HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Staffanns Naim och Audiovector hifi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/05/12 :  19:50:24  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
När Johan drog igång eoJeud tråden, ja den med presentationen av alla system alltså, så var jag ju tvungen att leta fram min kompaktkamera och ta lite bilder av min anläggning. Några bilder blev bra, men de flesta blev lite suddiga. Precis som jag redan visste så har min kamera problem med att ta skarpa bilder inomhus om den är handhållen och man endast använder dagsljuset som kommer in från fönstren.

För ett par dagar sedan kom jag över ett Velba Sherpa 600 stativ för några hundralappar, och vad skulle man testa det på? Jo, naturligvis blev det lite nya bilder på hifin. Jag vet inte om det intresserar, men här är lite bilder på Naim, Audiovector och andra delar av anläggningen.

Mina Naim apparater kom jag över för ett drygt år sedan när jag såg en annons att en kille sålde ett system CD5x, PAC112x och NAP150x. Det visade sig att de bara var några månader gamla, och när vi kom överens om priset slog jag till.

Naim CD5x har i jämförelse med min gamla Vincent CD-S3 mer dynamik, djupare bas, mer detaljer. Men så är ju priset också lite högre!

Försteget 112x är en källa till diskussion på Naim forumet eftersom inte alla är odelat positiva till det. Själv har jag inte lyssnat på något annat försteg i min anläggning så jag kan inte kommentera så mycket. Det nyare 122x ska dock vara en viss förbättring enligt forumet. Slutsteget, NAP150x, har bara 50W uteffekt men ses i Naim-kretsar som ett bra slutsteg som håller även med bättre signalkälla och signalförstärkning.

Naturligvis måste man också ha en vinylsvarv så att man kan spela sina gamla klassiker - och kanske köpa några nya fynd. Denna är en Project1 som införskaffades i början av nittiotalet. Det var när Project fortfarande var nya på marknaden, de hade precis kommit till Sverige och hade ännu inte lanserats i England.

Det är en billig spelare men kompetent för prisklassen. Till den har monterats en Ortofon MC15 Super pickup som Ljudshopen i Malmö just då hade till nedsatt pris. Jag har aldrig provad ngn annan på denna spelaren så jag kan inte ge något separat omdöme för den.

RIAA förstärkning är via en Vincent RIAA. Den är modifierad med hjälp av McSquare. Framför allt är det elektrolytkondensatorer som är utbytta och wimafierade, samt OP förstärkarna som är utbytta till OPA2604 respektive OPA604. Det är förresten samma OP förstärkare som används i Naim spelaren. Resultatet är en klar förbättring på de flesta punkter, förutom bruset som ökat. Men det är det värt!


En översikt av elektroniken.

Förutom ovanstående så är det ett Technics kassettdäck som jag fått gratis av min dåvarande gruppchef som skulle slänga det, samt en Pioneer F-676 tuner som hängt med sedan åttiotalet.

Mer kommer...

Edit: lade in bild av RIAAn

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2007/05/12 20:18:43

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/05/12 :  20:15:33  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Högtaleriet har hängt med sedan några år. Från början var de ett par Audiovector M3 super men de har sedan uppgraderats till Signature status.

Lite damm där var det ja...


Jag är väl ganska nöjd med högtalarna, men i basområdet skulle jag gärna vilja ha lite mer definition och kontrol. Det är nog mycket rummet som bråkar, men högtalarna är kanske inte helt oskyldiga. Även en flatcap2x till Naimelektroniken är en förbättring där.

Är det någon som har jämfört M3 Signature mot Mi3 Signature SE? Det vore intressant med lite info för att se om en uppgradering är vart pengarna. Med tanke på hur mycket de byter ut i högtalarna (alla element, delningsfilter, nytt utseende utåt, montering av integrerade superstands etc) så är nog inte priset overkill när det gäller arbets- och komponentkostnader, men frågan är hur det är ljudmässigt?

