HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Ipsen bjuder in på visning i sitt pojkrum!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/22 :  18:05:16  Show Profile Send Ipsen a Private Message  Reply
Börjar med en liten presentation av mig själv. Jag heter Ipsen och bor i Göteborg, är 18 år och har precis gått ut ur gymnasiet. Har varit medlem på hififorum i ungefär ett år och det var när jag blev medlem som mitt intresse väcktes på riktigt. Innan hififorum var jag inne mycket på DVD och bild men det har lagt sig helt nu.

Till hösten skall jag till Boden och göra lumpen. Efter detta vill jag resa för att senare börja studera. Jag är idag ganska nöjd med mitt system med tanke på hur mycket pengar jag använt. Förbättringar finns det ändå alltid planer för . Nu till det riktiga#65533;

Men vad är det här? En dörr? Vi får väl gå in och kika.


Vi börjar med förstärkeriet. Det är en Arcam A75+ som jag köpte av larsho här på forumet.


Till detta använder jag just nu en Philips DVD-spelare (DV951) som det finns mycket att säga om. Spelaren är helt värdelös vad det gäller användarvänlighet och funktioner. Den har också några år på nacken. Den var inne på reparation för 2 år sedan efter att den bara lagt av. Då passade de även på att #65533;uppgradera#65533; mjukvaran i den. Det har i praktiken betytt många konstiga buggar. Den vill inte spotta ut skivan, lyssnar inte till fjärrkontrollen ibland, synkar inte texten i filmer med bilden och ljudet mm mm. Lyckligtvis så funkar den för det mesta.


Här ser vi vad det spelas på, de nu mera mycket välkända HFLS-1. De spelar riktigt bra och jag är inte annat än nöjd vad det gäller ljudet de presterar. Tyvärr är jag inte lika nöjd med mitt genuina hantverk, faneringen är dåligt gjord av mig själv (ha inte för bråttom när ni fanerar ). Pga. detta kommer jag bygga ett par nya lådor inom en snar framtid. Jag skall då vara lite mer noggrann och förhoppningsvis lyckas bättre.


Här har vi stativen de står på. Är det någon som har någon aning om vad detta är för stativ så får de gärna säga det. Jag köpte de begagnat från Tele Hå i Göteborg för 2 år sedan. Det står inte något märke på dem och jag har inte sett några liknande någonstans. De är sandfyllda och omlackerade av mig själv, de var från början svarta.


Markskivan som blev över när jag köpte ett paket. Håller på att experimentera lite med dem och ska snart få upp alla lite snyggare på väggen med något passande tyg.


Har har ni en överblick över hela systemet, bänken är förresten från IKEA och TV:n en Sony KV32-LS60. Det ser väldigt kalt ut på golvet men det skall komma in en matta där. Har inte hittat någon jag gillar till rätt pris ännu bara.


Vy från min högra högtalare, lägg märke till att mitt sweetspot är i sängen. Inget optimalt kanske men det är den bästa lösningen jag hittat. Här ser vi även den dator där detta forum besöks mycket frekvent.


Två skivor som spelas ganska mycket just nu, Bo Kaspers Orkester och Dave Matthews Band. Bo Kaspers behöver väl ingen närmare presentation, Dave Matthews Band är rock med alla möjliga influenser och mycket begåvade musiker.


Höll nästan på att glömma!
I sann Ikea-anda kan man rulla ut underdelen av bänken och där hittar vi en radiotuner, en inte så ny Sony ST313-S. Fick den till priset gratis så jag tackade inte nej. Fungerar helt okej förutom att den ställer till ett knäpp i högtalarna när man slår på den (oberoende av linjeingång) samt att den ger lite låg ut-nivå. Här ser ni också min diy-låda som jag gjorde i tredje klass och annat krimskrams.


På G

En ny CD-spelare fr

---> Mitt system <---

Edited by - Ipsen on 2007/05/10 16:25:31

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/22 :  18:09:52  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Den där Sonyn ser bekant ut, Jag tror jag har haft en sån =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:19:43  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Bra reportage och smakfull anläggning!
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:49:39  Show Profile Send Ipsen a Private Message  Reply
Tackar för de positiva kommentarerna.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:58:59  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Trevligt reportage

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2004/07/22 :  20:10:10  Show Profile Send Wacko a Private Message  Reply
Dmb e nyttigt =)
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/23 :  10:28:10  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Ser mycket vettigt ut!

Om du inte är invigd i kabelträsket så rekommenderar jag att du lånar hem ett par stycken och testar blint. På så vis kan du tjäna många tusenlappar (på sikt) som du kan spendera på musik istället.
Lakritskablar är givetvis inte bra, välskärmat ska det vara (gärna snygga också).


Edit
Det är förövrigt inget fel med sweetspot i sängen. Bara man har några stora sköna kuddar mot väggen. Önskar jag hade min sweetspot så. När man blir trött så är det ju bara att dimpa ner under täcket.

