HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Never ending story......
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/05/25 :  22:41:10  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Var på vinylshoppen häromdan.
Alltid kul med en nostalgitrip(kul ord blev det). Mycke musik missade man då pga tom plånbok och andra intressen.
Nåväl nu kan man köpa billigt, härligt. Sitter och lyssnar på "Human League" DARE! (1981)..... Underbar!!!
Kommer inte ihåg att jag tyckte den var så bra då. Det är märkligt att viss musik står sig trots tiden och annan känns pinsam (kan det ha med kvalite att göra?)
Nåväl det var väl inte detta jag tänkte skriva om i denna tråden. Jag tänkte faktiskt börja med att berätta om resan hit(om nu ngn orkar läsa) som varit lång och krokig.
Musik/elektronik intresset startade tidigt och ledde mig snabbt in i det på den tiden grunda HiFi träsket. Måste bara berätta om prylarne som jag då hade, kanske finns det ännu en och annan nu levande nörd som minns...
-Blaupunkt bilradio med högtalare i hink (mono)
-Westerstrand Kompakt Stereo
-AA 50 förstärkare + Pioneer PL12D + Centrum (nä hette dom så nån som kommer ihåg?) två satteltier med subbas (först i världen eller..)
- Nya högtalare (1972). Importerade ritningar på Lowther Accousta + PM6 (tror jag de hette). Horn va inne då! Byggdes i lamellträ i farsans garage(finns kvar i familjens ägo).
- Nu va jag ball-ast i hela stan åtmistone så lät det högst!!
- Nu ville jag att det skulle låta ännu mer så jag snickrde till ett par 70/80 horn och bytte ut elementen mot ett par PM 2 mk II. Nu var väl verkningsgraden säkert över 102 db, å hej å hå.
-Och hur lät det egentligen? Jag kan bara säga att mitt minne av Lowther perioden var att det var kul. Inte lät det detaljerat, neutralt, ofärgat osv..men det förmedlade musik på ett oförglömligt sätt(då). Det som framförallt utmärkte sig i jämförelse med dåtidens HiFi var närvarokänslan. I mina Lowther högtalare så stod orkestren i rummet inte i högtalarna...ni vet va jag snackar om...
- Ny Unamco skivspelare Tandberg kasettdäck
- Ny förstärkare NAD 3050 gött ljud.
- Ny Thorens TD 160 MK II (still going strong)
- 70/80 hornen dumpade på rivningstomten mitt emot...
- Barn osv... många år
- Trots allt så slank det in ett par Heybrook HB3
- I gömmorna så låg ett par Lowther PM2 MkII(trodde detta var sopor)
- Hittade en idiot som ville betala en hyfsad slant för mina Lowther och så vips så stod ett par Yamaha AST-S1 i vardagsrummet. Det var lite svårt att byta ut HB3:orna eftersom jag nog tyckte att de var ett litet strå vassare. Nåväl dessa mycket välljudande(och möblerbara)stativhögtalare som numera åtnjuter en välförtjänst pension som bakrundshögtalare i surroundsytemet. Lite kuriosa med dessa är att förstärkaren (2*50W) medföljer då de använder sig av Audio Pro:s patenterade servo styrning som Yamaha licensierat. Dessa högtalare låter skitbra.(stor punkt)
OOoopps helt plötsligt var barnen större, stora, och hade ett eget liv och....där stod stereon och liksom pockade på uppmärksamhet....
Vad händer nu???
fortsättning följer....

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000