Förutom mig själv så måste stereon även göra min gode vän här på gott humor


Innan jag fick hem Naim elektroniken så hade jag köpt ett par Audioquest Bedrock högtalarkablar. Dessa var jag väldigt nöjd med, så när Naim elektroniken kom så testade jag att köra med dessa kablar och jämförde med Naim kablar. Körde man min gamla Vincent elektronik så funkade Bedrock minst lika bra, men med Naim elektroniken så var det bara Naim kablar som gällde. Det är så Naim själva säger att det är, men man vet ju aldrig... Därför kör jag nu med Naim högtalarkabel. Signalkablarna är de som Naim skickar med elektroniken, och vinylspelaren som inte används lika ofta får använda de kablar som skickades med Vincent cd-spelaren.

Min gamla Vincent elektronik används fortfarande i sovrummet till att driva ett par hemmabyggda högtalare (fast jag fuskat lite med att köpa halvfärdig låda). Där används också mina Nordost Black Knight signalkablar som jag tidigare använde i huvudanläggningen och var väldigt nöjd med där.


Det var nog allt, fast vi avslutar väl med en Naim logga som lyser fint!

Lämna gärna kommentarer till både anläggning och bilder. Jag lär mig gärna jag kan ta bättre bilder!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2007/05/12 20:24:50
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/12 :  21:06:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Säga vad vill om Naim med deras lådor är riktigt läckra
Jag är nybörjare på märket så jag får väl tuta över en dag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/05/12 :  23:22:49  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Du är välkommen!

"Säga vad man vill om Naim"

Ja, det finns en del att säga, för de är ganska besynnerliga faktiskt. DIN kontakter för signalkablar är väl inte speciellt vanligt längre. Att mer eller mindre kräva att deras egen högtalarkabel används för att slutsteget behöver de elektriska egenskaperna (mycket induktans, tror jag) är en annan konstighet. Ett ljudligt sprak när man sätter på slutsteget känns inte så lyxigt. De bryr sig inte om i fall förstärkarna brusar lite, för om de tycker en lösning som brusar låter bättre så kör de på det ändå. Separata spänningsmatningar gillar de uppenbarligen skarpt, och till de bättre förförstärkarna man man ha inte bara en utan två separata burkar som spänningmatning till olika delar av förstärkaren. Jo, Naim är lite speciella! Men bara de låter bra så! Och de börjar ju nästan bli normala - de har tom satt phono kontakter på CD5x!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/13 :  00:22:59  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Sparringhyllor är grymma! Särskilt om man tänker på hur ohyggligt fula de flesta "hifi möblerna" är.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/05/13 :  01:11:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det här ser ut som en sedvanlig systempresentation. Dessa brukar vi lägga under "Medlemmarnas System" så jag flyttar tråden dit.
Hoppas du inte misstycker staffann.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/05/13 :  10:10:37  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
No problemo!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2007/05/13 :  21:52:17  Show Profile Send erik a Private Message  Reply
Kul att se lite Naim, jag har spelat på Naimelektronik sen 16 år och nu är allt Naim. Säregna lösningar men det fungerar.
Enkla gratistips;
Slå aldrig av elektroniken om det inte åskar!
Slå ALDRIG av elektroniken!
Använd jordade uttag.
Använd inte låsringarna på signalkablarna.

/Erik


Blås på!
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/14 :  10:18:02  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Quote Erik
"Använd inte låsringarna på signalkablarna."

Kan du utveckla det uttalandet.
Jag har bla naim elektronik & blev nyfiken varför man inte skulle låsa kablarna med låsringarna?

Vad är det som du tycker blir bättre.

Mvh
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2007/05/14 :  10:38:29  Show Profile Send erik a Private Message  Reply
Allt blir bättre. Prova, det kostar ingenting. Se dessutom till att kontakten är centrerad, det finns ett litet spelrum om du vrider kontakten. Lättast syns det om man tittar på de spår där låsringen skall in.
Se dessutom till att kablarna hänger så fritt det går, utan att ta i väggen eller golvet eller nån annan kabel. Lite trixigt men väl värt besväret.
Ställ cd-spelaren i våg.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000