Edited by - Gerhard46 on 2004/07/23 10:36:10
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/23 :  19:35:16  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Snyggt!!!
Har du hört nya solo skivan med Dave Matthews "Some Devil"?
Grymt bra om man får säga sitt.

// Svante
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/07/23 :  21:02:29  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
quote:
Till hösten skall jag till Boden och göra lumpen

det är bra det, när man ligger i skogen går det inte att sprätta en massa pengar på onödiga grejor.. och i april när du muckar och får den stora klumpsumman är det ju som gjort för en liten hifi-investering


fint system för övrigt! vet själv hur svårt det är att få in allt i ett rum, har bott i ett litet studentrum (betongbunker stylee) det senaste året..
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/07/23 :  21:36:44  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
inte illa, synd för dvdn som strular. annars värkar du juh ha fått till det med grejerna juh!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2004/07/23 :  23:45:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Trevligt Ipsen!
När du får råd, så kommer du få en stor förbättring när du byter till en Cd-spelare, har själv en biligare DVD som CD-spelare och det är inte något vidare och ett byte behöver inte kosta mycket finns fynd på begmarknaden.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/24 :  03:58:58  Show Profile Send Ipsen a Private Message  Reply
*hemma efter krogrundan*

goodsound: Har inte vågat mig på några soloskivor med Dave Matthews men det lär bli aktuellt nu när du rekomenderar. Vad är det för stil på skivan är det något sånär som Dave Matthews Band spelar? För övrigt är detta en mycket bra grupp som inte verkar slått så stort i Europa, vilket egentligen kan tyckas konstigt.

jhnmn: Klumpsumman kommer nog gå till resor, så känner jag nu iaf. Någon gång vill man lämna sitt bo och spendera sina tjänade pengar på nåt annat än hifi.

FBK: En CD-spelare är på väg och redan betald. Vad det är blir en överraskning men det är garanterat nåt som (förhoppningsvis) spöar det mesta i budgetklassen.
Det utlovas iaf tyngd och aluminium i massor.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/24 :  09:58:21  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Trevliga bilder !
Blir kul för dig med din nya CD-spelare. Du kommer nog att uppleva ett stort lyft framförallt i upplösning och detaljer i jämförelse med din gamla apparat. Blir kul att få en rapport när så sker.
Hemma går skivan "hittills" med Bo Kasper (samlings-cd)ganska ofta, suverän musik, sådär lagom med jazz, mycket instrument, och kreativa
musiker. Lite banala och naiva texter ibland men det kan jag bortse ifrån när musiken är tillräckligt bra.
Skall kolla upp Dave Matthew Band, tack för tipset


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2004/07/24 :  13:14:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:

FBK: En CD-spelare är på väg och redan betald. Vad det är blir en överraskning men det är garanterat nåt som (förhoppningsvis) spöar det mesta i budgetklassen.
Det utlovas iaf tyngd och aluminium i massor.

TrevligtHoppas att vi får se lite bilder då

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/24 :  13:30:22  Show Profile Send Ipsen a Private Message  Reply
hal: Hittils är också en riktigt bra skiva, samtliga skivor av Bo Kaspers är bra enligt min smak. När det gäller texterna till låtarna så tycker jag om de också även om texterna på de senaste två skivorna (Kaos, Vilka tror vi att vi är) inte tilltalar mig så mycket som de äldre.
Får jag välja en låt med text som jag finner rolig och väldigt lättsam så får det bli "Jävel vid mitt öra" som är med på första skivan (Söndag i sängen) och samlingsskivan (Hittils). En stort plus är att det är fin ljudkvalitet också.

FBK: Jag skall ta många smaskiga bilder kan jag lova. Synd att allt jag har att tillgå är en 4-år gammal Olympus.

---> Mitt system <---

Edited by - Ipsen on 2004/07/24 13:31:56
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/24 :  20:35:22  Show Profile Send filkingian a Private Message  Reply
Kul upplägg på det hela! Sweetspot i sängen är helt okej, hade jag i flera år!

mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/07/28 :  16:40:10  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Det var en klart bättre anläggning än vad jag hade när jag var 18 år. Hoppas du blir nöjd med din nya CD-spelare.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:27:00  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Trevlig anläggning och kul att se att du har börjat med lite akustikåtgärder. Det kommer bli lättare att höra eventuella skillnader på kabel då. Det finns rätt mycket kabel som lämpar sig för DIY, om inte annat så lödningen av kabel och kontakter.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2007/05/10 :  18:58:14  Show Profile Send Wacko a Private Message  Reply
Köp DMB- Crash e banne mig bland dom bästa skivor jag äger ( before these crowded streets ligger oxå bra till =)
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/17 :  12:22:55  Show Profile Send HNK a Private Message  Reply
dmb- crash ligger på inköpslistan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000