd kopplat till en TDA 1560Q för max type 30 W under extremspelning annars glada 10 W vid normalspelning. Eller nån annan TDA ???? som förstärkare. Nätdrift via valfri trafo som ger minst 1 A ut kontinuerligt och MAX 18 V efter likriktning och kondingar. Kostar nästan gratis och hela klabbet under SEK 2000. Barra ett förslag alltså...
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/17 :  21:41:34  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Det lär finnas enchipsförstärkare som jobbar i en mystisk klass E, F eller möjligen G.
Minns inte tillverkarens namn, Kanske någon TDAxxxx. Det intressant var att den med hjälp av yttre kondingar och bryggkoppling kunde pumpa upp 12v batterispänning till det dubbla för att klara häftiga basslag. Har för mig att chippet fanns hos Elfa för några år sedan.
Det var framtaget just för hög effekt ur batteridrivna applikationer och bilstereo.

Gerhard, ditt projekt får mig att småleende minnas min egen boombox jag smackade ihop inför en partykväll i gymnasieåldern på 80-talet. -Två 8" bredbandare från 1957 i plywoodram
skjöts ihop med häftpistol mot några tunna spånplattor, ca 40x20x20cm. Fulheten förstärktes med 20mm s.k. Wentpad som är en pälsliknande hundfilt. På sidan hängdes en asful plastig vattenskyddad gul freestyle. Hembyggd förstärkare på ca 2x4w lät förvånansvärt högt i den slarviga instabila lådan. På ett strandparty med hela klassen imponerades alla inklusive jag själv som visste hur den var byggd. Detta får mig verkligen att ifrågasätte de "tjusiga" kommeriella apparaterna hos OnOff m.fl.

I en senare version satte jag ihop ett MC-batteri, bilstereo, booster och köpta basreflexlådor i en enkel träram. -Tungt att bära, tungt ljud, ser ballt ut, enkelt att bygga, billigt av befintligt skrot.

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/08/17 :  22:11:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
JohnA, jag tror du menar TDA1560Q...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000